Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Simon
Berichten: 82
Lid geworden op: 06 mar 2007 09:46

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Simon »

Goedemorgen allemaal.

Dit schip is al vaker voorbij gekomen op het forum.
Hij is zo gebouwd, met een klipperkop en een achterschip van een luxe motor.
Hij is verlengd geweest maar een paar jaar geleden is dat stuk er weer tussenuit gehaald.
Vroeger was het de "Eben Haezer" van mijn oom A. van Egmond.
Die heeft hem destijds verkocht aan een zand- en grindhandeltje in Akkrum die er zo nu en dan zelf een reisje mee deden. Dat is gestopt en toen hebben ze hem weer naar de oorspronkelijke lengte teruggebracht.
Het schip heeft vroeger onder de naam "IJsselmeer" nog in de passagiersvaart gezeten.

Groeten,

Simon
Varen is ook niet meer wat het geweest is.
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Klaes »

Ik weet niet of het al boven water was gekomen,want ik ben even snel aan het bijlezen hier,maar het schip is van de Firma Reidinga zand en grindhandel uit Akkrum.
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Dennis s

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Dennis s »

hierbij wil ik me even voorstellen.
Ik ben Dennis S een 36 jarige man, besmet geraakt met het schepen virus.
in m`n jeugd zat ik bij een scouting groep, die een klipper genaamt Alewijn de groot heeft.
Nu ikzelf groot ben , weer terug ben bij de scouting En verstand heb van metaal (werk als constructie/plaatwerker/ lasser bij een bedrijf).
Ben ik begonnen met het opknappen van het materiaal.
Eerst 2 lelie vletjes de bodem vervangen , toen een sneekermeerder 800 en daarna een zelfbouw 2 master (heb ik niet gebouwt, meer opgeknapt).
En ben nu een beetje aangekomen bij de klipper (waar ik stiekem al een tijd geleden aan was begonnen :wink: ).

Nu ben ik een beetje nieuwschierig geworden naar dit schip naar het verleden van dit scheepje .
Hij vaart nua al een jaar of 30+ rond als alewijn de groot , maar schijnt vroeger twee gebroeders werkendam geheten te hebben .
Of dit de eerste naam is gewest of de ?? weet ik niet.
schip schijnt rond 1895 gebouwt te zijn (kan wat later zijn geweest is wat onduidelijkheid over).
schip is nu 24,9? mtr, maar zou goed ingekort kunnen zijn.
heeft eerst alleen gezeilt en is later een kromhoudt ingekomen (gezien de plaatjes die er in de roef hangen ) die later weer is verandert in een catherpillar motor.

wie kan er wat meer over dit schip vertellen ??

een foto van het schip:
https://i21.photobucket.com/albums/b253/ ... 1356302997.
De alewijn de groot.
op een oude foto die ik heb gevonden in de ingang van het ruim aan stuurboord vlak voor de roef , ipv nu center dek.
vriendelijke groet
Dennis S
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gert Schouwstra »

Het zou moeten gaan om dit schip:

Ijzeren klipperaak Twee Gebroeders - eig. J. den Haan in Werkendam
Bouwjaar 1875 te Vrijenban, eerste meetbrief 30 april 1895 met nr. D381N. Brandmerk 517 sHage 1895.
25,70 x 5,63 - 138,482 ton. Hermeten te Dordt op 27 juli 1904 - 135,846 ton.

Nieuwe meting 23 september 1937 met nr. R10723N voor ijzeren zeilklipperschip Twee Gebroeders - met nieuwe eigenaar eig. W. v/d Heuvel Pzn in Werkendam. 25,70 x 5,62 - 136,068 ton. Hier wordt opeens bouwjaar 1895 genoemd, maar dat komt dus vanwege de bovenstaande meting.

Nieuw brandmerk: 1089 B sHage 1953 (ENI 03011089).
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Dennis s

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Dennis s »

Hoi Ger
Hartelijk bedankt voor je informatie :D .
Is er ergens een vaste plek voor dat brand nr? zodat ik kan kijken welk nr die heeft :?: .
Ben ooit wel eens een ingeslagen nr tegen gekomen , maar zou niet meer weten waar ie zit.

Zijn er toevallig mensen hier die nog foto`s van dit schip hebben ?
Ik heb een beetje het idee gevat om een info bord te maken , die we dan tijdens evenementen neer kunnen zetten (als ie weer netjes is).

En dan een laatste vraag voor nu :wink: .
is er interesse vanuit hier om een foto verslag van gedane en komende dingen hier te plaatsen ?
groetjes Dennis Stolk
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door hydra »

Hallo Dennis,

Als je een meetbrief hebt is het eenvoudig want daar staat in waar het nummer is ingeslagen. Meestal iets van: zijkant roef.
Tevens kan je aan de zijkant van het casco zoeken naar ingeslagen nummers.
Dit zijn de zogenaamde ijken tot waar het schip afgeladen mocht worden.

Ik ben zeer benieuwd naar je fotoverslag maar die kan je beter bij een ander onderwerp plaatsen.

viewtopic.php?f=3&t=3134&hilit=wachtschepen

gr. marco
recht zo die gaat
Dennis s

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Dennis s »

Hoi Marco,
bedankt voor je reactie.
Ik had dat stukje van het forum niet gevonden , maar ga er zeker even bij lezen en binnekort wat foto`s plaatsen bedankt voor je reactie.
wbt het ingeslagen nr, heb pas eens de werf foto`s bekeken en daar kwam ik een ingeslagen nr tegen op de torsie rand HN 4133 is dit het brand nr ?? zal morgen even wat foto`s van de werf beurt on-line gooien, in het andere topic .
gr Dennis
Klaas
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2011 11:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Klaas »

Dag dennis,

Het teboekstellingsnummer (brandmerk) heeft Gert voor je opgezocht en is: (Nieuw brandmerk: 1089 B sHage 1953 (ENI 03011089)). Het nummer dat je hebt gevonden lijkt te behoren bij de meetbrief.
Als het goed is moet '1089 B sHage 1953' of '03011089' ergens op het schip in behoorlijk grote (plak)letters en cijfers leesbaar zijn aangebracht. Het brandmerk is inderdaad meestal ingebeiteld aan de stuurboord achterkant van de roef.

groet, en ook nieuwsgierig naar de foto's,

Klaas
tjalkje
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 okt 2007 16:34
Locatie: maarn

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door tjalkje »

Van Klipper .
De Alrina in winters Polen.
gr Jan

Afbeelding
Dennis s

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Dennis s »

mijn dank is groot .
heb de plek waar het nr staat gevonden.
alleen is het nog even een 3/4 jaar onleesbaar. Er is flink overheen geverft de afgelopen jaaaaaaaren, en roef & stuurhut staan volgend naseizoen pas in m`n planning. dus even afwachten.
Er komen binnenkort weer wat foto`s in het scouting wachtschepen topic, is alleen even rustig geweest ivm overlijden oude pc, en alles weer op de nieuwe krijgenen wat werkzaamheden aan een ander scheepje de zeilboot van m`n broertje.
gr Dennis
Plaats reactie