Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door klipper »

men kreeg wel eens vreemde gedachten, bij die komsluis in Terneuzen. Vreemde schepen in de kom tegen de wal, en bekenden in het midden voor de deuren. Als men dat als vreemdeling trof, richting Belgie , kon de reis zomaar een dag langer duren!. Maar misschien toch verkeerd gedacht!!. Gr
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Tweede leven voor de Albatros...

Afbeelding
Toen we van de zomer in Harlingen waren zagen we dit schip in aan/ombouw en ik had geen idee waar hij naar toe zou gaan en wie zoveel geld investeerde in nog een charterschip. Alhoewel de patrijspoorten in de zij deden anders vermoeden...

Afbeelding
Nog steeds geen idee welk schip dit was geweest...

Al jaren wordt er gesproken over een pannenkoekenschip in de Vaart in Assen. Dat zou een 'groot' schip worden volgens de krantenberichten. Groter dan 25 meter kwam vroeger niet in de Vaart dis langer dan... historisch niet verantwoord.
Maar ja, de Albatros, dat was toch wel een heel mooie klipper. Nu gaat ie naar Assen.

Afbeelding
Gisteren las ik op Facebook dat het schip dit weekend richting Assen zou gaan. Maar op Marinetraffic niks te zien. Dan maar even met Goffe op sluis Gaarkeuken gebeld en die vertelde dat het schip al in Groningen lag.

Afbeelding
Dus toch maar even een kijkje genomen...

Afbeelding
Schip zit netjes in de verf, ankers mooi in de zilverbrons...

Afbeelding
maar die ankers zullen nooit meer houden.

Afbeelding
Nieuwe thuishaven: van Werkendam naar Assen. Stevige scepters van de railing trouwens...
Morgenvroeg om 09.00 uur door de stad...

Wordt vervolgd, hopelijk werkt het weer morgen een beetje mee.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

Tweede leven voor de Albatros... ????

Harry, ik durf te weden dat het tenminste het derde leven wordt. :wink: :lol:

Maar hoe dan ook, prachtig om te zien dat dit casco voorlopig nog te bewonderen is.
En ook, dat er meer dan honderd jaar na de bouw, nog altijd en boterham mee verdiend kan worden.
Dat vind ik ook zo bijzonder aan "onze" Jolles. Je kunt van de verbouwing tot Admiraal van Kinsbergen vinden wat je vindt, maar in 2016 is dat schip 125 jaar oud en nog altijd in de running.
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door joop 1 »

ik heb die albatros altijd al een hele mooie klipper gevonden vroeger voer mijn buurman er op. kees bolijn die woonde in een boeren spulletje vlak bij ons . er zal in die tussentijd wel een andere motor ingezet zijn stond een mooie brons in gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Joost F »

Zoals je ziet staat de ankerlier ook op het ponton. Viavia had ik gehoord dat die lier van dek was gehaald. Nu ben ik voor de Pax nog op zoek naar een beste strijk-ankerlier, dus maar eens geïnformeerd; helaas, de lier gaat er weer op(of juist :mooi zo!) Wel hebben ze op de digitale menukaart een link geplaatst van een klipper onder zeil. Wat een toeval: de Neerlandia!
Wie nog een flinke ankerlier weet te staan, liefst voor kiloprijs want het mag niks kosten..., dan hoor ik het graag!
gr. Joost F
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Hier nog een kiekje van het zusterschip van de ALBATROS, de ANJO als zeilschip met een dikke bries opvarend aan Grieth;
Afbeelding
De schepen zijn rond 1910 in een serie van drie gebouwd; De ALBATROS als SPES SECUNDA van Den Houter uit Hoofdplaat, de ANJO als ADRIANA van van Dijke uit St. Philipsland en de derde als AVONTUUR van Visser uit Sliedrecht.
Hier een foto van de AVONTUUR nieuw voor de wal;
Afbeelding
De AVONTUUR is in de oorlog z'n klipperkop kwijt geraakt door de streken van die man met dat snorretje die met die schepen naar Engeland wilde varen . Daarna is er een rechte steven voor gezet, het schip is in de 70e jaren gesloopt.De ANJO vaart nog rond als kraanschip.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Wrijfhout »

Ondanks het mindere weer vanmorgen toch maar op stap gegaan en het transportje met ons Asser pannenkoekenschip opgezocht....
Afbeelding
Dat viel nog niet tegen, ik zat nog maar een paar minuten in de auto toen ik ze vanaf de snelweg al kon zien varen. Dus in Haren snel van de weg en terug naar De Punt. Om negen uur door de stad van Groningen en om 11.00 uur al daar, dat was niet slecht gelopen.

Afbeelding
Nu de Albatros varende voorbij komt zie je pas wat een mooie lijnen dit schip heeft. Dat zal best een goede zeiler zijn geweest.

Afbeelding
Het schip wordt geduwd door de Anna Toby uit Sneek, kapt. Andries v.d. Heide. In de boot staat een prachtig 'orgel', een 400 pk Deutz bij 450 toeren.

Afbeelding
De Bejan brengt de masten, het dekhuis en ankerlier. De kraan is voor morgenvroeg half acht besteld en dan wordt de boel opgetuigd. Vrijdag moet de zaak draaien.

Afbeelding
De brug in De Punt gaf enig oponthoud want daaraan werd druk gewerkt. Volgend jaar moeten de sluizen en bruggen in het Noordwillemskanaal op afstand worden bediend. Spooksluizen vind ik dat. Geen sluiswachter meer die even een touwtje aanpakt of een foldertje afgeeft en een praatje maakt. Het schutten gaat ook langzamer...

Afbeelding
Op de achtergrond jachtwerf Beuving...

Afbeelding
Er zijn niet veel sluizen waar ze voor je in de houding staan...

Afbeelding
Een van de nieuwe eigenaren staat op het voordek met in zijn hand iets wat op een calculator lijkt. Volgens mij staat hij te berekenen hoeveel omzet hij moet draaien (lees pannenkoeken moet bakken) om deze investering terug te verdienen. Het bleek geen calculator te zijn maar een smartfone die Facebookberichtjes richting potentiële clientèle verstuurt.

Afbeelding
Zal het schip ooit weer varen na deze reis, vroeg ik mij af bij het zien van deze foto.

Afbeelding
Op naar de volgende sluis. Die is maar een paar kilometer verder, het lijkt Frankrijk wel.
De Hondsrug is best wel hoog hoor.

Afbeelding
Het schip van de andere kant. Hij komt met stuurboords kant tegen de wal dus de mooiste tafeltjes zijn aan bakboord.

Afbeelding
Sluis Vries staat al op laag water dus daar geen oponthoud...

Afbeelding
Even oppassen bij het invaren want aan stuurboord zitten allerlei uitsteeksels waar loopbruggen e.d. aan worden gemonteerd.

Afbeelding
Best wel een stoer bootje die Anna Toby

Afbeelding
Half een, tijd voor een 'bammetje'. De sluismeester schut het spul nog op en dan snel even naar huis. Ik ook...

Harry

wordt vervolgd
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Wrijfhout »

Rond de klok van enen is het begonnen te regenen en volgens Buienradar duurt dat wel een paar uurtjes.

Afbeelding
Tegen twee uur had ik het spul beneden sluis Peelo weer in de peiling. Dat ging niet makkelijk, de wijk Marsdijk is één groot doolhof...

Afbeelding
Nog één bochtje en dan is de laatste sluis in zicht...

Afbeelding
Ondertussen heeft de dekschuit de koppositie genomen...

Afbeelding
Jammer van de regen, anders was half Assen uit gelopen, nu was het iets minder...

Afbeelding
De bak is boven...

Afbeelding
Nu het pannenkoekenschip nog, daarvoor waren de mensen gekomen die nu voorzichtig hun schuilplaatsen verlaten...

Afbeelding
Sluiswachter Dick Kattouw komt even naar 'het orgel' luisteren.

Afbeelding
De eerste pannenkoeken worden toegezegd...

Afbeelding
Hier heb ik de reportage maar voor gezien gehouden: het werd al vroeg schemerig, het bleef regenen en ik was koud tot op het bot.
Jammer want het leukste van de reis moest nog komen. Achteruit de stad in slepen naar z'n laatste ligplaats...
Stiekem hoop ik dat er een brugwachter is die zegt: het is vijf uur, morgenvroeg om negen uur zijn jullie de eerste.
Maar dat zal niet gebeuren vrees ik. Eigenaar Jan Boer heeft de regie strak in handen, al wordt het middernacht, hij komt op z'n plaats.
Wie wat van het interieur wil zien moet hier https://pannenkoekenschipassen.nl/ klikken.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Mooie reportage Harry.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
amphora

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door amphora »

En dat de volledige bevolking was uitgelopen om dit schip te verwelkomen. (of wonen er toch meer mensen Harry ? ) Mooi verslag!

Gr. Cees
Plaats reactie