Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
De Merwede van J A Cornet Werkendam gebouwd bij van den Adel in Papendrecht opvarend Hellegat Vr gr Chris Cornet
- Bijlagen
-
- 20190815_111429.jpg (120.53 KiB) 944 keer bekeken
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Die heeft de rakbanden flink los staan.
En vgs de Liggers is het deze:
Maten ± 25m en 131 ton.
Al vroeg (1910) met zo'n 3 meter verlengd en daarmee 154 ton.
Foto van na de eerste verlenging schat ik.
En na de oorlog wederom uitgerekt, 8m erbij en toen werd-ie 226 ton:
En vgs de Liggers is het deze:
Maten ± 25m en 131 ton.
Al vroeg (1910) met zo'n 3 meter verlengd en daarmee 154 ton.
Foto van na de eerste verlenging schat ik.
En na de oorlog wederom uitgerekt, 8m erbij en toen werd-ie 226 ton:
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
De Merwede is in opdracht gebouwd van C P Cornet In 1902 bij van den Adel 1902 , in 1904 is Ome Cees Piet overleden terwijl het schip vooranker lag te Oolgensplaat om op een goed tij te wachten om verder naar Wemeldinge te varen , hij was vrijgezel en de matroos die voorop sliep vondt hem smorgens helemaal onder het bloed door een maagbloeding overleden..
mijn opa J A Cornet mocht van de Fam Cornet het schip kopen , en is er mee gaan varen , in 1910 verlengt bij Haezer in Hardingxveld , heeft er mee gevaren tot 1928 en liet toen een Luxe motor bouwen bij van Dam in Oude Wetering de Altena 162 ton 80 pk Hollandia, mijn Vader ging toen met de Merwede varen het werdt toen Crissis eb moesten toen met 2 schepen zuinig zijn om het financieel boven water te varen , in 1935 heeft mijn Vader Chr Cornet de Merwede gekocht van mijn opa voor een redelijke prijs , 1947 omgebouwd met salonroef ,in Maasbracht, 1948 zeilen er af , en een 70 PK liggende Grosley . ingebouwd bij de Waal in Werkendam , 1954 dec verlengt bij Scheepswerf Nederlof te Geertruidenberg met plm 8 meter plm 211 ton , 1964 Bij Machinefabriek C Cornet in Werkendam een nieuwe Scania ingebouwd 153 pk ,, 1969 de zelflosbeweging er af ging is de merwede verkocht aan Leen sterkenburg die de naam er op liet staan Merwede Werkendam wat kan een schip veel Veranderingen meemaken Vr Gr Chris Cornet
mijn opa J A Cornet mocht van de Fam Cornet het schip kopen , en is er mee gaan varen , in 1910 verlengt bij Haezer in Hardingxveld , heeft er mee gevaren tot 1928 en liet toen een Luxe motor bouwen bij van Dam in Oude Wetering de Altena 162 ton 80 pk Hollandia, mijn Vader ging toen met de Merwede varen het werdt toen Crissis eb moesten toen met 2 schepen zuinig zijn om het financieel boven water te varen , in 1935 heeft mijn Vader Chr Cornet de Merwede gekocht van mijn opa voor een redelijke prijs , 1947 omgebouwd met salonroef ,in Maasbracht, 1948 zeilen er af , en een 70 PK liggende Grosley . ingebouwd bij de Waal in Werkendam , 1954 dec verlengt bij Scheepswerf Nederlof te Geertruidenberg met plm 8 meter plm 211 ton , 1964 Bij Machinefabriek C Cornet in Werkendam een nieuwe Scania ingebouwd 153 pk ,, 1969 de zelflosbeweging er af ging is de merwede verkocht aan Leen sterkenburg die de naam er op liet staan Merwede Werkendam wat kan een schip veel Veranderingen meemaken Vr Gr Chris Cornet
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Janna Bedankt voor de meetbrief Chris Cornet
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
l de Merwede is later omdat de Grosley er uit was de zelflosbeweging er af nog eens 226 ton geworden 102 ton groter als dat hij gebouwd is das wel leuk als je daar op terug kijk gr Chris
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
mijn Vader zei altijd een Verlengt schip is een Verlangt schip terwijl hij met Merwede voer ,hij ook nog 2 spitsen van mijn broers laten verlengen met 11meter in Tielrode scheepswerf de Durme net nog geen 50 meter , het duurste van een schip is kop en achterschip Gr Chris Cornet
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Bestaat het schip nog?
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Mijn opa had ook zo'n klipper, Chris. De Hoop op Zegen, later Fepo, gebouwd in 1915 in Hoogkerk als zeilklipper en 114 ton groot. Daarna 2x verlengd met 6 en 8 meter, verdiept, 2x gemotoriseerd en in 1971 gesloopt. Toen was het 262 ton, 148 ton groter dan toen het werd gebouwd
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
oke Gert dat waren voordelige tonnen , de Merwede is later door Leen Sterkenburg verkocht en als Koophandel in de vaart gekomen, na een paar jaren onder een brug klem gevaren stuurhut, roefdek, en Combuis voor de hut beschadigd , stil gelegen , en later gesloopt, maar daar weten wij eigenlijk niks van , misschien is er iemand die wat meer weet ,????? vr gr Chris Cornet
-
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 27 aug 2018 20:36
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
de Merwede met Zelflosinstaltie en zonder losinstalatie 1966 en 1970 Vr Gr Chris Cornet
- Bijlagen
-
- 20200404_111752.jpg (52.43 KiB) 1270 keer bekeken
-
- 20200404_112441.jpg (64.1 KiB) 1270 keer bekeken