Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerrit »

Kees Keijzer schreef: 08 jun 2020 21:37 Dan zal ik het mis hebben, sorry, met z,n allen weten we meer. Is die boot ook nog My Fair Lady geweest.
Groet, Kees.
Hallo, dat sorry hoeft van mij niet hoor,inderdaad heeft hij ook onder die naam gevaren.
(ik herken het goed omdat daar een 60 jaar geleden een leuke jonge dame woonde die ik gerne zag :mrgreen: )
mvg gerrit
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

verbindingsdok.jpg
verbindingsdok.jpg (180.29 KiB) 1839 keer bekeken
Lijkt wel een flinke Hollandse klipper in een ver verleden.
gr. Bas
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerrit »

Arie schreef: 09 jun 2020 04:03
Kees Keijzer schreef: 08 jun 2020 21:37 Dan zal ik het mis hebben, sorry, met z,n allen weten we meer. Is die boot ook nog My Fair Lady geweest.
Groet, schitterend die grote 4 pitter Industrie.
Gr. Arie
Die 4 pitter is er door Simon Kuin in gezet,ben net bij binnenvaart geweest staat hij in als gebouwd met 240 pk Die Industrie is 200 pk
Maar als politie boot, had hij een andere motor iets van een 137 pk drie cilinder nu weet ik niet meer welk merk ,maar iets van Deutse werke of iets dergelijks.
Mischien weet joop het wel
gr gerrit
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gert Schouwstra »

De RP 74 is oorspronkelijk in 1942 (of 1938 ?) bij Bijlsma Wartena voor een particulier gebouwd, maar onbekend is voor wie en waar. Mogelijk heeft het schip in de oorlog nog op Zeeland gezonken gezeten. In 1945 is het gelicht in opdracht van het Bureau Oorlogsbuit en voor 170.000 gulden verkocht aan de Rijkspolitie te Water. Het is toen in Enkhuizen op de werf hersteld en daar ook in dienst gesteld als RP 74. De eerste motor was een 180 pk MWM, type RH342D.

De bijnaam van het schip was "Bulletje", vanwege de robuuste vormen. In 1946 werd het naamsein RP 22. In 1956 is het schip van het district Enkhuizen overgeplaatst naar Vlaardingen en in 1959 naar het district Leeuwarden, waar het op het IJsselmeer wordt ingezet onder de naam RP 9. In de winter van 1963 wordt het schip tijdelijk ingezet in Delfzijl en daarbij vriest de motor kapot. Toen is het schip buiten dienst gesteld, verkocht en is de huidige Industrie 4VD6A er in gekomen. Het krijgt dan de naam VERONICA.
RP 9.jpg
RP 9.jpg (260.19 KiB) 1696 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gerrit
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerrit »

Gert Schouwstra schreef: 17 jun 2020 12:04 De RP 74 is oorspronkelijk in 1942 (of 1938 ?) bij Bijlsma Wartena voor een particulier gebouwd, maar onbekend is voor wie en waar. Mogelijk heeft het schip in de oorlog nog op Zeeland gezonken gezeten. In 1945 is het gelicht in opdracht van het Bureau Oorlogsbuit en voor 170.000 gulden verkocht aan de Rijkspolitie te Water. Het is toen in Enkhuizen op de werf hersteld en daar ook in dienst gesteld als RP 74. De eerste motor was een 180 pk MWM, type RH342D.

De bijnaam van het schip was "Bulletje", vanwege de robuuste vormen. In 1946 werd het naamsein RP 22. In 1956 is het schip van het district Enkhuizen overgeplaatst naar Vlaardingen en in 1959 naar het district Leeuwarden, waar het op het IJsselmeer wordt ingezet onder de naam RP 9. In de winter van 1963 wordt het schip tijdelijk ingezet in Delfzijl en daarbij vriest de motor kapot. Toen is het schip buiten dienst gesteld, verkocht en is de huidige Industrie 4VD6A er in gekomen. Het krijgt dan de naam VERONICA.

RP 9.jpg
Gelukkig zijn er mensen die het ware boven water kunnen krijgen S.Kuin heeft de 4cilinder erin gezet en onder de naam Veronica in de vaart gebracht.
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

merwede.jpg
merwede.jpg (105.6 KiB) 1381 keer bekeken
Klipper Merwede varend van Hardinxveld in 1905 eig. ?, Werf A.G. van Duivendijk volgens bijschrift.
gr. Bas
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerben »

Prachtige klipper!
Flink groot roer maar naar mijn mening maar kleine zwaarden. Zo'n grote roef was mooi wonen voor de schipper.
Live to sail, sail to live
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Is dat niet de MERWEDE van Swets?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerben »

20200702_184009_resized_1.jpg
20200702_184009_resized_1.jpg (133.96 KiB) 1233 keer bekeken
20200701_110624_resized_1.jpg
20200701_110624_resized_1.jpg (146.44 KiB) 1233 keer bekeken
Gespot in Neustadt in Holstein, Duitsland:
Klipperaak Gertrud uit Oldersum.
Verder helaas (nog) geen gegevens.

Groet Gerben
Live to sail, sail to live
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gert Schouwstra »

Gerben, hij is in 1910 gebouwd als NOVA CURA, bij Worst in Meppel. 24,27 x 5,00 -116 ton
1e eigenaar was Jan Willem van der Meer uit Raalte. Brandmerk 1581 B Rott 1927
In 1928 voorzien van een 60 pk Climax, motornummer 726-B. Deze is later weer vervangen door een 60 pk MAN D350/380
In 1933 was NOVA CURA van Johan Fransbergen uit Zwartsluis, 24,21 x 4,99 - 115 ton
In 1949 werd het de ANIMO van H. de Koe uit Stavoren, 24,29 x 4,99 x 1,72 - 112 ton
in 1958 werd het de GERTRUD van Georg Rass uit Norderney en kwam er een 120 pk Jastram in te staan en ging het schip in de kustvaart.
Vanaf 1976 had het schip steeds wisselde eigenaren en ging het de recreatievaart in.
In 1994 werd het in uitgeleefde staat gekocht door Peter Vöge uit Oldersum die het schip helemaal terug gerestaureerd heeft. Er staat nu een 160 pk Daf in en het Europanummer is 04809520.
Van 2011 is het schip klaar en er staat een museum drukkerij in het ruim waar je zelf papier kunt bedrukken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie