Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

voor de mensen die alleen hier kijken
een vraag
wie weet wat voor een accu set de voorkeur heeft aan boord
ik heb nu 4 x 12 volt natte accu van de firma Van Andel ca 430 APH
ik zou willen weten of 4x 12 volt in een Gel uitvoering beter is en langer mee gaat
Van Andel heeft geen Gel uitvoering in de aan bieding ,en ook andere leveranciers bieden niet gelijk Gel aan
Pieters en Fraeijenhoven in Terneuzen wil zelfs liever geen Gel leveren
hij vind natte accu's beter
Wie heeft ervaring en kan een goed betaal baar merk Gel accu's aan bevelen
gr
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Goeie vraag. In de camper hebben we AGM accu's, die hebben ook geen onderhoud nodig.
Ik denk dat je beter met een accu-leverancier in overleg kunt gaan wat je er precies mee wil.
Ik neem aan dat de genoemde set voor de huishouding e.d. is en dat je een aparte set voor de Daf hebt?
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

inderdaad ,alles staat separaat bij mij
elke accu boer wil wel verkopen maar legt zich tot nu toe niet vast als het over levens duur gaat
gr
le
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

Misschien het lezen waard? https://www.vaartips.nl/tipa.htm#accu
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Eemspoort
Berichten: 3162
Lid geworden op: 25 nov 2006 23:49
Locatie: Spijk (Gn), m/s Spartitaxus

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Eemspoort »

Oké Leo, dan zou je dus idd voor een gel- of AGM-accu kunnen gaan.
Nu heb ik een geheugen als een vergiet tegenwoordig, dus ik weet niet meer waarom ik AGM accu's boven gel-accu's heb verkozen.
Maar ik zou je dan toch willen adviseren om on-line eens te kijken naar de verschillen.
En, zoals je zelf ook wel weet, accu's en aanverwante producten zijn nooit goedkoop of "betaalbaar". Maar het loont zich om een goed product te kopen, in deze. Kost wat, heb je ook wat.
Ietwat off-topic: Mijn Hawker 830 aH natte tractie-set, hier aan boord, houd het inmiddels al 9 jaar vol.
De AGM's in de camper zijn amper 4 jaar oud en hangen aan een "slimme" Victron 30 Ampère accu-lader, kan nog niet zeggen of ze al iets van ouderdoms-kwaaltjes krijgen.
Wim Geerling
Berichten: 331
Lid geworden op: 03 jul 2007 00:39
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Wim Geerling »

Voor het boordnet hebben wij nog steeds natte accu’s en voor de generatorsets en de kopschroef zijn we na de gel accu’s weer terug naar natte accu’s. Reden hiervoor is dat vooral in een warme machinekamer de gel accu’s bij extreme warmte zoals afgelopen zomer de gel een knauw kan krijgen waardoor snel kapot zijn en dat probleem hebben we bij de generatorsets al een paar keer ondervonden. Bij natte accu’s is dat probleem eenvoudig op te lossen door ze een keer extra bij te vullen. Dit was even een stukje van onze ervaring te nu toe.

Groet Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

bedankt voor jullie reactie
mijn boegschroef heeft onderhoud vrije gel accu's
mijn generator heeft en onderhoud vrije gel accu
en mijn start accu's van de daf zijn ook onderhoud vrij gel
alleen mijn licht accu's zijn tot nu toe altijd met natte cellen geweest
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

waar waren we ook al weer gebleven
er lag nog een schade gevalletje hier in Sluiskil als je het nog weet
de toestand is als volgt
tot nu toe heeft nog niemand de verantwoording durven nemen om het schip te lossen in deze toestand
er is een reparatie bedrijf (ik dacht uit Antwerpen) die begonnen is om het gat in het vlak ,het gat in de zij en de langs verbinding weer wat op te lappen van het schip
er werd gemopperd dat de scheepvaart te veel golfslag veroorzaakte tijdens het passeren
ze zijn bezig om een van de vele H balken op en aan het schip te lassen
tijdens het passeren lopen de golven onder het schip door waar door het schip in de lengte richting zo veel beweegt dat de reeds gemaakte lassen steeds weer los scheuren
van af vorige week vrijdag is er besloten dat de RWS 88 . 24 uur per dag stand by moet wezen naast het schip
elke schipper of loods word persoonlijk gemaand om zeer langzaam te passeren en geen golfslag te maken . op straffe van vierendeling of ophanging
tot nu toegeeft dat redelijk resultaat
al blijven er altijd mensen die wel zeggen dat ze afstoppen maar dan toch nog met een redelijk gangetje langs komen om dan vol in de remmen te moeten omdat ze de derde afschutting hebben in Terneuzen
schiet mij maar lek ,ik snap er niks van

een plaatje op de zij en een plaatje op het vlak moeten de boel een beetje drijvend maken / houden
Afbeelding

Afbeelding
ze hadden het over een H balkje of 7 om het geheel wat sterkte te geven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

voor de mensen die het niet snappen
de Klara lag ca 5,80 en het schip wat er tegen aan voer lag ca 7,80
zodus is er als het ware een V in het vlak gevaren
schijnbaar loopt er zelfs een beginnende scheur van af de V aan SB tot aan de BB kant
de zij ligt open en het verband is uit het schip
er word nu een nood reparatie gedaan
daarna moet het schip naar de Autriche haven
daar word het gelost
en daarna gaat hij hier in Sluiskil naar de werf
daar word heel de nood reparatie er weer af gebrand

er ligt nu ca 600 ton lijnzaad in het kanaal wat ook nog opgeruimd moet worden
misschien een karweitje voor Jan de Nul?
gr
leo
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Janna »

Mooi verslag Leo, met close ups en pakkende tekst 8)

Zo maak je nog eens wat mee. Hele operatie.
Hopelijk lukt 't om 'm in één stuk te houden.

Enig idee waarom hij uit z'n roer liep?
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

enig idee heb ik wel
https://www.youtube.com/watch?v=fey-gnlMCh8
maar uiteraard kan ik mij daar niet over uitlaten
er is onderzoek naar gedaan door de politie te water
waar staan we nu in dit verhaal
op 30 april heeft iemand opgemerkt dat het lijnzaad binnen de 48 uur uit het water zou moeten worden gehaald.
als dat niet zo was kan het gaan kiemen waardoor er suikers en vetzuren vrijkomen en er een gelachtige massa gevormd wordt.
Hierdoor zal het zuurstofgehalte afnemen.
dat is dus niet gehaald, en waar om dan niet?
nu ondanks dat er 24 uur per dag aan werd gewerkt zijn er wat bij komende zaken gebeurd

op een nacht rond een uurtje of 3 ging het mis
tijdens het lassen door duikers is brand ontstaan doordat lading omhoog kwam van onder het schip waarbij ook methaangas vrij kwam.
Werkzaamheden zijn daarop gestaakt.
er is een gasdokter gekomen , deze stelde vast dat ook in het ruim methaangas zit, waarop het schip werd geëvacueerd en ‘dood’ gemaakt dus stroom er af en alles uit .
de bemanning is ondergebracht in een Hotel in Terneuzen.
in overleg is er toestemming gegeven om vooruit te verhalen zodat schip niet meer boven de gistende lading op de bodem ligt.
ze hebben de scheepvaart gestremd en de Klara 100 meter naar voren verhaald.
Daarna kwamen grote hoeveelheden lading los van de bodem achter het schip waarbij zichtbaar door de RWS-88 een gaswolk werd gezien

nu lag het schip dus onder de laad pijp van de Heros en kon er niet meer geladen worden
daar waren aan paar mensen niet echt blij mee ,een paar schepen die al wel bevracht waren zijn hier door in de ligdagen gekomen
ik heb in mijn varend bestaan wel een paar reizen lijnzaad gedaan maar dat het glad word aan dek met regen wist ik wel
en dat het dan vast plakt aan de verf als het droog wist ik wel maar het volgende wist ik niet
en ik citeer nu een stukje wetenschap van een expert

er zijn kleine hoeveelheden methaangas vrijkomen. In het ruim kan dit zich ophopen waardoor een explosief mengsel zou kunnen ontstaan. Middels ventilatie in het ruim kan dit risico beperkt worden. Gasmeters geven alarm bij hogere concentratie en werk wordt dan stilgelegd. Gas wat vrijkomt in kanaal verwaait.
Rotten als het lijnzaad is uitgegist, hierbij kan H2S vrijkomen, een giftig gas. Op welke termijn dit gaat gebeuren is onbekend, hangt bv sterk af van temperatuur en zwavelgehalte in het lijnzaad. Er is DPS een monster genomen van de lading ter analyse.
https://www.arbosupport.nl/nieuws/zwavelwaterstof_h2s/:
Wat is H2S?
H2S is een kleurloos gas dat bij lage concentraties naar rotte eieren ruikt. Het ontstaat door rotting van organische resten. Het gas werkt in op het centrale zenuwstelsel en kan bij hoge concentraties direct dodelijk zijn. Bij hoge concentraties verlamt het gas de geurzenuwen waardoor je het niet meer ruikt.

de situatie dreigt nu een milieuprobeem te worden, de risico’s voor de omgeving zouden moeten worden beperkt. (bv naastliggend Yara met ammoniakverlading)
ze willen het schip zo snel mogelijk verhalen naar Autrichehaven.maar eerst moeten er verstevigingen worden aangebracht ,daar zijn ze druk mee bezig
de lading moet dan zo snel mogelijk gelost worden . Als H2S vrij gaat komen, ontstaat een onwerkbare situatie.
ze gingen zien hoe de lading uit het kanaal geborgen kan worden, idee was om dit met een kraan te doen. Misschien is opzuigen een beter idee.

vandaag was ik weer op dienst en er is een klein gedeelte van de lading uit het kanaal geknijperd en in een binnen vaart schip geladen
Afbeelding
wij konden niet peilen ,we zijn met de 88 even naar Breskens geweest om onze zender van het echolood te vervangen
dat heeft even geduurd en het resultaat is niet goed
Afbeelding

tijdens het regelen van het verkeer roepen we iedereen aan om te stoppen
als je niet luistert dan varen we naar je toe en dwingen we je tot stoppen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wie niet horen wil die moet maar voelen
de zij van de Klara hangt nu vol met H balken
er is 10 ton ijzer aan het schip gehangen om het weer enigszins in verband te krijgen
Afbeelding

Afbeelding
de duiker heeft alle lassen nog maar een keertje gecontroleerd
Afbeelding
en heden avond om 18:30 word de vaart gestremd en gaat de Klara naar de Autrichehaven om daar door Mammoet gelost te worden in drie duwbakken
een voor de droge lading een voor de vochtige lading en eentje voor de natte lading
je bent weer op de hoogte
gr
leo
Plaats reactie