geachte forum leden .
Wat denken jullie van een nieuw onderwerp "deklast varen ?
En dan bedoel ik geen deklast van stukgoederen, maar b.v. stro ,vlas,
die vroeger bijna allemaal door schepen vervoerd werd, met hoge
deklasten of gezaagd hout zoals dat na de oorlog door coasters uit de scandinavisch aangevoerd werd en in Delfzijl A.dam Zaandam en R.dam
overgeslagen werd in binnenschepen om het naar div. plaatsen in het land te brengen.
In vroegere jaren deklast varen.
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
In vroegere jaren deklast varen.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
-
- Berichten: 437
- Lid geworden op: 20 mar 2007 21:26
deklast varen
ben aan het zoeken naar scanner dan kan ik wel enige foto`s
plaatsen ,hopelijk komen er dan nog meer los en misschien ook nog verhalen.
plaatsen ,hopelijk komen er dan nog meer los en misschien ook nog verhalen.
er was geen geen beter leven dan een spitsenschippersleven .
Oke, een deklast in vroegere jaren.
Vanuit de Gronings/Drentse Veenkolonien,werd veel turf verscheept.
Uiteraard met deklast, turf is een lichte lading. In vroeger jaren was turf laden een vrouwen klus. De deklast turf was boven altijd breder dan onder in verband met afwatering. Water in een deklast turf was een kwaad ding. Het schip op de foto vaart hier in Stadskanaal. Waarschijnlijk blijft deze turf in het noorden van het land. Deze scheepjes waren hoofdzakelijk bestemd voor de provinciale vaart.
Vanuit de Gronings/Drentse Veenkolonien,werd veel turf verscheept.
Uiteraard met deklast, turf is een lichte lading. In vroeger jaren was turf laden een vrouwen klus. De deklast turf was boven altijd breder dan onder in verband met afwatering. Water in een deklast turf was een kwaad ding. Het schip op de foto vaart hier in Stadskanaal. Waarschijnlijk blijft deze turf in het noorden van het land. Deze scheepjes waren hoofdzakelijk bestemd voor de provinciale vaart.
"De tijd zal 't leren"
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Deklasten....
Dan kan ik als benedenlander niet achter blijven om er een foto op te zetten uit het Zeeuwse;
Het plaatje komt uit het boek; Rijn en Binnenvaart in beeld België en Ne-
derland van Jan Biezenaar en Harry de Groot;
Het is een foto uit de eind vijftiger of begin zestiger jaren van de steilsteven 'Eben-Haëzer'van schipper Klompien in de kleine sluis van Hansweert, geladen met pakken geperst turfstrooisel onder weg van de Drentse venen naar een bestemming voorbij Antwerpen , aan het groene douane vlaggetje te zien, de schepen voor Terneuzen hoefde die vlag niet te voeren want die klaarden in Sas van Gent pas uit. Klompien heeft aan de voorkant van de deklast een buiskleedje getrokken om te voorkomen dat de lading niet nat wordt door buiswater. Zo te zien is het opkomend water dus word er optimaal van het tij geprofiteerd om aan de Stad te komen . Ma Klompien op de uitkijk, Pa aan het verhoogde stuurwerk en zoon Jo in de vlet met de vier cylinder Klöckner-Deutz van 90 pk, een flinke opduwer,
waarmee Jo in de omgeving van Rotterdam ook wel eens sleepwerk deed.
Die zelfde Jo heeft jaren met de 47m Tielrode spits 'Fide-Deo' ex 'Frisiana'
gevaren en woont nu in Terneuzen aan de wal.Zijn broer Tjerk vaart nog altijd rond met een 55 m kempenaar 'Credo' ex 'Waterpoort'
Zo dat was weer een foto die een verhaaltje vertelde.
Gr, Kees.
Het plaatje komt uit het boek; Rijn en Binnenvaart in beeld België en Ne-
derland van Jan Biezenaar en Harry de Groot;
Het is een foto uit de eind vijftiger of begin zestiger jaren van de steilsteven 'Eben-Haëzer'van schipper Klompien in de kleine sluis van Hansweert, geladen met pakken geperst turfstrooisel onder weg van de Drentse venen naar een bestemming voorbij Antwerpen , aan het groene douane vlaggetje te zien, de schepen voor Terneuzen hoefde die vlag niet te voeren want die klaarden in Sas van Gent pas uit. Klompien heeft aan de voorkant van de deklast een buiskleedje getrokken om te voorkomen dat de lading niet nat wordt door buiswater. Zo te zien is het opkomend water dus word er optimaal van het tij geprofiteerd om aan de Stad te komen . Ma Klompien op de uitkijk, Pa aan het verhoogde stuurwerk en zoon Jo in de vlet met de vier cylinder Klöckner-Deutz van 90 pk, een flinke opduwer,
waarmee Jo in de omgeving van Rotterdam ook wel eens sleepwerk deed.
Die zelfde Jo heeft jaren met de 47m Tielrode spits 'Fide-Deo' ex 'Frisiana'
gevaren en woont nu in Terneuzen aan de wal.Zijn broer Tjerk vaart nog altijd rond met een 55 m kempenaar 'Credo' ex 'Waterpoort'
Zo dat was weer een foto die een verhaaltje vertelde.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Deklast
Als je in Hansweert klaar was bij de douane moest de groene vlag er in ,dan mocht je schutten ,In de dokken en de rede van Antwerpen moest hij blijven hangen dan was je onder het regiem van de douane van Antwerpen , maar moest je verder het binnenland in dan moest je inklaren in het Straatsburgdok, Kaai van Meeteren bij het oude dok of hangar 10 aan de kaai en dan mocht de vlag neer.
Snap je het, Harry.
Gr, Kees.
Snap je het, Harry.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.