Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
De kop was niet alleen door de beschildering uitzonderlijk. Wie heeft er een betere foto van de kop van de ALRINA? Groet K.T.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Deze staat ook nog op het Forum Kees. Maar waarschijnlijk al gezien. Gr. Klaas
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Nee die foto kwam niet tevoorschijn toen ik er naar zocht.
Maar wel deze: Zit er net boven de dubbelkoppige adelaar een ruimte?
Niet breed genoeg voor een zware boegspriet.
Op een schip kan natuurlijk in de loop der jaren veel zijn veranderd.
Groet K.T.
Maar wel deze: Zit er net boven de dubbelkoppige adelaar een ruimte?
Niet breed genoeg voor een zware boegspriet.
Op een schip kan natuurlijk in de loop der jaren veel zijn veranderd.
Groet K.T.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Wijs, heel wijs. Jinny B,
Ik heb in mijn uppie met de Marline , een kastje van 350 ton de laatste reis van dit schip in de hoedanigheid als vrachtschip gemaakt
250 ton soja schroot van de Dintelhaven naar fa. Koudijs Wouda in Sneek , (dit was eind september, begin oktober 1993,) op maandag 4 oktober gelost
Snel was de Marline absoluut niet, van de Oranjesluis naar de Houtribsluis had ik dik drie uur nodig en van de Houtribsluis naar Lemmer ook dik drie uur varen.
Er stond een erg harde wind uit de Oosthoek het gemeenste stukje was dus dwars van de Ketelbrug.
Met haar hoge roef was de Marline erg loefgierig en moest ik somstijds BB roer geven .
Net als ik dacht een golf op de kop te nemen , dan sprong er achter een golf op.
Een raar verraderlijk gat dat IJsselmeer.
Als de wind afneemt dan zijn de golven snel weg, maar als je met bladstil weer vertrekt en je hebt pech dat er een dikke bui op komt zetten dan sta je er op je kop.
Na deze reis is de Marline verkocht , omgebouwd en vaart ze tot op heden als partyschip Nehalennia.
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 13 jan 2021 12:20
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
De weduwe J.Giethoorn van de Confiance is de moeder van mijn opa, die met het schip voer omdat zijn vader was overleden.
Ligt het schip nog steeds in Zwolle? En de afbeeldingen kan ik niet openen. Is er een manier om de afbeeldingen te zien of mogelijk te ontvangen?
Vriendelijke Groeten, Willemien Giethoorn
Ligt het schip nog steeds in Zwolle? En de afbeeldingen kan ik niet openen. Is er een manier om de afbeeldingen te zien of mogelijk te ontvangen?
Vriendelijke Groeten, Willemien Giethoorn
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Ik heb al even contact met Willemien gelegd.
De Confiance is ook nog van mijn oom Berend de Roode geweest. Het bouwjaar is 1897 en hij is bij van Aller in Hasselt gebouwd.
de 1e eigenaar van dat schip was wed. J. Giethoorn in Hasselt.
24,86 x 4,93 rn 116 / 119 ton groot. 1054 B Zwolle 1952
Wie weet er nog meer?
De Confiance is ook nog van mijn oom Berend de Roode geweest. Het bouwjaar is 1897 en hij is bij van Aller in Hasselt gebouwd.
de 1e eigenaar van dat schip was wed. J. Giethoorn in Hasselt.
24,86 x 4,93 rn 116 / 119 ton groot. 1054 B Zwolle 1952
Wie weet er nog meer?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
De JOLLES is dus in maart 1892 te water gelaten en DE JONGE NICOLAAS in augustus 1891.-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Kees wat mooi!!
Dit heb ik nooit gezien en wist ik ook niet.
Het bouwbestek is gedagtekend : Mei 1891.
Daarin staat dat de oplevering moet geschieden 6 manden na betaling van de eerste termijn. Bij overschrijding van deze termijn "zal eene tegemoetkoming aan de opdrachtgever gegeven worden en wel gerekend ad vijf ten honderd over een jaar gerekend, welks bedrag na berekenng, van de aannemingssom zal worden afgetrokken"
Met jouw krantenbericht lijkt een en ander wel heel plausibel.
Als die Jonge Nicolaas op 17 augustus te water is gegaan, en men is in september met de bouw van de Jolles begonnen kan deze bouw aardig binnen zes maanden zijn afgerond.
Ik denk dat de tijd tussen stapelloop en oplevering bij zo'n zeilschip niet zo lang zal zijn, als bijvoorbeeld een casco uit China dat hier wordt afgebouwd.
Wat mij wel opvalt bij de Jonge Nicolaas spreekt men van een ijzeren, en bij de Jolles is sprake van een stalen klipperschip.
Dit laatste is absoluut waar, het casco van de Jolles was van staal, de dekken, gangboorden, roef en dennenboom was van ijzer.
Omdat algemeen wordt gezegd dat stalen schepen van na 1900 zijn was wel duidelijk dat de Jolles een van de eerste was, en hier zie je dat het op deze werf maar één schip scheelde.
Wat ik wel vreemd vind is dat de Jolles bouwjaar 1891 heeft meegekregen. Gelet op dit artikel zou 1892 toch logischer zijn.
Maar dit kan -ook toen al- vanuit bealstingtechnische overwegingen gedaan zijn.
Met name de heer Terwindt moet erg vermogend zijn geweest, dus die kende de kneepjes van het vak.
Tenslotte Kees heb je mijn PB van 12 januari ook gezien?
Groetjes Theo
Dit heb ik nooit gezien en wist ik ook niet.
Het bouwbestek is gedagtekend : Mei 1891.
Daarin staat dat de oplevering moet geschieden 6 manden na betaling van de eerste termijn. Bij overschrijding van deze termijn "zal eene tegemoetkoming aan de opdrachtgever gegeven worden en wel gerekend ad vijf ten honderd over een jaar gerekend, welks bedrag na berekenng, van de aannemingssom zal worden afgetrokken"
Met jouw krantenbericht lijkt een en ander wel heel plausibel.
Als die Jonge Nicolaas op 17 augustus te water is gegaan, en men is in september met de bouw van de Jolles begonnen kan deze bouw aardig binnen zes maanden zijn afgerond.
Ik denk dat de tijd tussen stapelloop en oplevering bij zo'n zeilschip niet zo lang zal zijn, als bijvoorbeeld een casco uit China dat hier wordt afgebouwd.
Wat mij wel opvalt bij de Jonge Nicolaas spreekt men van een ijzeren, en bij de Jolles is sprake van een stalen klipperschip.
Dit laatste is absoluut waar, het casco van de Jolles was van staal, de dekken, gangboorden, roef en dennenboom was van ijzer.
Omdat algemeen wordt gezegd dat stalen schepen van na 1900 zijn was wel duidelijk dat de Jolles een van de eerste was, en hier zie je dat het op deze werf maar één schip scheelde.
Wat ik wel vreemd vind is dat de Jolles bouwjaar 1891 heeft meegekregen. Gelet op dit artikel zou 1892 toch logischer zijn.
Maar dit kan -ook toen al- vanuit bealstingtechnische overwegingen gedaan zijn.
Met name de heer Terwindt moet erg vermogend zijn geweest, dus die kende de kneepjes van het vak.
Tenslotte Kees heb je mijn PB van 12 januari ook gezien?
Groetjes Theo
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Voor bepaling van het bouwjaar kan zowel de kiellegging, de tewaterlating, als de oplevering zijn gebruikt.
Vaak werd een schip al gebrandmerkt voordat het te water ging, als de werf er ook een hypotheek op moest nemen of de eigendomsrechten moest vastleggen.
Vaak werd een schip al gebrandmerkt voordat het te water ging, als de werf er ook een hypotheek op moest nemen of de eigendomsrechten moest vastleggen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 28396
- Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
- Locatie: Wijchen
- Contacteer:
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Elisabeth W , 33,05 x 5,02 x 1,90 , Bouwjaar 1911 , Werf J.A. de Boer in Oude-Pekela ( Nederland ) , 116 pk Deutz , ex Elisabeth , ex Actief , ex Anja , ex Eljo , eigenaar W. Bouland in Groningen , ENI 03040711
Foto gemaakt op 14-02-2020 in Groningen.
Foto gemaakt op 14-02-2020 in Groningen.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.