Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Een plaatje van ruim tachtig jaar terug in de tijd, de tweemast klipper "Haringvliet" van J.C. Keijzer ligt daar afgemeerd aan het niet meer in gebruik zijnde veersteiger aan de Stadsen hoek even benedendenstrooms de haven van mijn geboortedorp Stad aan 't Haringvliet;
Afbeelding
Die J.C. was een neef van mijn grootvader.
Even een vraagje; Wat voor een getijstroom loop er?
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Tollebeek1
Berichten: 249
Lid geworden op: 19 dec 2011 22:39
Locatie: Tollebeek N.O.P.

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Tollebeek1 »

`n gokje kees
opkomend water of wel een vloedstroom :?:
Martin Boersma
Tollebeek NOP
Met je kop in de wind
Wie doet je wat
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Nee, Goed lezen wat ik er bij geschreven heb. :idea:
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Joost F »

De veersteiger niet meer in gebruik; dat betekend dammen en bruggen.
Echter, aan de ankerketting van het boeganker zie ik toch een rafel die een afgaand watertje geeft.
De anderen kant op stromen doet het nog niet....anders dan door het spui.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Arie »

Kees.

Aan de ankerketting te zien is het van ebbe.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Mannen de veersteiger was sinds 1923 niet meer in gebruik en de dam is in 1971 in gebruik genomen, toen was die klipper al een kraanschip; "Deo Data" uit Nieuwpoort maar ik schreef beneden strooms van de haven , dus kijk eens op een kaart of zo en dan zie je dat het van ebbe is.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door k-k »

Kees, Beetje off topic, maar klopt het dat op diezelfde plek nog steeds een steiger is, met een grijs gebouwtje ernaast?
Heb het idee dat het van de Marine was/is. Er heeft ook tijden een gele gasboei gelegen en een viertal kleine drijfboeitjes.
Jaren geleden zag je daar wel eens mijnenvegers wat heen en weer schuiven, maar nooit een idee gehad wat die precies deden.
Enig idee waar het veer van die steiger naar toe voer? En misschien weet ook wel iemand wat de Marine daar voor activiteiten had.
Heb er van 1978 tot en met 2009 met veel plezier rondgescharreld met de zeilboot en me diverse keren afgevraagd welke functie deze steiger had/heeft.
Herinner me ook nog een paar geleidebakens iets ten Westen van Stad aan het Haringvliet. Waarschijnlijk hadden die er ook iets mee te maken. Uit het verre verleden weten we dank zij Kees nu iets meer. Met vriendelijke groet, Klaas.
Binnenvaart
Berichten: 28519
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Binnenvaart »

Samenwerking , 35,27 x 5,91 x 1,25 , 254 ton , Bouwjaar 1905 , Werf Pannevis in Alphen a/d Rijn ( Nederland ) , 210 pk DAF , ex Nanny , ex Samenwerking , eigenaar A.G.M. Gores in Oosterbeek , ENI 02302111

Samenwerking in Stavoren op 28-03-2014

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

k-k schreef:Kees, Beetje off topic, maar klopt het dat op diezelfde plek nog steeds een steiger is, met een grijs gebouwtje ernaast?
Heb het idee dat het van de Marine was/is. Er heeft ook tijden een gele gasboei gelegen en een viertal kleine drijfboeitjes.
Jaren geleden zag je daar wel eens mijnenvegers wat heen en weer schuiven, maar nooit een idee gehad wat die precies deden.
Enig idee waar het veer van die steiger naar toe voer? En misschien weet ook wel iemand wat de Marine daar voor activiteiten had.
Heb er van 1978 tot en met 2009 met veel plezier rondgescharreld met de zeilboot en me diverse keren afgevraagd welke functie deze steiger had/heeft.
Herinner me ook nog een paar geleidebakens iets ten Westen van Stad aan het Haringvliet. Waarschijnlijk hadden die er ook iets mee te maken. Uit het verre verleden weten we dank zij Kees nu iets meer. Met vriendelijke groet, Klaas.
Klaas inderdaad dat steigertje meer naar Menheerse toe was van de K M, zie hier een detail van een kaart uit 1988; Die bakens die daar stonden hadden iets van doen met de luchtvaart heb ik weleens mee gekregen.
Afbeelding
Je ziet het steigertje, de tonnetjes en het afgebakende gebied.
Nu de locatie van het oude veersteiger, hier een detail van een kadasterkaart uit 1927;
Afbeelding
Bij die knik in de dijk, de Stadschen Hoek dus, bevond zich de veersteiger.
Nu even wat informatie over het bewuste steiger uit het foto boekje Stad aan 't Haringvliet in vroeger dagen van de hand van J. L. Braber;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dus de foto van de klipper is in ieder geval voor 1938 genomen.
Dus gaan we nu weer over tot de orde van het topic met nog twee foto's van de "Haringvliet", hier nog als zeilschip;
Afbeelding
En hier in de zestiger jaren met een brugdeel geladen voor één van de bruggen van de Randmeren
Het schip was toen eigendom van W. Keijzer J.C zn.
Afbeelding.
Toen het schip verkocht werd aan Buijs in Nieuwpoort kocht W. Keijzer de luxe motor "Pieternella"van de Haas uit Bergen op Zoom en zette er "Insula"als naam op;
Afbeelding
Zo dat was weer een verhaaltje voor het slapen gaan :D
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6026
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door k-k »

Kees, Bedankt voor de uitgebreide informatie m.b.t. de steiger bij "Stad". Gr. Klaas.
Plaats reactie