Havens van toen...

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Havens van toen...

Bericht door k-k »

beslist niet uit de rietlanden dan had ik op de achtergrond de woningen waar ik vroeger woonde gezien
Wout, Dat was de discussie ook niet. Er werd gesteld dat het bedrijf aan de Westhaven in het begin ook Rietlanden heeft geheten. En daar durf ik geen uitspraak over te doen. Kan jij je herinneren of dat de naam voor OBA was? Jij hebt in die contreien meer olie uitgevent dan ik. Gr. Klaas.
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Havens van toen...

Bericht door Contessa »

k-k schreef:beslist niet uit de rietlanden dan had ik op de achtergrond de woningen waar ik vroeger woonde gezien
Wout, Dat was de discussie ook niet. Er werd gesteld dat het bedrijf aan de Westhaven in het begin ook Rietlanden heeft geheten. En daar durf ik geen uitspraak over te doen. Kan jij je herinneren of dat de naam voor OBA was? Jij hebt in die contreien meer olie uitgevent dan ik. Gr. Klaas.
De foto met de 4 havenkranen is zeker gemaakt in de Westhaven. Bij de start van de Westhaven waren er 4 geplaatst. Ergens in de jaren 60 is één van de 4 in elkaar gezakt en later vervangen door een grotere en zwaardere kraan. Ik kan voorlopig even niet terugvinden in welk jaar dat was. De OBA werd opgericht in 1954 en startte daadwerkelijk in 1956. Heeft dus niet Rietlanden geheten. Maar er zullen vast aandeelhouders van de Rietlanden in OBA (Overslag bedrijf Amsterdam) hebben gezeten.
Wel is het zo, dat nadat het Havenbedrijf Rietlanden - het was aldaar gevestigd, maar heette in mijn herinnering ook zo - zijn werkzaamheden in het Oostelijk havengebied
had afgebouwd een nieuwe vestiging heeft geopend in de Amerikahaven. Ik ben daar persoonlijk in het midden van de jaren negentig nog op bezoek geweest bij één van de toenmalige eigenaren. Hoe lang die vestiging heeft bestaan of nog bestaat is mij niet bekend .
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Havens van toen...

Bericht door pieter53 »

Capture-1.jpg
Capture-1.jpg (133.78 KiB) 2229 keer bekeken
Foto Ben Merk, Gem. Archief Amsterdam
.(Klik op link voor origineel)
Foto van de Westhaven uit 1957.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Havens van toen...

Bericht door kajoe »

tja ok ,het bedrijf de rietlanden werd verplaatst naar de westhaven ,omdat er geen grotere schepen meer konden komen .
vele jaren werd er alleen nog gewerkt met kleinere schepen ,de ertskade was al opgeruimd en de spoorpont naar ketjen was ook al gouw verdwenen .
en zo begon de leegloop van het oostelijk haven gebied .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Havens van toen...

Bericht door pieter53 »

kajoe schreef:tja ok ,het bedrijf de rietlanden werd verplaatst naar de westhaven ,omdat er geen grotere schepen meer konden komen .
Was het niet ook omdat met de komst van de IJ-tunnel de vaardiepte tot max. 11,5 meter beperkt ging worden?
Weet je dat misschien.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Havens van toen...

Bericht door k-k »

Zit nog even in het boek(je) Kadraaiers & Zeekastelen, geschiedenis van het OOstelijk Havengebied te neuzen en vind daar dat er in 1912 al plannen waren om de Amsterdamse haven in westelijke richting uit te breiden. Die komen niet van de grond en in 1934 neemt men de draad met een Algemeen Uitbreidingsplan weer op. Daarin wordt opgemerkt dat de havens eigenlijk voorbij de stad liggen en wordt een heel nieuw havencomplex aan de westkant van de stad geprojecteerd. Na de tweede Wereldoorlog wordt daarmee begonnen en ontstaat Havens West. Daarmee nemen de activiteiten in het Oostelijk havengebied af. Dat is hoofdzakelijk een stukgoedhaven. Alleen op de Ertskade (SHV) en Borneokade (Rietlanden, DSM dochter) is overslag van bulkgoed. Op wegvallen van het stukgoed en toename van bulkoverslag kan het Oostelijk havengebied niet inspelen. Voor containeroverslag is er te weinig ruimte. Er worden nog wel wat pogingen gedaan om de boel draaiende te houden, maar uiteindelijk besluit de gemeente om er woongebied van te maken. In het boek wordt het effect van de tunnelbouw niet genoemd, maar de verondieping daardoor zal ongetwijfeld een rol hebben gespeeld. Gr. Klaas.
velasquez

Re: Havens van toen...

Bericht door velasquez »

Ben schreef:2 foto's van Amsterdam genomen in de .......haven.
amsterdam haven overslag 70.er jaren.jpg
amsterdam binnenschepen 70.er jaren.jpg
Dat is de Westhaven met op de verre achtergrond de opslag tanks van een raffinaderij (chevron?).
De middelste brugkraan is in 1967 door zijn poten gezakt waarbij de kat precies op het dek van de boot terecht kwam.
Deze kraan was verzwaard om bak incl lading 80 ton te kunnen dragen helaas bleek al snel dat dit iets te hoog gegrepen was.

gr.BB
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Havens van toen...

Bericht door Ben »

Hierbij nog een foto van Amsterdam, die mij ook werd toegezonden.
amsterdam haven golar sanko 1966 ex sigfuji foto 70.jaren.jpg
amsterdam haven golar sanko 1966 ex sigfuji foto 70.jaren.jpg (212.89 KiB) 2140 keer bekeken
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Havens van toen...

Bericht door kajoe »

of het kwam door de ij tunnel weet ik niet maar volgens mij lag hij even diep als de velser tunnel .
gezien de bouwtijd kon hij wel op 100 meter diepte liggen .
oja de rietlanden is genoemd naar de landerijen die daar vroeger lagen ,
groet wout.
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Havens van toen...

Bericht door navigatie »

Op de laatste foto is te zien dat bij de achterste brugkraan de kat niet onder de brug hangt maar er tussen.
Deze kon dus ook niet draaien. In 1968 hebben we hiermee nog amerikaanse kolen geladen waarbij er met iedere grijper ca 25 ton mee kwam. Was dus inderdaad zwaarder dan die andere.
Als hij in 1967 in elkaar gestuikt is, is de vraag: is hij weer hersteld?

grt Wim
Plaats reactie