Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Een onderstrijker? Zou kunnen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Merwede1969
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Merwede1969 »

Op Foto pag 182 ligt de Alpha uit Werkendam te lossen in de Haven van Bruinisse dat was Toon Cornet heeft later de Neptunes gekocht en de Nieuwe Naam Altena Werkendam , en de Altena ligt op de foto zijn zoon Goof Cornet Over te slaan motorspits Anna Pouwlona uit Werkendam Vgr Chris Cornet
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Janna »

pieter53 schreef: 21 jan 2019 19:34 Een onderstrijker? Zou kunnen.
Bokkepoten waren weggenomen en lagen in de bomenbak, denk ik. Waarschijnlijk zaten ze op de overloop en daarmee boven het ruim; onhandig bij laden en lossen. Dan stonden ze in dat geval vaak rechtop, maar dat gaat weer niet samen met die laadboom aan de voorkant vd mast.

Onderstrijkend gaat prima met een niet al te zware mast, maar bij een grote zware mast wordt het wel een flink contragewicht. Ik zeg niet dat het niet kán, maar vind het onwaarschijnlijk.

Daarnaast streken ze voor de vorige eeuwwisseling minder vaak omdat er toen nog minder (spoor-) bruggen waren.
Na nog eens goed kijken valt me een (hele hoge-) mik op, dus misschien werd er toch vaker gestreken dan ik dacht.. :oops:
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Berghout-2 »

Nou Erik, het lijkt mij wel waarschijnlijk dat deze masten als onderstrijker waren uitgevoerd. De kracht die daarvoor nodig was zal niet zo hoog zijn geweest omdat het een korte mast is in een erg hoge mastkoker; de mastbout lijkt ruim 2,5 meter boven dek te liggen. Achterop de mastkoker is nèt een lier te zien.
Eventuele bokkepoten zouden erg lang moeten zijn, helemaal over het voorruim heen, en dus relatief zwaar ten opzichte van de korte mast, wat dus weer lastig zou zijn met het strijken/zetten.

Er zijn dingen op de foto die mij intrigeren. Het is een grote klipper die is ingericht als sleepklipper met dubbel hijstuig: voorop een moordenaar met twee getuigen en achterop een enkel (denk ik) hijstuig.
Beide masten zijn kort, maar met gigantische stengen. Die stengen lijken mij puur voor de sier, want dun en lichtverstaagd.
Zou het zo zijn dat de beide ondermasten op rijnvaarthoogte zijn? Dus dat die onder de spoorbruggen door kunnen na het schieten van de stengen?

Verder valt op dat de wanten (zijstagen) op de den zitten. Op zich logisch, want bij zulke korte masten is er spreiding genoeg.

Ik zie niets wat wijst op zeilvoortstuwing. Behalve dan die gigantische zwaarden, maar die zijn ook handig bij manoeuvreren en afstoppen (als voorloper van de sputpaal).
Goed te zien is de bijzondere zwaardophanging: de zwaarden kunnen gemakkelijk op de luikenkap gescharnierd worden dankzij de achterliggende beugel (schenen- en tenenbreker!) en het ontbreken van boeisel.

Het is een prachtige foto van een prachtig schip!
Groet,
Wim.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door piet42 »

die stengmast had die nog een andere functie als vlaggenmast/wimpel en ik heb de hoogste mast
dit is ook z'n prachtige klipper met mooi lof werk op de kop
Bijlagen
scan- kopie.jpg
scan- kopie.jpg (208.31 KiB) 1211 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Er was, zo is me eens vertelt, nog een methode op anderhalfmasters.
De voorste mast werd met behulp van de achterste mast en de knikstag of mussenlijn gestreken en gezet.
Voor de achterste lichtere mast werd met een sprenkel gezet en gestreken.
Wie kan dit verhaal bevestigen of ontkrachten?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Berghout-2 »

pieter53 schreef: 22 jan 2019 11:08 Er was, zo is me eens vertelt, nog een methode op anderhalfmasters.
De voorste mast werd met behulp van de achterste mast en de knikstag of mussenlijn gestreken en gezet.
Voor de achterste lichtere mast werd met een sprenkel gezet en gestreken.
Wie kan dit verhaal bevestigen of ontkrachten?
Ik ken het alleen andersom: de bezaansmast wordt gestreken/gezet vanuit de top van de grote mast.
Als jouw verhaal van toepassing is, dan kan dat alleen als de grote mast voorover gestreken wordt, en dat heb ik nog nooit gezien. (Nou zijn er veel dingen die ik nog nooit gezien heb...)
Wim.
Berghout-2
Berichten: 283
Lid geworden op: 13 mei 2017 15:55
Locatie: Koudum

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Berghout-2 »

O ja, nog iets dat erop duidt dat het onderstrijkers zijn: eerst meende ik houten keggen te zien tussen de mastgrendels en de mastvoeten. Maar houten keggen worden meestal aan de zijkant van de mast geslagen en niet middenop de grendel.
Die zwarte vormen zijn dus geen keggen, maar sleuven voor de ketting- of draadschijf van de strijkinrichting.
Wim.
gerard48
Berichten: 208
Lid geworden op: 21 jul 2010 09:26
Locatie: Assen

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door gerard48 »

Beide bovenstaande klippers liggen op dezelfde (los)plaats. i.c. Dordrecht
Toeval?

groeten
Gerard F.H. van de Runstraat
Assen

Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

slof konijnenburg.jpg
slof konijnenburg.jpg (73.78 KiB) 1609 keer bekeken
Detail van de slof in de collectie van E. van Konijnenburg.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie