wegens succes geprolongeerd
Het nieuws doet snel de ronde ,vraag maar via Leo aan het Kustvaart panel
Gisteren trof ik het Franse koppelverband Murmure des Flots
De schipper Michael Walbrecq vertelde mij dat hij als kleine jongen van zijn opa een houten model kreeg van een luxe motor
Hij vond dat zo een mooi schip dat hij heel zijn leven er van gedroomd heeft om zo een schip in het echt te bezitten
van wege mijn beperkte kennis van het Frans weet ik niet alles maar wel ben ik het volgende te weten gekomen
Hij heeft zich een luxe motor aangeschaft ,maar weet niet de geschiedenis zei hij
En dat vind hij een gemis
ik heb de volgende info voor u(Gert of Harry
)
Gebouwd in Leiderdorp bij Boot in 1922
het laatst in de vaart geweest als een schip van ruim 40 meter lang
door Michael aangekocht als woonschip heb ik begrepen maar al ingekort tot ruim 34 meter
nu gaat het schip naar SRF in Harlingen om verder ingekort te worden naar ca 30 meter zodat het schip over de kanalen Nivrnais en het kanaal de Midi kan varen
https://www.scheepsreparatiefriesland.nl/
de motor ( een Scania) gaat er uit en word door een echte motor vervangen
Hij heeft gezocht en gevonden een Industrie van ca 100 PK ,daar was hij weg van maar de prijs was te gek vond hij
Hij heeft zich nu een 4 cylinder Bolnes aan geschaft van 200 PK die in 1,5 jaar aan de kanten van Krimpen voor hem volledig gereviseerd is voor 50.000,00 euro
als je dit acceptabel vind dan moeten we maar raden naar wat de Industrie op moest brengen
goed ik heb dus 2 copies van een oude meetbrief
zo als je ziet was de naam "Bali " in die tijd
ik vind in mijn boekje Binnenvaart 1991 het volgende schip
Bali 40,05x5,1x2,27
277 ton
europanummer:2308709
eigenaar Kalle Bakker Handelsonderneming
adres Schipperswal 6
Roermond
bouwjaar 1922
vermogen 134 PK
dat moet hem zijn denk ik
voor gaande namen staan op de tweede pagina die ik hier plaats
op het communautair certificaat van onderzoek zag ik nog het volgende nummer staan
Rotterdam ,8709B Rott 1953
om te laten zien dat hij het echt serieus aan gaat pakken doe ik er ook nog even de bouw tekening bij van hoe het worden moet
ik begrijp dat het een kopie van dit schip de "Jana Helena " moet worden
SRF had ook al een mast voor hem liggen en die zou er ook op komen
er komt of komen ook sput palen in en een boegschroef van DUCO
https://www.ducoboegschroeven.nl/
verder vond Michael dat een Hollands schip Hollands moest blijven en hij heeft hem in laten schrijven via een notaris in Harlingen
die plaats zal de domicilie van het schip worden
hij vroeg mij als mede luxe motor fan of ik hem verder nog van dienst kon zijn
Ik heb hem er op gewezen dat hij als hij op de helling zit om in te korten even met de verzekering EOC in Groningen moet bellen en zich een offerte moet laten maken om het schip in Holland te verzekeren
https://eoc.nl/?gclid=EAIaIQobChMI6bG-n ... gKqJvD_BwE
nu is hij ergens in Frankrijk verzekerd
mijn ervaring is dat scheeps verzekeringen in dat land veel duurder zijn dan hier
verder vroeg hij of ik ergens een ligplaats wist hier in Holland
daar voor heb ik hem door verwezen naar de scheeps carrousel
https://www.schepencarrousel.nl/
ook heb ik hem gewezen op de Landelijke Vereniging tot Behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig
https://www.lvbhb.nl/
en uiteraard op het Kustvaart forum
dus even in het kort
wie kan mij helpen aan de complete geschiedenis van eigenaren en verlengingen en hermotoriseringen
wie kent er oude eigenaren ,zodat we om oude foto's kunnen vragen die kunnen helpen bij het terug brengen van het schip in originele staat
of misschien heeft iemand zelf wel foto's van het schip in zijn archief
vorige keer heeft Gert een mooie aanzet gegeven voor de "Lady Lise" van mijn Franse vrienden
ik kwam via de vereniging van het skutsje stamboek op een Facebook pagina terecht van een klein dochter van een van de laatste beroeps varende eigenaars
ik ben nu in afwachting van foto's uit de oude tijd
eentje stond er op de site
https://www.skutsjehistorie.nl/stamboek_ ... chipid=484
hoe mooi zou het zijn als we dat nu weer konden doen voor deze eigenaar en dit schip
waar van de nieuwe naam "Be Happy" luid
gr
leo