Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Hallo Kees, er werdt toen ook met tonnenmaten ingeschreven, bijvoorbeeld Hoogkerk : maximaal 700 ton. Onze AGE was toen 777 ton op 2m62 , dus volgens de Scheepsmeetings dienst mochten wij 20 centimeter onderuit met de ijk. Dat hebben wij laten doen, resultaat 697 ton. Ingeschreven en NIET ingeloot.! Dus de ijken maar weer aan dek! Resultaat was een mooie nieuwe meetbrief!
Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Afbeelding

wat een doorzetter alle bladzijde gezien TOP man
en ben je er nu wat wijzer van geworden of was het alleen maar tijdverdrijf?
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Hallo Leo,is het waar dat je op een ander media bent over geschakeld , en youtube filmpjes meegenomen hebt. Ik zie daar hele lege pagina,s., geen tijdverdrijf , alleen jammer !
tot ziens Wim
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Schier Hameete »

JC schreef: 03 aug 2020 21:43 Bestaande schepen die geschikt zijn voor het CdN zijn bij mijn weten nooit breder dan 5,85 m. Het zou best kunnen dat er zo'n Petersschip doorheen past nadat je er met een slijptol omheen bent gelopen en de sluismeester een fooi geeft.
JC dit klopt wel aardig maar ik herinner mij dat er een schip van 5,87 over het CnN is gweest.

De Zeezwaluw is ook een keer over het Canal du Nord geweest en die was nog iets breder . 5,87 m.
In de tijd dat ik havenmeester was heeft hij gelost in Wageningen met een reis van uit Frankrijk .
De eigenaar : Schokker heeft mij daar toen iets over verteld. Hij is over het Canal du Nord geweest .
Maar de breedte van de Zeezwaluwe was wel het uiterste wat kon.
De twee damwand sluizen op het stuk Somme ( Peronne en Epenancourt) waren het smalste . Deze schijnen wat uitgezakt te zijn waardoor ze op enkele plaatsen niet meer de breedte hebben van de 6 meter . En dan is de Zeezwaluwe een schip wat maar op een korte lengte de maximale breedte heeft.
Op pagina 185 bij Luxe motors heeft Binnenvaart hier een foto van de Zeezwaluwe geplaatst.
Het schip is nu ingekort en vaart niet meer als vrachtschip .
door Binnenvaart » 14 feb 2012 10:59

Zeezwaluw , 33,42 x 5,87 x 2,18 , 38 ton , Bouwjaar 1938 , Werf Gebr,Matema in Papendrect ( Nederland ) , 180 pk Brons en 150 pk boegschroef , ex Fiat , ex Antonia , eigenaar J.Schokker in Amsterdam , ENI 03230086

Foto's gemaakt op 21-09-2010.
zeezwaluw221092010.jpg
zeezwaluw221092010.jpg (76.42 KiB) 1208 keer bekeken
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

'Tis maar hoe je het meet
G5104N 5,85
A11782N 5,85
G10895N 5,88
A24553N 5,88
GN766 5,87
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Hallo allen , ik heb op dit topic :Mijn Jeugd een foto voorbij zien komen van het Petersschip Welvaren ex Barinko bj 1957 en na 2013 met de naam Sweetness euro 3051412 l 49.49 br 5.92 Deze foto was genomen in het Canal du Nord en geplaatst door de crew die toen met de kleine Mastodont onderweg was. (ik heb deze vraag hier al eerder gesteld ,maar helaas geen antwoord gekregen .
gr Wim
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Schier Hameete »

Wim, ik weet niet waar die foto's gemaakt zijn . Het zoeken naar deze foto's hier op dit topic gaat volgens mij niet zo simpel.
Maar het is heel goed mogelijk dat ze zijn genomen op het stuk Canal du Nord van af het Noorden tot aan de Somme. Als je op dat stuk blijft heb je geen beperking van de de twee damwand sluizen. (Peronne en Epenancourt)
En op dit stuk kanaal liggen verschillende laad en losplaatsen.
Maar in principe is het kanaal op 6 meter breed gebouwd en als 5,87 gaat zou het heel goed mogelijk zijn dat 5,92 ook gaat.
Als je met 5,87 iets scheef ligt en met 5,92 precies recht ligt heb je al bijna even veel ruimte nodig.
Wij hebben jaren met 5,09 breed gevaren en dan was recht liggen bij sommige sluizen echt belangrijk.
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Hallo Schier als wij foto,s plaatsen zijn die altijd uit ons eigen archief, en geen fratsen over gratis foto,stallen van Tynipic of Photobucket en na een update alles weg of betalen.Op Marine Traffic is deze Sweetness wel ongeveer te volgen.
gr Wim
JC
Berichten: 2982
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door JC »

ichthus schreef: 15 aug 2020 14:15 Hallo allen , ik heb op dit topic :Mijn Jeugd een foto voorbij zien komen van het Petersschip Welvaren ex Barinko bj 1957 en na 2013 met de naam Sweetness euro 3051412 l 49.49 br 5.92 Deze foto was genomen in het Canal du Nord en geplaatst door de crew die toen met de kleine Mastodont onderweg was. (ik heb deze vraag hier al eerder gesteld ,maar helaas geen antwoord gekregen.

Ik heb wel gereageerd hoor en tevens een vraag hierover gesteld op het Franse forum. Daar krijg ik geen duidelijk antwoord op, men stelt dat de maximale breedte door de VNF op 5,70 is vastgesteld.
Dat wordt dus niet gehandhaafd en op mijn vraag of er een soort vergunning bestaat krijg ik geen antwoord. Palluel schijnt iets breder te zijn dan de volgende sluizen, minder verzakt waarschijnlijk.
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Jan van der Doe »

Schier Hameete schreef: 15 aug 2020 12:32
JC schreef: 03 aug 2020 21:43 Bestaande schepen die geschikt zijn voor het CdN zijn bij mijn weten nooit breder dan 5,85 m. Het zou best kunnen dat er zo'n Petersschip doorheen past nadat je er met een slijptol omheen bent gelopen en de sluismeester een fooi geeft.
JC dit klopt wel aardig maar ik herinner mij dat er een schip van 5,87 over het CnN is gweest.

De Zeezwaluw is ook een keer over het Canal du Nord geweest en die was nog iets breder . 5,87 m.
In de tijd dat ik havenmeester was heeft hij gelost in Wageningen met een reis van uit Frankrijk .
De eigenaar : Schokker heeft mij daar toen iets over verteld. Hij is over het Canal du Nord geweest .
Maar de breedte van de Zeezwaluwe was wel het uiterste wat kon.
De twee damwand sluizen op het stuk Somme ( Peronne en Epenancourt) waren het smalste . Deze schijnen wat uitgezakt te zijn waardoor ze op enkele plaatsen niet meer de breedte hebben van de 6 meter . En dan is de Zeezwaluwe een schip wat maar op een korte lengte de maximale breedte heeft.




Op pagina 185 bij Luxe motors heeft Binnenvaart hier een foto van de Zeezwaluwe geplaatst.
Het schip is nu ingekort en vaart niet meer als vrachtschip .
door Binnenvaart » 14 feb 2012 10:59

Zeezwaluw , 33,42 x 5,87 x 2,18 , 38 ton , Bouwjaar 1938 , Werf Gebr,Matema in Papendrect ( Nederland ) , 180 pk Brons en 150 pk boegschroef , ex Fiat , ex Antonia , eigenaar J.Schokker in Amsterdam , ENI 03230086

Foto's gemaakt op 21-09-2010.
zeezwaluw221092010.jpg
gr, schier
Afbeelding
de "ZEEZWALUW" op de foto onder haar eerste naam "FIAT" van Nico (van)Vliek uit Amersfoort.

Ik heb nog op het schip afgelost in 1957.

Foto: Jan Biezenaar/Harry de Groot coll.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Plaats reactie