pieter53 schreef: ↑18 dec 2019 17:29 Inderdaad toont die foto een klipperkop, maar is het daarom een klipper?
We hebben immers ook een luxe-motor met een klipperkop!
Als we het over een klipper hebben dan hebben we het in de eerste plaats over een zeilschip
en dit schip is blijkbaar nooit als zeilschip gebouwd.
In de tweede plaats heeft de klipper behalve kop, kont en zeilage als kenmerk dat het berghout een eindje onder het niveau van het dek ligt.
Tevens loopt de romp tot boven het dek door dus is er sprake van een boeisel met potdeksel en dit schip heeft de bergplaat direct aan de bestekrand.
Dit zijn voor mij drie goede redenen om het geen klipper te willen noemen.
Vooral omdat het schip nooit als zeilschip bedoeld is, zou ik zou liever willen spreken van een kast met klipperkop, net als bij die luxe-motor met klipperkop.
Maar ja, als jullie het willen deponeren als een sleepklipper, is het mij ook best.
Hallo Pieter,
De Louisa is toch echt gebouwd als sleepklipper met een echte klipperkop bij : Kalkman als : Repos Allieurs in 1897 en is nooit een zeilschip geweest.
Tja, je kan het ook een kast noemen met een klipperkop, maar dan doe je het schip echt te kort, vind ik.
Maar ja, wie ben ik !
Ik heb zelf de Louisa helpen ombouwen van sleepschip naar motorschip vanaf 1967 tot 1969 (500 PK GM, 2e hands motor)
De verbouwing heeft heel lang geduurd, want dit schip moest tussen de andere werkzaamheden worden omgebouwd, veelal in de avonduren en de zaterdagen.
De eerste schipper op de Louisa als motorschip was Louis Janssen, in mijn beleving samen met Theo Janssen, als stuurman ??
Het is ook al zolang geleden en dat vergeet je wel eens iets, hahaha.
Later is Theo Janssen overgestapt op de Orion en later aan de wal gegaan.
In 1984/1985 is deze mooie klipper mishandeld door de Gebroeders Oldenh......
Door een vervangend midden en voorschip, jammer, jammer !
Volgens mij is de Louisa verbouwd op de scheepswerf G. en H. Bodewes in Hasselt, ook deze scheepswerf is inmiddels ter ziele.
Ik was toen al niet meer werkzaam op de scheepswerf.
(sinds december 1972 zelfstandig ondernemer)
En ja, de Louisa is heel triest aan haar einde gekomen.
Een schip waar ik heel veel manuren in had zitten, we (de Gebroeders Oldenh........en ik) hebben dit schip als "hobby" verbouwd van sleepschip naar motorschip met de verstelbare schroefas.
Ik baal ervan dat ik hier geen foto's van heb, maar, ja in die jaren dacht je nog niet aan foto's maken, bovendien had ik in mijn beleving ook nog geen fototoestel.
Want ik vond de verstelbare schroefas een uniek systeem, wat heel goed functioneerde.