Havens van toen...

Alles over binnenscheepvaart
jannuh
Berichten: 466
Lid geworden op: 31 dec 2004 06:22
Locatie: Midden-Limburg

Bericht door jannuh »

De vraag over kerosine en Venlo had specifiek betrekking op de periode W.O.II
Toen was in Venlo het grootste vliegveld van vasteland W.Europa,
duits dus, vaak gebombardeerd, waarbij ook de stad Venlo flinke klappen meekreeg.
gr., jannuh
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen

Bericht door Kees Keijzer »

Hier een foto'tje uit de vorige eeuw, klinkt ver weg maar dat lijkt maar zo,
het plaatje is van 1999;
Afbeelding
De 'Scheldestroom' ligt te lossen op de steiger van Avia-Jongste in Ouderkerk a/d IJssel.
Maar het is wel allemaal verleden tijd; het depot bestaat niet meer en het schip is verkocht, vaart nu rond als 'Aqua-Scaldia'.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
...opdat wij het fraaie scheepje niet vergeten... :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
MdB
Berichten: 506
Lid geworden op: 02 jan 2005 10:38
Locatie: Wormerveer
Contacteer:

Bericht door MdB »

CALAND
Ligplaats is deels Hasselt en deels Hoogeveense Vaart inderdaad
Is inmiddels erkend Varend Monument®
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Havens van toen

Bericht door Kees Keijzer »

Kees Keijzer schreef:Even in het boek De blijde aankomst gesnuffeld en een niet zo beste foto gescand van een zeilschip in het landbouwhaventje van Wolfaartsdijk op Zuid- Beveland;
Afbeelding
Het betreft de klipper Spes-Salutis van C. Grinwis uit Ouddorp, het schip heeft tot in de begin vijftigerjaren op de zeilen gevaren, het in 1914 bij Hazer en Leeuwesteijn in Hardinxveld gebouwde schip is in 1955 ongebouwd tot motorschip met 120 Lister-Blackstone het schip is nog altijd in de vaart als Pelikaan thuishaven Aduard. Eurnr. 2303525.
Mijn vader vertelde altijd dat het altijd een gezellige boel aan boord bij de familie Grinwis was.
Zelf heb ik aan dat haventje een minder leuke herinnering; Als kleine jongen liep ik daar eens boven aan de dijk, plotseling kwam er een stier op mij af, ik viel en rolde de dijk af aan binnenkant zo de sloot in.
Gr, Kees.
Even bij de familie Grinwis op visite geweest en wat foto's meegekregen,
ook de foto van de 'Spes-Salutis' in het haventje van Wolphaarsdijk,het is van betere kwaliteit als de eerste;
Afbeelding
De foto is gemaakt op 12-10-1946, kleine bijkomstigheid, ik was toen vier dagen oud.Het schip voer nog als zeilschip maar er stond toen net een zijschroef op, zie motorkast op het voordek.Zo deze foto is toch beter zie ik wel.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen.

Bericht door Kees Keijzer »

Onlangs had ik een kennis op bezoek en toonde mij een foto'tje van een getijdehaven, met twee mooie Zeeuwse tweemast klippers op de zate.
Zijn vraag aan mij was; "Kees, weet jij waar dat is, ik heb die foto ook van iemand die er niet uitkwam?"Dus het plaatje gescand en er eens goed naar gekeken;
Afbeelding
Na rond bellen naar mensen die ouder zijn dan ik en een hoop weten en er zelf nog eens goed na gekeken te hebben, tot de conclusie gekomen dat het de oude haven van Bergen op Zoom is.
Het markante gebouw links op de achtergrond is de kazerne.
De voorste klipper zou zo maar eens een van klippers van de werf van Geleijns aan de Roode Vaart kunnen zijn, de "Catharina" Schot misschien?
In mijn bestand heb ik nog een foto van de oude haven van het 'Krabbegat' zoals Bergen in de carnavalstijd heet;
Afbeelding
Daar ligt de motorklipper 'Anjo' uit Nieuwaal van J. M. Mookhoek grind te lossen voor de betonfabriek de Schelde.
Nu nog een foto van de zelfde losplaats, maar dan van de andere kant genomen met weer, nu wat prominenter in beeld, de kazerne. Nu ligt bij de Schelde de luxemotor 'Rival' van Kornet uit Werkendam, een product van Bodewes in Martenshoek, zijn lading te lossen.
Voor deze foto maak ik dankbaar gebruik van een van de boeken van ons Wrijfhout, Harry, bedankt.
Afbeelding
Zelf kan ik me vaag herinneren dat we wel eens in die oude haven geweest zijn, ik zal een jaar of zes geweest zijn. Samen met mijn vader naar de kapper en die man knipte in mijn oor, dat blijft je als kind wel bij.
In de zestig en zeventiger jaren kwamen we met het ouderlijk schip nog al eens in de nieuwe Theodorushaven om wit zand te lossen voor de ijzergieterij Holland, die lading laadden we in Mol op de Belze Kempen.
Zo dat waren weer een paar foto's van een haven die er niet meer is met een verhaaltje er bij.
In het handboek voor de Binnenvaart, uitgave 1960 staat nog een kaartje van de oude haven van Bergen op Zoom;
Afbeelding
Van deze situatie vind niet veel meer terug, op Google Earth zie je dit van die omgeving;
Afbeelding
Het enige wat goed herkenbaar is, is het bolwerk en de voormalige binnenhaven is ook nog water. Als je goed kijkt zie je nog bepaalde dingen aan het landschap. Boven in beeld bij de voormalige spiritusfabriek de Theodorushaven.
Zo veranderd er toch veel in 50 jaar.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen

Bericht door Kees Keijzer »

Hier een foto uit de eerste decennia van de vorige eeuw van de haven van mijn geboortedorp Stad aan't Haringvliet;
Afbeelding
Je ziet het een foto maken was toen een hele gebeurtenis.
Het schip is het beurtschip van Goumare, naam is mij niet bekend.
De man die bij de giek staat is mijn grootvader, L. Keijzer, die schippersknecht was op dat schip.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van Toen.

Bericht door Kees Keijzer »

Om het trio compleet te maken van de oude havens van Bergen op Zoom,
ben ik even gaan zoeken in de boeken want ik wist dat ik een foto had van de haven van de suikerfabriek aldaar;
Afbeelding
Zo te zien een foto uit het begin van de vorige eeuw.
Hier een kaartje dat Wrijfhout mij mailde van de oude situatie in Bergen;
Afbeelding
Zo als je in het voorgaande kan lezen bij die kaart van de haven uit het
Handboek voor de Binnenvaart, was die haven van de suikerfabriek een dok ,er zat een keersluis in dus de schepen bleven op laagwater vlot alleen op hoogwater kon die niet afgesloten worden, vandaar de vloedpalen.
Zo te zien is de foto van west naar oost genomen, links op de foto is de ingang van de haven. Als je goed naar die kaartjes kijkt en bedenk wat die mensen voor werk moesten doen om voor de wal te komen met die zeilschepen, eerst door de geul, er lag daar niet voor niets een jaagpad langs!, dan een brug een bocht en weer een brug met keersluis .Alles op
de lier en met het handje. Wie sprak er over de goede oude tijd.
De foto komt uit het boek Een Eeuw Nederlandse Binnenvaart uitgegeven ter gelegenheid van honderd jarig bestaan van het weekblad Schuttevaer.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen.

Bericht door Kees Keijzer »

Even dit onderwerp ook maar weer eens boven gehaald;
Afbeelding
Het is een foto van de landbouwhaven van Kamperland op Noord-Beveland , de foto is van eind vijftiger jaren schat ik zo. Het is zo te zien hoogwater want tot 1961 zou het Veersche-Gat nog open blijven . Toen is de haven geschikt gemaakt voor grotere schepen, voor die tijd was 44 meter lang het matje i.v.m. met de havengeul. De haven lag een kilometer van open water af doordat men in de loop der eeuwen land inpolderde en de haven op de zelfde plaats bleef. Voor de wal ligt de "Machiensteen 22" van de Hoop uit Terneuzen met een schipper uit St. Filipsland.
De mast en giek op de wal was voor het verladen van de bieten voor de fabriek in Puttershoek en het kraantje werd in het najaar ingezet om de peeën voor Stampersgat te verladen. Met het ouderlijk schip hebben we vele jaren de bieten weggevaren uit die haven
Afbeelding
Je moest eerst voorbij Veere varen en dan koerste je naar de havengeul toe, dat was een geul met twee bochten er in de eerste was een vrij scherpe en die bepaalde die maximale lengte. Hier het kaartje waar ik de vaarroute ingetekend heb met rood;
Afbeelding
Ik hoop dat h.e.e.a. duidelijk is.
Later kom ik in een ander item er nog wel eens op terug.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen

Bericht door Kees Keijzer »

Even een haven onder deloupe genomen van mijn geboorte eiland,
nl. de haven van Ouddorp, hier een korte beschrijving van de haven uit het boek De Blijde Aankomst van Dirk Hoogzand over de schippers van het eiland;
Afbeelding
Hierbij een paar foto's ook uit dat boek van de haven in vroegere tijden;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hier onder een detail van een kaart van de Grevelingen uit de begin vijtiger jaren want de spitse tonnen opvarend aan stuurboord zijn nog rood van kleur, dat is in de helft van die decennia gewijzigt en vele jaren later werden ze groen;

Afbeelding
Nu een recentere kaart van wat nu het Grevelingenmeer heet;
Afbeelding
Nu nog een detail kaartje van de haven van Oudorp;
Afbeelding
Ouddorp was de thuishaven van o.a de familie Grinwis van de "Spes-Salutis" waar van hier een foto;
Afbeelding
Op dit fotootje staat de gehele familie Grinwis van de "Spes-Salutis"
Zo, dat was weer een van de haventjes van het eiland waar ik vandaan kom in beeld.
De foto's met dank aan D. Hoogzand.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie