Havens van toen...

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik zie ze al vliegen Nico...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Ik ben even een eindje verderop gegaan Jan... Klein Ternaaien, tegenwoordig een 'spookdorp'...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Arie »

wrijfhout schreef:Afbeelding
Een haven vol 'oldtimers' waarin plaats is voor de Rijks Politie te water maar ook voor een roeiboot vol melkbussen...

Afbeelding
Het haventje van Numansdorp biedt in de jaren zestig plaats aan een drietal woonschepen. Zou daar toen moerlijk over gedaan worden?
Of de beurtmotor rechts op de foto nog in aktieve diienst is?
Op het helmhout van het zeilschip links op de foto staat 'J. Hofman' te lezen. Wat voor schip zou het zijn? Een 'Waspikker' - een klipperaak met een Waspikse kont- ???
Op het motorscheepje dat er voor ligt staat een naam waarvan ik Amor Vincit maak.

gr. Harry
Amor Vincit moet waarschijnlijk Labor Vincit zijn, dit was een "luxe motor " scheepje van ongeveer 80 ton, eigenaar Hannes Bervoets, domicilie Numansdorp, voortgestuwd door een 1 cylinder verdieselde van Berkel van 20 pk.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Bedankt voor de correctie Arie, het was met de loupe nauwelijks te lezen. Tussen Amor en Labor zit maar een paar lettertjes verschil, de betekenis is wel heel anders.... :lol:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Henk Kool
Berichten: 125
Lid geworden op: 14 mar 2006 19:46
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door Henk Kool »

Wrijfhout, "Drimmelen" Op de voorgrond ligt de RP 17 ex MAR !7 en de latere RP 46. Gebouwd 1942 in Amsterdam bij G de Vries Lentsch.
10.50X2.50X0.50. 42 PK Kromhout. Heeft gevaren in Grouw, Drimmelen en Sneek. In 1977 verkocht.

Groet,

Henk
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen

Bericht door Kees Keijzer »

Weer een foto van een haven die er niet meer is;
Het haventje van Goidschalxoord bij Heerjansdam aan de Oude-Maas.
Het zeilschip wat zich zelf aan het lossen is op vrachtauto's is de 'Anjo'
die op het forum al meer malen langs kwam. De foto is genomen rond 1935;
Afbeelding
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Elders op het Forum was een vraag over bevoorrading met tankers in Venlo van vliegtuigbenzine tijdens de oorlog. Daar had ik geen foto's van maar kwam wel deze tegen.

Afbeelding
Zie daar een Esso-depot op de voorgrond, weet iemand wie daar toen losten, waren dat destijds nog eigen schepen van Esso? En dan ben ik benieuwd wel sleepschip er naast die Janssenmotor ligt. Janssen had één of twee kastjes, was dit er een van? Mogelijk de Karel?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Bericht door Jan Kroes »

Lijkt me niet de Karel of de Peter-Hans, in mijn herinnering waren die niet zo krom, en hadden ze een heel andere kop.
Kortom, volgens mij lijkt hij er niet eens op.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Havens van toen.

Bericht door Kees Keijzer »

Harry;
Ik denk toch dat het een Esso of anders een de Haas tankertje is op dat steiger. En ik weet niet zeker of dat het een Janssenkastje is wat daar ligt.Ik kan me vaag herinneren dat we met het ouderlijk schip ook als eens in die haven gelegen hebben.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Een mooie foto van Apeldoorn in de vijftiger jaren, een plaatje waarop veel is te zien...

Wie weet er nog wat over te vertellen?

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie