Havens van toen...
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Havens van toen...
Ja,Schier, dat klopt een oude foto van de oude haven van Colijn , met de klipper wat later de Anjo geworden is aan de dwarswal, daar deden ze voor Stampersgat laden, dat heeft die ANJO jaren gedaan Colijn en en de Put, ook toen pa er knecht was van 1935 tot 1944. Zelf hebben we met pa als sleepschip jaren lang van Kamperland gevaren, ik ging er voordat ik naar het internaat ging naar school ik bleef dan wel een een week bij een tante die daar woonde logeren.
Enkele jaren geleden waren een week in het vakantiepark Roompot , toen zijn we al de haventjes van het eiland nog eens wezen bekijken. Was wel leuk maar veel veranderingen op dat eiland sinds we er de peeën vandaan voeren.
Gr, Kees.
Enkele jaren geleden waren een week in het vakantiepark Roompot , toen zijn we al de haventjes van het eiland nog eens wezen bekijken. Was wel leuk maar veel veranderingen op dat eiland sinds we er de peeën vandaan voeren.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Havens van toen...
Ja Kees, het blijft mooi om te zien er zijn er een aantal welke nu als recreatie worden gebruikt maar bij een paar
haventjes is de tijd stil blijven staan zoals bijvoorbeeld bij deze. gr,schier
haventjes is de tijd stil blijven staan zoals bijvoorbeeld bij deze. gr,schier
Re: Havens van toen...
Viane wat er nog van over is. ik heb vernomen dat ze het haventje weer gaan opknappen . wat daarvan de bedoeling is mij onduidelijk . haventje is nergens geschikt voor valt veel te lang droog . ligt bijna 2 km van diep water geul is verzand en met slecht weer lopen er zeeen in zo groot . hou je niks heel gr joop
- Bijlagen
-
- viane kvf.jpg (194.77 KiB) 3068 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Havens van toen...
Joop, of het opgeknapt gaat worden het zou kunnen maar het zag er van de zomer nog niet naar uit.
moeten ze dat in ere laten vind ik. Misschien dat het voor dit bouwsel opgeknapt wordt . We vonden zelf dat er veel schelpen in lagen hadden het idee dat die er niet ingekomen waren door het in en uitstromend water, Een stukje van de oostkant het volgende plaatje is uit 1950 van dezelfde oostkant er is niet veel veranderd zo te zien
behalve de betonnen rand aan de bovenkant. gr, schier
We hebben er afgelopen zomer gekeken en wat plaatjes gemaakt en deze vindt ik mooi als het opgeknapt wordtmoeten ze dat in ere laten vind ik. Misschien dat het voor dit bouwsel opgeknapt wordt . We vonden zelf dat er veel schelpen in lagen hadden het idee dat die er niet ingekomen waren door het in en uitstromend water, Een stukje van de oostkant het volgende plaatje is uit 1950 van dezelfde oostkant er is niet veel veranderd zo te zien
behalve de betonnen rand aan de bovenkant. gr, schier
Re: Havens van toen...
dat van die schelpen is onvoorstelbaar. is gekomen sinds de kering er in ligt .voorheen lagen er helemaal geen schelpen . en je wil niet weten hoeveel er iedere dag weg gehaald worden aanhangers vol. en er komen er steeds bij ook in de hoek voor het huis groeit het steeds aan gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 256
- Lid geworden op: 31 okt 2010 23:03
Re: Havens van toen...
Hallo Schier.
Bij deze even melden dat je ons schitterende fotos laat zien. Ik en velen met mij genieten er van.
Zelf ben ik ook op verschillende fora nog al eens met fotos bezig en hier een tip van me wat je er mee doet is natuurlijk aan jou.
Een watermerk op een foto is een manier om je copyright te beschermen. Een goede zaak alleen bij jou zijn ze wel heel erg aanwezig.
Het doet vaak de foto te kort omdat het van het onderwerp afleid.
Een wat kleiner lettertype en meer onderaan de foto geeft vaak een mooier resultaat.
Bij deze even melden dat je ons schitterende fotos laat zien. Ik en velen met mij genieten er van.
Zelf ben ik ook op verschillende fora nog al eens met fotos bezig en hier een tip van me wat je er mee doet is natuurlijk aan jou.
Een watermerk op een foto is een manier om je copyright te beschermen. Een goede zaak alleen bij jou zijn ze wel heel erg aanwezig.
Het doet vaak de foto te kort omdat het van het onderwerp afleid.
Een wat kleiner lettertype en meer onderaan de foto geeft vaak een mooier resultaat.
MVG. Kees.
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
een lelijk schip is nog altijd mooier dan een mooi huis
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Havens van toen...
Kees,
Ik denk dat je gelijk hebt het staat er inderdaad groot op , het is van mijn kant een reactie die misschien iets te heftig is uitgevoerd.
Reeds geruime tijd plaats ik af en toe wat plaatjes op internet het meeste hier op het forum.
Af en toe zie ik deze door mij geplaatste plaatjes ergens anders te voorschijn komen.
Nu vind ik het geen enkel probleem als die plaatjes bij een onderwerp gebruikt worden waarop ze van toepassing zijn bij scheepvaart en aanverwante artikelen , het maakt mij ook niet zo veel uit door wie dit dan wordt geplaatst.
Dit zijn onderwerpen die we met een grote groep mensen delen hier en ook op andere plaatsen op het internet daar heb ik geen enkel probleem mee .
Ik ben begonnen met het plaatsen van een merkteken toen ik mijn plaatjes terug zag op een manier waar ik het niet mee eens was.
Maar ik realiseer mij ook dat als je op het wereldwijde web iets plaatst er nu eenmaal zulke dingen gebeuren .
Het merkteken wordt wat aangepast als je de foto's in de oude schoenendoos laat zitten dan gebeuren zulke dingen niet maar het is ook mooi
om over een aantal scheepvaart gerichte onderwerpen plaatjes te laten zien
en daarover te (praten ) , schrijven daar is internet nu eenmaal een heel mooi ding voor . Bruinisse de oude vlucht haven van Zijpe.
Niet helemaal een haven van toen hij wordt immers nog gebruikt voor een aantal taken maar niet meer waarvoor hij ooit is aangelegd.
Op het stuk oostelijk van de invaart hebben we veel gelegen dit was het stuk waar de palen korter bij elkaar stonden het andere gedeelte stonden ze verder uit elkaar. Nu ik deze foto goed bekijk zie ik dat er op het eind van het steiger ook nog twee palen schuin staan.
Dan bedenk ik mij dat voorheen de oude trappen schuin stonden je moest dan altijd de loopplank gebruiken om van en aan boord te kunnen.
Later zijn de trappen recht geplaatst en kon je zo vanuit het gangboord de trap op stappen. Aan de andere kant van de vluchthaven het zogenaamde zondag steiger hier op hebben vele schepen in het weekend gelegen kort bij de veerpont naar de andere kant en ook bij de bus richting Flakkee.
gr, schier
Ik denk dat je gelijk hebt het staat er inderdaad groot op , het is van mijn kant een reactie die misschien iets te heftig is uitgevoerd.
Reeds geruime tijd plaats ik af en toe wat plaatjes op internet het meeste hier op het forum.
Af en toe zie ik deze door mij geplaatste plaatjes ergens anders te voorschijn komen.
Nu vind ik het geen enkel probleem als die plaatjes bij een onderwerp gebruikt worden waarop ze van toepassing zijn bij scheepvaart en aanverwante artikelen , het maakt mij ook niet zo veel uit door wie dit dan wordt geplaatst.
Dit zijn onderwerpen die we met een grote groep mensen delen hier en ook op andere plaatsen op het internet daar heb ik geen enkel probleem mee .
Ik ben begonnen met het plaatsen van een merkteken toen ik mijn plaatjes terug zag op een manier waar ik het niet mee eens was.
Maar ik realiseer mij ook dat als je op het wereldwijde web iets plaatst er nu eenmaal zulke dingen gebeuren .
Het merkteken wordt wat aangepast als je de foto's in de oude schoenendoos laat zitten dan gebeuren zulke dingen niet maar het is ook mooi
om over een aantal scheepvaart gerichte onderwerpen plaatjes te laten zien
en daarover te (praten ) , schrijven daar is internet nu eenmaal een heel mooi ding voor . Bruinisse de oude vlucht haven van Zijpe.
Niet helemaal een haven van toen hij wordt immers nog gebruikt voor een aantal taken maar niet meer waarvoor hij ooit is aangelegd.
Op het stuk oostelijk van de invaart hebben we veel gelegen dit was het stuk waar de palen korter bij elkaar stonden het andere gedeelte stonden ze verder uit elkaar. Nu ik deze foto goed bekijk zie ik dat er op het eind van het steiger ook nog twee palen schuin staan.
Dan bedenk ik mij dat voorheen de oude trappen schuin stonden je moest dan altijd de loopplank gebruiken om van en aan boord te kunnen.
Later zijn de trappen recht geplaatst en kon je zo vanuit het gangboord de trap op stappen. Aan de andere kant van de vluchthaven het zogenaamde zondag steiger hier op hebben vele schepen in het weekend gelegen kort bij de veerpont naar de andere kant en ook bij de bus richting Flakkee.
gr, schier
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Havens van toen...
Ja en die palen met loopbrug stonden waarschijnlijk naar binnen om een hele goede reden.
Wanneer een beladen schip met hoogwater tegen de ducdalven kwam dan moesten die om niet te breken een stukje meeveren naar binnen. wanneer de paal met de loopbrug dan in lijn met de ducdalven zou staan, zou de loopbrug de klap op moeten vangen. Dat kan alleen wanneer die brug aan een kant op een rol of slee ligt. Of je zet deze palen wat schuin naar binnen, zodat er nooit een schip tegen deze palen komt, en dan kunnen die palen ook wat lichter zijn en minder diep in de grond te staan (goedkoper) want ze hoeven alleen maar de loopbrug te dragen.
( Slim hé van die ouwe minsen)
Wanneer een beladen schip met hoogwater tegen de ducdalven kwam dan moesten die om niet te breken een stukje meeveren naar binnen. wanneer de paal met de loopbrug dan in lijn met de ducdalven zou staan, zou de loopbrug de klap op moeten vangen. Dat kan alleen wanneer die brug aan een kant op een rol of slee ligt. Of je zet deze palen wat schuin naar binnen, zodat er nooit een schip tegen deze palen komt, en dan kunnen die palen ook wat lichter zijn en minder diep in de grond te staan (goedkoper) want ze hoeven alleen maar de loopbrug te dragen.
( Slim hé van die ouwe minsen)
Re: Havens van toen...
veel later waren er ook slimme minsen, oa de nieuwe haven aan het kanaal bij Wemeldinge. Bij een oostelijke wind op laag water komen de palen tegen de kademuur ongv een halve meter boven de waterspiegel uit. Geluk gehad op tijd ontdekt, gemeld aan post Wemeldinge, antwoord HET IS BEKEND. Misschien later verbeterd ?. ivb met vastraken met opkomend water. Gr
Re: Havens van toen...
Afgelopen zomer de vluchthaven Zijpe nog bezocht, er is ook het één en ander veranderd. Een groot gedeelte van de mosselvloot
heeft hier een ligplaats gevonden. Er wordt ook geladen en gelost.
Oliehandel Roukema is ook nog steeds aanwezig.
Het zondagssteiger werd door ons het rijkssteiger genoemd, daar hebben we menig weekend gelegen.
Je vroeg dan toestemming aan de havenmeester. Met de pont over en vijf kilometer verder, waren we bij de familie in St. Philipsland
De oude Tramhaven, hier voeren de veerponten vandaan naar Anna Jacobapolder. Nu wordt ze gebruikt voor de mossel
hangcultuur.
Groet Wim Pionier
heeft hier een ligplaats gevonden. Er wordt ook geladen en gelost.
Oliehandel Roukema is ook nog steeds aanwezig.
Het zondagssteiger werd door ons het rijkssteiger genoemd, daar hebben we menig weekend gelegen.
Je vroeg dan toestemming aan de havenmeester. Met de pont over en vijf kilometer verder, waren we bij de familie in St. Philipsland
De oude Tramhaven, hier voeren de veerponten vandaan naar Anna Jacobapolder. Nu wordt ze gebruikt voor de mossel
hangcultuur.
Groet Wim Pionier