Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

toch maar weer even laten zien dat wij naar het einde van het jaar snellen ."en wij vlieden daar heen" staat er ergens geschreven😉

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

nummer 1 is een makkie de ex naam staat er nog op .dat heb je wel vaker bij snelle schepen dat hun naam borden van de kop spoelen .vraag maar aan Eric.rest ons nog te melden dat het een spits is die gebouwd is in Langebrugge net zo als de jan -Hendrik .de Godelieve die vast zand voer op Roeselare was er ook zo een .
Afbeelding

nummer 2 staat hier omdat de bak Jumbo vroeger voor de Mastodont heeft gestaan .het was voorheen de Cecilia van Hartman een 47 meter spits.
Afbeelding


nummer 3 is de Tertia geweest van Jan van Drongelen ,ook daar stond een Stork in,nu dus een dikke Daf met dit resultaat als gevolg.
Afbeelding

Afbeelding

dan de Cornelia ,dat is nu als het goed is een restaurant ergens in zuid Frankrijk.
Afbeelding

en als laatste onze Franse vriend Alain Padie met de Alreima .
Afbeelding
die schepen zijn gebouwd met veel subsidie en er moest zoveel mogelijk Frans materiaal in verwerkt worden .daarom hadden ze 2x Renault motoren waar de meeste schippers niet echt blij mee waren .de boegschroeven en nautische apparatuur kwamen uit Holland .die kon je in het Frans nergens kopen
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

nummer 1 weet ik niet meer uit welke map die komt ,misschien wel uit die van Jaap Gerbers
Afbeelding


nummer 2 is bij mijn weten een van de weinige spitsen waar in totaal meer dan 700 PK motor vermogen in zou staan .dat hebben ze mij tenminste wijs gemaakt.de eigenaar zou vroeger een waterbouw aannemer zijn geweest .toen hij de zaak verkocht heeft hij dit aangeschaft ,hij heeft bvb wel 2 autokranen een voor in het erf en een achter op .wat je noemt een kompleet schip

Afbeelding

Afbeelding

nummer 3 is de Reva van Martijn Kleine en dat is nu een halve oliFANT
Afbeelding

nummer 4 weet ik niet precies meer maar het zou de Modena van Arnold Rikkerhof kunnen zijn geweest
Afbeelding

Afbeelding


nummer 5 heeft als voorschip de voorkant van de Fide Deo van Klompien .dus dat is een typisch gevalletje van jammer
een snelle Tielroder die geslacht is om als bak te dienen Schande!
Afbeelding

6 staat er zomaar bij
Afbeelding
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Gerrit »

mastadon
een vraagje aan de spits deskundige;
vraagje wat is de grootste snelheid wat een spits kan/heeft gehaald geladen ?
Ik zie wel een berg wild water ,maar de gehaald snelheid ?
gr.gerrit
Wim52
Berichten: 74
Lid geworden op: 06 mei 2011 15:34
Locatie: Lanaken-Belgie

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Wim52 »

De Kendall is inderdaad een zeer compleet schip. De eigenaar woont in Vroenhoven en ik spreek hem nog wel eens als hij in Lanaken ligt. Dat van die hoeveelheid pk’s weet ik niet, maar verder zit alles erop en eraan, boegschroef, generator, spudpalen en inderdaad 2 autokranen. Volgens zijn eigen zeggen hebben ze het schip helemaal in eigen hand opgeknapt, nadat ze hem gekocht hadden. De man is reeds aardig voorbij de pensioenleeftijd, maar ze varen nog steeds.

Gr. Wim
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Gerrit schreef: 14 dec 2019 14:19
vraagje wat is de grootste snelheid wat een spits kan/heeft gehaald geladen ?
daar zijn de meningen nog al over verdeeld
zelf denk ik dat het met een kilometer of 15 wel ophoud ,maar dan praat je toch al over de top 5
maar wat natuurlijk wel een dingetje is er zijn er die het bvb heel lang vol houden om hun 11 of 12 km per uur te halen
je kunt wel na gaan dat ze met 250 ton geladen zijn en tegenwoordig veel al met ruim 300 pk en meer uitgerust zijn dat ze nog al vast houden tegen stroom
zelf had ik maar 20 minuten extra nodig tegen stroom van Terneuzen naar Hansweert
dus ze gaan misschien niet hard maar ze komen wel overal
gr
leo
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Als de Kendall achter op ruim 350/380 PK heeft staan en een boegschroef heeft van bvb ruim 230 Pk dan kun je met 2 flinke generatoren toch al wel een eind in de buurt komen .had hij zelfs geen dwars schroef in het achter schip?
gr
leo
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Westeind »

De kendal mag blij zijn als ie nog 200 t laad op 1,80 vrees ik met al dat materiaal aan boord :idea: :P
vaar om te leven (niet andersom)
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kapitein Spok »

mastodont schreef: 14 dec 2019 14:46
Gerrit schreef: 14 dec 2019 14:19
vraagje wat is de grootste snelheid wat een spits kan/heeft gehaald geladen ?
daar zijn de meningen nog al over verdeeld
zelf denk ik dat het met een kilometer of 15 wel ophoud ,maar dan praat je toch al over de top 5
maar wat natuurlijk wel een dingetje is er zijn er die het bvb heel lang vol houden om hun 11 of 12 km per uur te halen
je kunt wel na gaan dat ze met 250 ton geladen zijn en tegenwoordig veel al met ruim 300 pk en meer uitgerust zijn dat ze nog al vast houden tegen stroom
zelf had ik maar 20 minuten extra nodig tegen stroom van Terneuzen naar Hansweert
dus ze gaan misschien niet hard maar ze komen wel overal
gr
leo
Leo, dit herken ik, en dit neem ik direct van je aan.
Elk casco is verschillend en zeker de verhouding ton/pk's is een deze belangrijk.
En die verhouding lag bij jou natuurlijk toch iets anders dan bij de Orion 1000 ton 500 pk.

Ik weet wel dat ik een keer in het Zijpe over de eb, met onze "Temsekop" een bruis voor de kop en kuil achter de bolders waar je U tegen zegt.
Daar werden we toen door een grote Franse motor met Enterprise voorbijgelopen alsof we stil lagen.

Maar in de boven Rijn aan de Wantzenau hebben we meer dan eens met zo'n Fransman gevaren waarbij het verschil in snelheid minimaal was. Maar daar, met en verhang van een meter op een kilometer, dreef het water langs bij ons langs de kop en was er van een kuil bij de bolders geen enkele sprake. En dat fenomeen doet zich ook voor bij een spits.
Als er "geklommen" moet speelt en scherpe kop vrijwel geen rol meer.

En dat de Jolles met 16 pk op de zijschroef 6km p/u haalde en met 100 Daf 10 km p/u zegt ook iets.
Het eerste jaar met de Daf was de zijschroef ook nog in takt. Maar die 16pk's maakten van die 10 km p/u toen niet meer dan krap 11.
En met 10 liter gasolie 10km en met 14 liter 11 km was dus ( toen al) niet echt economisch verantwoord.
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Gerrit »

:mrgreen:
Plaats reactie