ik ga verder ,aangezien ik verder geen fotos heb van de CORMA komt hier het derde schip waar ik op gevaren heb
de ENAVANT 22
van reederij Muller uit Dordrecht
Muller had naast al zijn sleepboten twee spitsen
een tielrode spits met 100 pk Bolnes en een samber spits de Enavant 22
het schip was 398 ton groot 2.62 op de ijk en 450 cub in het ruim ,wat erg groot is voor een spits
wij hadden een ruim van 30.50 meter lang
het is bij mijn weten het enige schip van die werf met maar twee ramen in de roef .dus extra kort en zo doende een extra groot ruim
voor de kenners we laden met nog put in het ruim 300 ton sojabonen naar Izegem van Herman Broekhuizen bevracht
er stond 120 pk Mercedes in 1200 toeren 4 cylinder
trillen niet te weinig
we hadden geen hulp motor om stroom te draaien
voor nood konden we de motor starten met een Hansa starter
ik had er nog nooit van gehoord en heb het daarna ook nooit meer gezien
het ging als volgt
je haalde de lucht inlaat er af,er zat er op elke kop een, en draaide daar een langwerpige ijzeren koker in ,tergroote van een vet kanon
die koker kon je uit elkaar draaien en dan moest je op eensoort spiraal een stukje film draaien
die film zag er precies zo uit als de film in je foto toestel
je moest dat heel zorgvuldig doseren want als je een te groote lengte nam kon je de kop er af blazen
daarna draaide je het geheel inelkaar en aan de bovenkant zat een klein gaatje ,afgesloten met een dekseltje wat je opende met een palletje
voor dat gaatje hield je een lucifer waar mee je de film in brand stak
gauw het klepje dicht en met een rot klap starte de motor
het principe is het zelfde als starten met lucht,door de ontploffing ging de zuiger met gang naar beneden en draaien met die kar
we hebben het een paar keer gebruikt in de tijd dat ik mee voer ,want we hadden maar twee accus dus je moest wel op passen met je stroom