Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
men kreeg wel eens vreemde gedachten, bij die komsluis in Terneuzen. Vreemde schepen in de kom tegen de wal, en bekenden in het midden voor de deuren. Als men dat als vreemdeling trof, richting Belgie , kon de reis zomaar een dag langer duren!. Maar misschien toch verkeerd gedacht!!. Gr
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Tweede leven voor de Albatros...
Toen we van de zomer in Harlingen waren zagen we dit schip in aan/ombouw en ik had geen idee waar hij naar toe zou gaan en wie zoveel geld investeerde in nog een charterschip. Alhoewel de patrijspoorten in de zij deden anders vermoeden...
Nog steeds geen idee welk schip dit was geweest...
Al jaren wordt er gesproken over een pannenkoekenschip in de Vaart in Assen. Dat zou een 'groot' schip worden volgens de krantenberichten. Groter dan 25 meter kwam vroeger niet in de Vaart dis langer dan... historisch niet verantwoord.
Maar ja, de Albatros, dat was toch wel een heel mooie klipper. Nu gaat ie naar Assen.
Gisteren las ik op Facebook dat het schip dit weekend richting Assen zou gaan. Maar op Marinetraffic niks te zien. Dan maar even met Goffe op sluis Gaarkeuken gebeld en die vertelde dat het schip al in Groningen lag.
Dus toch maar even een kijkje genomen...
Schip zit netjes in de verf, ankers mooi in de zilverbrons...
maar die ankers zullen nooit meer houden.
Nieuwe thuishaven: van Werkendam naar Assen. Stevige scepters van de railing trouwens...
Morgenvroeg om 09.00 uur door de stad...
Wordt vervolgd, hopelijk werkt het weer morgen een beetje mee.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Tweede leven voor de Albatros... ????
Harry, ik durf te weden dat het tenminste het derde leven wordt.
Maar hoe dan ook, prachtig om te zien dat dit casco voorlopig nog te bewonderen is.
En ook, dat er meer dan honderd jaar na de bouw, nog altijd en boterham mee verdiend kan worden.
Dat vind ik ook zo bijzonder aan "onze" Jolles. Je kunt van de verbouwing tot Admiraal van Kinsbergen vinden wat je vindt, maar in 2016 is dat schip 125 jaar oud en nog altijd in de running.
Harry, ik durf te weden dat het tenminste het derde leven wordt.
Maar hoe dan ook, prachtig om te zien dat dit casco voorlopig nog te bewonderen is.
En ook, dat er meer dan honderd jaar na de bouw, nog altijd en boterham mee verdiend kan worden.
Dat vind ik ook zo bijzonder aan "onze" Jolles. Je kunt van de verbouwing tot Admiraal van Kinsbergen vinden wat je vindt, maar in 2016 is dat schip 125 jaar oud en nog altijd in de running.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
ik heb die albatros altijd al een hele mooie klipper gevonden vroeger voer mijn buurman er op. kees bolijn die woonde in een boeren spulletje vlak bij ons . er zal in die tussentijd wel een andere motor ingezet zijn stond een mooie brons in gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Zoals je ziet staat de ankerlier ook op het ponton. Viavia had ik gehoord dat die lier van dek was gehaald. Nu ben ik voor de Pax nog op zoek naar een beste strijk-ankerlier, dus maar eens geïnformeerd; helaas, de lier gaat er weer op(of juist :mooi zo!) Wel hebben ze op de digitale menukaart een link geplaatst van een klipper onder zeil. Wat een toeval: de Neerlandia!
Wie nog een flinke ankerlier weet te staan, liefst voor kiloprijs want het mag niks kosten..., dan hoor ik het graag!
gr. Joost F
Wie nog een flinke ankerlier weet te staan, liefst voor kiloprijs want het mag niks kosten..., dan hoor ik het graag!
gr. Joost F
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Hier nog een kiekje van het zusterschip van de ALBATROS, de ANJO als zeilschip met een dikke bries opvarend aan Grieth;
De schepen zijn rond 1910 in een serie van drie gebouwd; De ALBATROS als SPES SECUNDA van Den Houter uit Hoofdplaat, de ANJO als ADRIANA van van Dijke uit St. Philipsland en de derde als AVONTUUR van Visser uit Sliedrecht.
Hier een foto van de AVONTUUR nieuw voor de wal;
De AVONTUUR is in de oorlog z'n klipperkop kwijt geraakt door de streken van die man met dat snorretje die met die schepen naar Engeland wilde varen . Daarna is er een rechte steven voor gezet, het schip is in de 70e jaren gesloopt.De ANJO vaart nog rond als kraanschip.
Gr, Kees.
De schepen zijn rond 1910 in een serie van drie gebouwd; De ALBATROS als SPES SECUNDA van Den Houter uit Hoofdplaat, de ANJO als ADRIANA van van Dijke uit St. Philipsland en de derde als AVONTUUR van Visser uit Sliedrecht.
Hier een foto van de AVONTUUR nieuw voor de wal;
De AVONTUUR is in de oorlog z'n klipperkop kwijt geraakt door de streken van die man met dat snorretje die met die schepen naar Engeland wilde varen . Daarna is er een rechte steven voor gezet, het schip is in de 70e jaren gesloopt.De ANJO vaart nog rond als kraanschip.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Ondanks het mindere weer vanmorgen toch maar op stap gegaan en het transportje met ons Asser pannenkoekenschip opgezocht....
Dat viel nog niet tegen, ik zat nog maar een paar minuten in de auto toen ik ze vanaf de snelweg al kon zien varen. Dus in Haren snel van de weg en terug naar De Punt. Om negen uur door de stad van Groningen en om 11.00 uur al daar, dat was niet slecht gelopen.
Nu de Albatros varende voorbij komt zie je pas wat een mooie lijnen dit schip heeft. Dat zal best een goede zeiler zijn geweest.
Het schip wordt geduwd door de Anna Toby uit Sneek, kapt. Andries v.d. Heide. In de boot staat een prachtig 'orgel', een 400 pk Deutz bij 450 toeren.
De Bejan brengt de masten, het dekhuis en ankerlier. De kraan is voor morgenvroeg half acht besteld en dan wordt de boel opgetuigd. Vrijdag moet de zaak draaien.
De brug in De Punt gaf enig oponthoud want daaraan werd druk gewerkt. Volgend jaar moeten de sluizen en bruggen in het Noordwillemskanaal op afstand worden bediend. Spooksluizen vind ik dat. Geen sluiswachter meer die even een touwtje aanpakt of een foldertje afgeeft en een praatje maakt. Het schutten gaat ook langzamer...
Op de achtergrond jachtwerf Beuving...
Er zijn niet veel sluizen waar ze voor je in de houding staan...
Een van de nieuwe eigenaren staat op het voordek met in zijn hand iets wat op een calculator lijkt. Volgens mij staat hij te berekenen hoeveel omzet hij moet draaien (lees pannenkoeken moet bakken) om deze investering terug te verdienen. Het bleek geen calculator te zijn maar een smartfone die Facebookberichtjes richting potentiële clientèle verstuurt.
Zal het schip ooit weer varen na deze reis, vroeg ik mij af bij het zien van deze foto.
Op naar de volgende sluis. Die is maar een paar kilometer verder, het lijkt Frankrijk wel.
De Hondsrug is best wel hoog hoor.
Het schip van de andere kant. Hij komt met stuurboords kant tegen de wal dus de mooiste tafeltjes zijn aan bakboord.
Sluis Vries staat al op laag water dus daar geen oponthoud...
Even oppassen bij het invaren want aan stuurboord zitten allerlei uitsteeksels waar loopbruggen e.d. aan worden gemonteerd.
Best wel een stoer bootje die Anna Toby
Half een, tijd voor een 'bammetje'. De sluismeester schut het spul nog op en dan snel even naar huis. Ik ook...
Harry
wordt vervolgd
Dat viel nog niet tegen, ik zat nog maar een paar minuten in de auto toen ik ze vanaf de snelweg al kon zien varen. Dus in Haren snel van de weg en terug naar De Punt. Om negen uur door de stad van Groningen en om 11.00 uur al daar, dat was niet slecht gelopen.
Nu de Albatros varende voorbij komt zie je pas wat een mooie lijnen dit schip heeft. Dat zal best een goede zeiler zijn geweest.
Het schip wordt geduwd door de Anna Toby uit Sneek, kapt. Andries v.d. Heide. In de boot staat een prachtig 'orgel', een 400 pk Deutz bij 450 toeren.
De Bejan brengt de masten, het dekhuis en ankerlier. De kraan is voor morgenvroeg half acht besteld en dan wordt de boel opgetuigd. Vrijdag moet de zaak draaien.
De brug in De Punt gaf enig oponthoud want daaraan werd druk gewerkt. Volgend jaar moeten de sluizen en bruggen in het Noordwillemskanaal op afstand worden bediend. Spooksluizen vind ik dat. Geen sluiswachter meer die even een touwtje aanpakt of een foldertje afgeeft en een praatje maakt. Het schutten gaat ook langzamer...
Op de achtergrond jachtwerf Beuving...
Er zijn niet veel sluizen waar ze voor je in de houding staan...
Een van de nieuwe eigenaren staat op het voordek met in zijn hand iets wat op een calculator lijkt. Volgens mij staat hij te berekenen hoeveel omzet hij moet draaien (lees pannenkoeken moet bakken) om deze investering terug te verdienen. Het bleek geen calculator te zijn maar een smartfone die Facebookberichtjes richting potentiële clientèle verstuurt.
Zal het schip ooit weer varen na deze reis, vroeg ik mij af bij het zien van deze foto.
Op naar de volgende sluis. Die is maar een paar kilometer verder, het lijkt Frankrijk wel.
De Hondsrug is best wel hoog hoor.
Het schip van de andere kant. Hij komt met stuurboords kant tegen de wal dus de mooiste tafeltjes zijn aan bakboord.
Sluis Vries staat al op laag water dus daar geen oponthoud...
Even oppassen bij het invaren want aan stuurboord zitten allerlei uitsteeksels waar loopbruggen e.d. aan worden gemonteerd.
Best wel een stoer bootje die Anna Toby
Half een, tijd voor een 'bammetje'. De sluismeester schut het spul nog op en dan snel even naar huis. Ik ook...
Harry
wordt vervolgd
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Rond de klok van enen is het begonnen te regenen en volgens Buienradar duurt dat wel een paar uurtjes.
Tegen twee uur had ik het spul beneden sluis Peelo weer in de peiling. Dat ging niet makkelijk, de wijk Marsdijk is één groot doolhof...
Nog één bochtje en dan is de laatste sluis in zicht...
Ondertussen heeft de dekschuit de koppositie genomen...
Jammer van de regen, anders was half Assen uit gelopen, nu was het iets minder...
De bak is boven...
Nu het pannenkoekenschip nog, daarvoor waren de mensen gekomen die nu voorzichtig hun schuilplaatsen verlaten...
Sluiswachter Dick Kattouw komt even naar 'het orgel' luisteren.
De eerste pannenkoeken worden toegezegd...
Hier heb ik de reportage maar voor gezien gehouden: het werd al vroeg schemerig, het bleef regenen en ik was koud tot op het bot.
Jammer want het leukste van de reis moest nog komen. Achteruit de stad in slepen naar z'n laatste ligplaats...
Stiekem hoop ik dat er een brugwachter is die zegt: het is vijf uur, morgenvroeg om negen uur zijn jullie de eerste.
Maar dat zal niet gebeuren vrees ik. Eigenaar Jan Boer heeft de regie strak in handen, al wordt het middernacht, hij komt op z'n plaats.
Wie wat van het interieur wil zien moet hier https://pannenkoekenschipassen.nl/ klikken.
gr. Harry
Tegen twee uur had ik het spul beneden sluis Peelo weer in de peiling. Dat ging niet makkelijk, de wijk Marsdijk is één groot doolhof...
Nog één bochtje en dan is de laatste sluis in zicht...
Ondertussen heeft de dekschuit de koppositie genomen...
Jammer van de regen, anders was half Assen uit gelopen, nu was het iets minder...
De bak is boven...
Nu het pannenkoekenschip nog, daarvoor waren de mensen gekomen die nu voorzichtig hun schuilplaatsen verlaten...
Sluiswachter Dick Kattouw komt even naar 'het orgel' luisteren.
De eerste pannenkoeken worden toegezegd...
Hier heb ik de reportage maar voor gezien gehouden: het werd al vroeg schemerig, het bleef regenen en ik was koud tot op het bot.
Jammer want het leukste van de reis moest nog komen. Achteruit de stad in slepen naar z'n laatste ligplaats...
Stiekem hoop ik dat er een brugwachter is die zegt: het is vijf uur, morgenvroeg om negen uur zijn jullie de eerste.
Maar dat zal niet gebeuren vrees ik. Eigenaar Jan Boer heeft de regie strak in handen, al wordt het middernacht, hij komt op z'n plaats.
Wie wat van het interieur wil zien moet hier https://pannenkoekenschipassen.nl/ klikken.
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Mooie reportage Harry.
Gr, Kees.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
En dat de volledige bevolking was uitgelopen om dit schip te verwelkomen. (of wonen er toch meer mensen Harry ? ) Mooi verslag!
Gr. Cees
Gr. Cees