Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Elburg is de moeite waard om even aan te leggen ,dat hebben we dan ook gedaan .op een uurtje of 3 had ik het gezien
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

en het vertrek ,u ziet het kosten nog moeite worden gespaard om het publiek te plezieren😉
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
even zo goed een deftig spulletje wat mij voorbij liep,ach ja ,een ijselman wat wil je!
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

de Feenstra uit Zwartsluis heeft zich ook een schip aangeschaft. hij zal wel gedacht hebben wat mijn voorvader kon kan ik ook .de roef en de stuurstand zitten mooi ingepakt met een zeiltje ,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

maar ja dat is geen kunst als je ze zelf kan naaien
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Elburg-Harderwijk en wel hierom .in Ermelo woont mijn zus en ik heb eind van de week een feesie in Hardinxveld dan kunnen we mooi samen rijden. we zijn wel een paar dagen te vroeg maar dat boeit niet. we liggen niet goedkoop maar wel deftig naast de water en stroom put en dat is ook wel wat waard.wat ik niet wist is dat er onderweg zo te zien nog al serieus zand gebaggerd word ,wat een machine zeg ,niet te weinig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Harderwijk is veel veranderd sinds de laatste keer dat ik daar was .het dolfinarium ligt nu op een eiland en afmeren voor het gemeente huis dat kun je wel even vergeten .er liggen extra klapbruggen en er is een complete nieuwbouw wijk uit de grond gestampt net voor de inloop van de oude stads haven .en we zijn er nog niet .de havenmeester vertelde dat er nog 700 woningen bij gebouwd gaan worden .ik moet eens zoeken in mijn foto verzameling om jullie te laten zien hoe het de laatste keer was toen wij daar waren.tevens laat ik je even zien wat het verschil is tussen een echte en een neppe luxe motor

Afbeelding

Afbeelding
,de schipper van die motor was overigens niet nep ,die had jaren lang een narrow boat in Engeland gehad en daar dit exemplaar aangeschaft en met behulp van een loods hier naar toe gevaren.ik liep net voor die sloep de haven in .
Afbeelding
ze hadden het in de wind dus zullen ze wel gelijk aan het bier zijn gegaan schat ik zo ,blaren in de handen en veel dorst .dat krijg je daar van denk ik

beetje info van een narrow boat er bij dat is nooit weg

https://www.google.com/search



Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

van Harderwijk naar Amsterdam en via de oude houthaven de stad in

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

door de stad van Amsterdam ,nou dat is tegenwoordig een belevenis hoor.een of andere ambtenaar heeft verzonnen dat de bruggen op afstand bedient moeten worden ,dat is tegenwoordig de trend .vaak kost het meer dan dat het opbrengt maar daar gaat het nu niet over.goed om deze beslissing onomkeerbaar te maken hebben ze de brugwachters huisjes gelijk maar verkocht of verpacht

https://sweetshotel.amsterdam/

verder is men er van uit gegaan dat elke schipper zich moet laten keuren voor zijn of haar vaarbewijs dus dat hij net zo goed ziet als Arendsoog.op elke brug hangt een klein blauw bordje met een telefoon nummer dat moet je bellen dan krijg je een Computer aan de lijn .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


toets een ,toets twee.naast het telefoon nummer staat dat je op kanaal 69 iemand kan oproepen .dat kan wel maar, er antwoord geen mens.dan staat er op dat bordje ook nog een code van die brug zodat de dienst doende man weet over welke brug het gaat.ik heb geroepen via de havendienst kan 14 (dacht ik ) en gehoord dat men zich maar een maal moet melden en dat ze je dan gewoon volgen via een PC of camera en dat alle bruggen dan op tijd open gaan.nou niets is minder waar ik heb een paar keer opnieuw ingebeld ,voor een brug heb ik 10 minuten gelegen en voor een brug wel ruim een half uur .het valt waarschijnlijk ook niet mee als Amsterdamse brugwachter om wakker te blijven .
ons schip is ruim 20 meter maar ik moet bijna tegen de brug aan varen om de nummers te kunnen lezen .ik vraag mij af hoe dat moet als je in de donker door de stad vaart (en dat gebeurd want het is een staande mast route die vaak s'nachts werkt) en als je langer bent als ons .om het helemaal makkelijk te maken is het bordje onverlicht . toch nog net voor de dagelijkse stremming door de stad geraakt."make my day "zou Clint gezegd hebben.
vroeger was niet alles ,maar veel wel leuker

https://www.youtube.com/watch?v=d1J3NLNWAPU
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

van pure ellende en frustratie maar vast gemaakt aan een steigertje waar niet gelijk een havenmeester klaar staat met de vraag 'mag ik ff vangen?" ik heb even goed gekeken maar zo te zien probeerde de meeste piloten mij wel mis te houden .achter de kont een gebouw van onze nationale trots.Is dat eigenlijk nog wel zo ,of is het nu Frans?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de oplettende kijker heeft natuurlijk al lang aan zien komen dat we het grootste gedeelte nu wel gehad hebben .de echterikken onder jullie hebben naar ik aan neem mijn positie a lang opgezocht via Marine trafic en gezien dat we nu bijna heel de week al stil liggen in Katwijk aan Zee bij onze zoon Arnoud .gister avond heeft hij ons getrakteerd op een etentje hier vandaan gaan we na het weekend(denk ik ) richting Rotje knor dus zijn we alweer iets ingekort naar de provincie grens van Zeeland
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

ik zag dat er ook mensen zijn die zich geen heel schip kunnen veroorloven ,deze die ik zag is waarschijnlijk van een slager geweest?.

je kent dat wel ,zo een man staat dan met zijn scherp mes boven een stuk vlees en vraagt :zo maar doen? en snijd dan een stukje voor je af dus hier is de kop er af.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
de naam Bona Spes doet bij de juiste mensen wel een belletje rinkelen mag ik hopen😉.
Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

de laatste dag voor dat ik aan kom in Katwijk ,als ik over de Westeinderplassen ben en de Leimuiderbrug voor me zie gaat hij net draaien ,ik geef een beetje gas bij en roep de bruggeman op en vraag hem of ik nog mee kan dat kan .uit de Pieter Leendert sloot aan mijn BB zijde komen een paar kleine scheepjes aan .de eerste vaart op motor en blijft met gang door komen .ik denk nog, het zal toch geen waar zijn dat hij nog tussen mij en de wal door wil aan mijn BB kant?.maar ja wel hoor zonder boe af bah zet hij zich er tussen .het is dat ik stop want anders hadden we twee breed in de brug gezeten .er achter zit nog zo een spulletje maar die vaart op de zeilen en valt achter mij.nu blijkt even later dat de bruggeman de brug gewoon even open laat staan want die lui zijn aan het wedstrijdzeilen .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dat valt nog niet mee in de ringvaart van de Haarlemmermeer polder daarom hebben ze als hulp vier man standby aan een paar roeiriemen .ik vaar met aangepaste snelheid tussen de twee scheepjes mee tot dat de wind gunstig is voor het zeilschip en hij mij met gang voorbij loopt.er word in tussen op het voorschip flink gehoost met een emmer om de boel drijvend te houden .ik zag hier op facebook ergens staan dat ze aan het racen waren .nu weet ik dus waarom ze niet stopte voor een luxemotor die in de weg vaart. aangezien ik moeite heb om mijn schip uit het lager te houden heb ik niet de mooiste momenten kunnen fotograferen het geeft wel typische Hollandse plaatjes.regen een zeilscheepje en een molen als dat geen Holland is dan weet ik het niet meer!
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

het laatste stukje naar Katwijk levert nog een paar plaatjes op

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wat te denken van de restanten van een oude tjalk die zo te zien als ratten hotel fungeertURL=https://imageshack.com/i/po5Io0ryj]Afbeelding[/URL]

Afbeelding
wat te denken van een Rijndam ,je zou er heel de dag tegen aan moeten kijken van uit je mooie dure huis
Afbeelding
aankomst in Katwijk in de nostalgische haven
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
eind van deze serie ,misschien morgen weer een stukje varen
Afbeelding
Plaats reactie