Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

ik zou graag fotos hebben van uit mijn jeugd.vroeger hadden wij geen fototoestel dus ikheb weinig of niets .ik bedoel dus van de schepen waar ik op gevaren heb en de schepen die het zelfde werk deden.wij voeren veel op de Leie ,dus ben ik opzoek naar de Corma Aarnoudse,een duitseP van mijn vader,de Vagebond ,Aarnoudse,de Gruno den Braber een luxe motor, de Lis de bruin de Erasmus Aarnoudse
de Adriaantje van den Heuvel en wie er nog meer in de sojabonen race zat in die tijd Het lijkt mij leuk om via oude fotos mijn verleden te kunnen zien .miosschien vinden jullie het wel een simpele vraag ,zo ja laat maar zien wat je er van weet of hebt
bvd
Leo
[/url]
kees

Bericht door kees »

hoi Leo
heb geen foto van jouw verleden maar kwam toevallig vorige week wel je mastodont tegen.
gr kees
m/s copain (ex Zwalker)
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
In de aanbieding, een Mastodont... Ik weet niet of dit het schip is waar jullie over praten, maar racen doet ie wel! Moet ook nog een foto hebben waar hij na ons met een snor voor de kop de sluis in Wemeldinge binnenloopt.

Afbeelding
Afbeelding
De bewuste foto's zijn inmiddels gevonden...
gr. Harry

PS

stoer die vier bolders op een spits.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Waar ligt de Erasmus ???

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

mijn jeugd

Bericht door mastodont »

Afbeelding

en dit is hij na de verbouwing
met de hartelijke dank aan kees de keijzer uit papendrecht
als ik het nu niet vergeet hoop ik er wat vaker iets op te zetten
gr leo
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Heb je al even bij LUXE MOTORS gekeken Leo :lol:
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
In 1929 bouwde scheepswerf Apol deze luxe motor onder de naam Maria voor kermisexploitant Jan Johannes Koopal in Leeuwarden. Na enkele keren te zijn verhandeld komt het schip in 1930 in handen van aardappelhandelaar Jacob Feenstra in Zwartsluis die het de naam Linquenda geeft. Na zevenentwintig jaar wordt het schip verkocht aan de uit Griekenland afkomstige schipper Demitrios Kokkinos die er vervolgens Stelmar op zet. Tegenwoordig is een sinds kort hier aangemelde oud-schipper eigenaar van dit moois en heet het schip Mastodont. :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding

ik hoor geen reactie van de kenners dus ben ik zelf het gevecht met mijn PC maar aan gegaan en met mijn scanner en zie hier het resultaat
het eerste schip waar ik op gevaren heb is de Bona Spes van Leen Geluk uit Middelburg het is een kempenaar dus 50x6.60 x2.20 op de ijk 475 ton groot bouwjaar ca 1923
er stond een 240 pk gegoten 4 cylinder Bolnes in
je moest hem starten met lontjes en de uitlaat zat aan B.B naast de stuurhut
14-16 pk liggende Deutz in de midden voor de los instalatie
er stond een zelflos instalatie op in de midden wat nog al bijzonder was begreep ik later voor zo een groot schip dan toch
we voeren zand en grind van de maas naar Goes en Vlissingen
We hebben er met heel het gezin op gevaren
14 man in totaal
12 kinderen
dat heeft niet lang geduurd want de oudste gingen al gauw voor matroos bij anderen varen en er zaten er altijd een paar op het internaat in dordrecht op de burgemeester de raad singel
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
in de midden een liggende deutz
en we hebben er 10 jaar op gevaren
daarna is mijn moeder aan de wal gegaan in Papendrecht met de meeste kinderen en is mijn vader op de Mira Rio gaan varen van de Waal uit Sliedrecht als ik het goed heb
een kempenaar waarmee hij losse cement voer naar de delta werken
van de enci
Afbeelding
nog even een foto van het intrieur van de BONA SPES in de radio ,die alleen aan ging om de weer berichten te luisteren ,ivm kleden trekken of niet over Zeeland ,zat een grote vierkante batterij ,die een keer per jaar gewisselt werd
aan het plafon hing een gas kousje met de gas leiding in de koekoek
en hier zo als je ziet een (moderne ) TL lamp ,dat was in die tijd nog niet alleen maar voor licht ,het heeft als toe gevoegde waarde twee koperen krullen aan de onderkant
net of hij daar door gezelliger licht gaf
ik zie dat mijn moeder katjes heeft geplukt die staan in een vaas aan bb op de kast
opa en oma zijn op visite ,dus ik denk dat we in Lekkerkerk liggen waar ze woonden
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding

ik denk dat deze uit de zelfde tijd komen
wat ik echt voor die tijd vind is de stuurhut met schuine hoeken en het raam wat aan een leren riem naar beneden zakt
ook het teren van luiken onder de vaart heb ik zelf nog wel gedaan
uiteraard moest ik met de bokkepoot de kantjes met kool teer en de doekse presenningen met bruine teer doen,dat is dus ruim voor de tijd dat ze van plastic werden
zo als ik al eerder gezegd heb ik heb de fotos uit de erfenis van mijn overleden broer Kees Aarnoudse en weet zodoende niet wat en wie iedereen is
het tijdperk Bona Spes speelt in ieder geval van 1950 tot 1960 daarna gingen wij er af
later is er nog een gelaste 300 pk Bolnes in gekomen en ik begrijp dat het schip intussen gesloopt is
Plaats reactie