Mijn jeugd.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

we schutten dan af en maken vast beneden de sluis
De woorden van een kanalenman :wink:
In lemmer schut je naar binnen of naar buiten en lig je binnen of buiten heb ik geleerd.
Immers de wind kan van beneden boven en van boven beneden maken. :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

razend snel gereageerd maar niet goed opgelet
ik spreek van het varen via oud Lemmer en ik spreek van het afschutten de polder in door de Friesesluis

zo als je zelf al opmerkte in je quote
we schutten af en maken vast beneden de sluis

Afbeelding
je had het zelfs kunnen zien aan de foto's
ja ja ,het is wat ....
gr
leo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Mijn jeugd.

Bericht door pieter53 »

Je hebt gelijk.
De tekst liep een beetje voor op de foto's, daardoor werd ik op het verkeerde been gezet.
Sorry, maar ik ben gewend aan onderschriften........
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

ik heb het even aangepast want dat kunnen we niet hebben natuurlijk :mrgreen:
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

Tut hola ,die zit dus in Vollenhoven ,dan weet ik dat ook maar weer :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

bij het vertrek uit Vollenhoven toch nog even over mijn schouder gekeken naar Huisman

ik denk dat ik er wel een boot kan bestellen , maar dan moet de notaris wel mijn nummer trekken bij de staats loterij

https://www.youtube.com/watch?v=nmFGW5he6Vc

https://www.youtube.com/watch?v=7AOHQu_fVU0
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef: 30 sep 2019 14:38
we schutten dan af en maken vast beneden de sluis
De woorden van een kanalenman :wink:
In lemmer schut je naar binnen of naar buiten en lig je binnen of buiten heb ik geleerd.
Immers de wind kan van beneden boven en van boven beneden maken. :mrgreen:
Pieter, ik kan je zeggen dat jij in dit geval meer gelijk heb dan Leo, maar voor Leo zie ik nog wel juridische mogelijkheden om zijn gelijk te halen.

In een ver verleden is afgesproken dat men, komende van een kanaal, AF-schut naar de rivier of de zee ongeacht of het water op het kanaal hoger of lager staat dab die rivier of de zee.

Nu is de vraag: Is het IJsselmeer een zee, een rivier of een meer. Wie het weet mag het zeggen.
Oorspronkelijk was het de zuiderZEE.
Je kunt ook zeggen dat het een erg breed stukje Gelderse IJssel is dat bij Kornwerd en Den Oever uitmond in zee.
En dan is Leo in dit geval in Lemmer OP-geschut.

Maar als je zegt dat de Lemstervaart voorbij de sluis verder gaat als meer, dan kun je zeggen dat Leo is afgeschut.

Daarom is de keuze van Pieter om consequent te spreken van Binnen of Buiten de sluis een veel duidelijkere. En over het algemeen worden die termen dan ook gebruik.
Komende vanaf het Maas Waalkanaal schut je in Weurt naar buiten. En als je met de huidige waterstand zegt dat je afschut, zoal het officieel heet dan kijkt niemand raar. Maar zeg je dat met een waterstand van + 12.00 NAP in Nijmegen dan is dat nog steeds correct, maar voelt vreemd aan.
Daarom: Binnen en Buiten, wel zo duidelijk, ook bij de Lemstervaart.
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Mijn jeugd.

Bericht door wim »

In mei dit jaar zijn we ook nog langs de Friesesluis gevaren.
Heb me netjes gemeld op kanaal 22 met de melding ; We liggen aan de binnenkant van deze sluis.
Kreeg gelijk het antwoord oke we maken de sluis voor u klaar.
Ik weet wel ze hadden ons wel gezien op de camera maar binnenkant of buitenkant snapt volgens mij iedereen die een nautische kennis heeft.
Friesesluis... (Aangepast) (1).JPEG
Friesesluis... (Aangepast) (1).JPEG (105.79 KiB) 1155 keer bekeken
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Mijn jeugd.

Bericht door mastodont »

voor de mensen hier die het moeilijk begrijpen kunnen nog even de uitleg hoe het zit

als je een sluis in vaart die leeg is en die water in moet laten voor dat je er weer uit kunt varen dan schut je dus OP
als je in een sluis vaart waar het water uit moet worden gelaten voor dat je er uit kunt dan schut je dus AF

als je van een kanaal komt en je schut naar een rivier of naar zee dan schut je in mijn beleving van binnen naar buiten ,je kunt ook af schutten in Terneuzen als het buiten laagwater is en als ze met de vloed deuren werken schut je soms op naar buiten
als je een haven wilt verlaten dan vaar je dus een haven UIT oftewel je komt naar buiten

als je op het kanaal du nord zit en je gaat van sluis 1 naar sluis 7 dan schut je OP en van sluis 8 naar sluis 12 schut je AF
maar van sluis 1 tot en met sluis 19 vaar je de zelfde richting naar de noord zee

als je de rivier de Seine in stroom Op vaart zit je niet beneden Parijs maar Boven Parijs
ten zuiden van Parijs is voor de ANWB route planner maar niet voor de heren schippers

ik stel voor dat we de discussie niet verder uit gaan diepen
wat de heren er in diverse PB's aan elkaar nog over willen zeggen daar zit ik niet mee
gr :evil:
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Mijn jeugd.

Bericht door Merwede1969 »

de spitsen van Renee de winter hadden meestal achterkant roef Twee Patrijspoorten , mijn broer met de Merwe , en de Fata Morgana van de Groot had dat ook , ik zelf had een Spits van de andere de Winter casco het zelfde de Dirkje / C 354 ton op l 41,75 b 5,05 d2,38 230 pk was wel loper , maar geen berger en kon geen 250 ton op een !,90 de Bartlehiem is wel een de Winterspits ... maar de roef is te hoog , en als ik naar de roef , en stuurhut plus roefje voor de stuurhut dan is het een zusterschip van Arnold van van Zwol precies het zelfde maar die is bij Ruitenberg in Raamsdonkveer gebouwd ,ik heb altijd gedacht dat, dat ook een de Winterspits was .ik kan geen gegevens vinden van de Arnold van van Zwol groetjes Chris Cornet
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Mijn jeugd.

Bericht door ichthus »

Hallo buurman ,als u een originele Rene de Winter te waterlating wilt zien ,ga dan naar pagina 940 gr Wim p s spitsen van Ruijtenberg lagen leeg al enkele centimeters dieper.
Plaats reactie