Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 18 dec 2019 17:29 Inderdaad toont die foto een klipperkop, maar is het daarom een klipper?
We hebben immers ook een luxe-motor met een klipperkop!

Als we het over een klipper hebben dan hebben we het in de eerste plaats over een zeilschip
en dit schip is blijkbaar nooit als zeilschip gebouwd.
In de tweede plaats heeft de klipper behalve kop, kont en zeilage als kenmerk dat het berghout een eindje onder het niveau van het dek ligt.
Tevens loopt de romp tot boven het dek door dus is er sprake van een boeisel met potdeksel en dit schip heeft de bergplaat direct aan de bestekrand.
Dit zijn voor mij drie goede redenen om het geen klipper te willen noemen.
Vooral omdat het schip nooit als zeilschip bedoeld is, zou ik zou liever willen spreken van een kast met klipperkop, net als bij die luxe-motor met klipperkop.
Maar ja, als jullie het willen deponeren als een sleepklipper, is het mij ook best.

Hallo Pieter,

De Louisa is toch echt gebouwd als sleepklipper met een echte klipperkop bij : Kalkman als : Repos Allieurs in 1897 en is nooit een zeilschip geweest.
Tja, je kan het ook een kast noemen met een klipperkop, maar dan doe je het schip echt te kort, vind ik.
Maar ja, wie ben ik !

Ik heb zelf de Louisa helpen ombouwen van sleepschip naar motorschip vanaf 1967 tot 1969 (500 PK GM, 2e hands motor)
De verbouwing heeft heel lang geduurd, want dit schip moest tussen de andere werkzaamheden worden omgebouwd, veelal in de avonduren en de zaterdagen.
De eerste schipper op de Louisa als motorschip was Louis Janssen, in mijn beleving samen met Theo Janssen, als stuurman ??
Het is ook al zolang geleden en dat vergeet je wel eens iets, hahaha.
Later is Theo Janssen overgestapt op de Orion en later aan de wal gegaan.

In 1984/1985 is deze mooie klipper mishandeld door de Gebroeders Oldenh......
Door een vervangend midden en voorschip, jammer, jammer !
Volgens mij is de Louisa verbouwd op de scheepswerf G. en H. Bodewes in Hasselt, ook deze scheepswerf is inmiddels ter ziele.
Ik was toen al niet meer werkzaam op de scheepswerf.
(sinds december 1972 zelfstandig ondernemer)

En ja, de Louisa is heel triest aan haar einde gekomen.

Een schip waar ik heel veel manuren in had zitten, we (de Gebroeders Oldenh........en ik) hebben dit schip als "hobby" verbouwd van sleepschip naar motorschip met de verstelbare schroefas.
Ik baal ervan dat ik hier geen foto's van heb, maar, ja in die jaren dacht je nog niet aan foto's maken, bovendien had ik in mijn beleving ook nog geen fototoestel.
Want ik vond de verstelbare schroefas een uniek systeem, wat heel goed functioneerde.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Tja, naamgenoot, het blijft een kwestie van smaak.
Maar met een berghout langs het dek en dan slechts een miezerig bestekrandje vind ik dat je de echte klippers te kort doet.
Maar hoe je het ook noemt: het was een fraai schip en daar gaat het om!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door DPLA »

pieter53 schreef: 19 dec 2019 07:10 Tja, naamgenoot, het blijft een kwestie van smaak.
Maar met een berghout langs het dek en dan slechts een miezerig bestekrandje vind ik dat je de echte klippers te kort doet.
Maar hoe je het ook noemt: het was een fraai schip en daar gaat het om!
Hallo Pieter,

Ik wil toch nog even terugkomen op de Louisa.

Ik moet bekennen dat jij toch wel gelijk hebt :
Als je goed naar de achtersteven(kont) van de Louisa kijkt, lijkt deze meer op een kont van een kastje of een Kempenaar, dan op de kont van een klipper.

Tja, ik vond de Louisa een mooi schip en heb hier heel veel manuren aan gewerkt, misschien ben ik daardoor iets verblind geraakt en noem ik het een (sleep)klipper, maar dan doe ik inderdaad de (zeil)klippers te kort.

Soms moet je toch op een beslissing terugkomen, zo ook in dit geval.
Toen de Louisa voor de wal kwam bij de scheepswerf in Lisserbroek, noemde ik het schip één van de weinige (sleep)klippers.
De Gebroeders Oldenh....... noemde het ook een (sleep)klipper volgens hun informatie bij de aankoop van de Louisa.
En ja, zo is het eigenlijk altijd zo gebleven, stiekem een lievelingsschip van mij geweest.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Het blijft gewoon een lastige kwestie en ieder mag zijn voorkeur hebben,
zolang we elkaar maar duidelijk kunnen maken wat we bedoelen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

Ja Pieter's over scheeptypen benamingen kun je wel van gedachten wisselen maar een eenduidig antwoord kan niemand geven.
Het is namelijk zoals Pieter53 zegt: type namen zijn niet beschermd dus op elk type worden verschillende namen geplakt.

Het is dus vooral een kwestie van "gevoel", wat iemand zich bij een bepaalde benaming voorstelt.

En ja, voor mij is een klipper een (voormalig)zeilschip, en in het Maritiem museum in Rotterdam wordt een schip als de Louisa een Rijnschip genoemd.

Maar in de liggers van de metingsdienst wordt hetzelfde schip als de Loiusa, de Addilja ex St.Jozef klippersleepschip genoemd.
Met dan aan de vereniging De Binnenvaart voeg ik twee foto's van de Addilja en een schermopname van de liggers toe.
Addilja 1.png
Addilja 1.png (63.55 KiB) 1023 keer bekeken
Addilja 2.png
Addilja 2.png (303.9 KiB) 1023 keer bekeken
Addilja 3.png
Addilja 3.png (501.83 KiB) 1023 keer bekeken
En nu ga ik in de andere draad aan de schroef van de Louisa werken.
grtz Theo
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door pieter53 »

Dag Theo,

Toen de liggers over getypt en in de DB gezet waren, heb ik een lijst met ALLE gebruikte type/soort-benamingen gekregen.
Nu had ik op BVT al een een lijst met TYPES, als ook een lijst met vaartuigSOORTEN en zelfs een aparte lijst met Boerenvaartuigen, maar ik kan je wel zeggen dat, zelfs na het corrigeren van tientallen kleine verschrijvingen en afwijkende schrijfwijzes er nog heel wat aanduidingen overbleven die ik meestal niet al te serieus genomen heb (motorketelschip, motorketeltankschip, sleepkraanschip, enz. enz.) en meestal af doe met een zeer summiere beschrijving of verwijzing en de opmerking: Term uit de liggers van de meetdiensten.

Kortom:
Het blijft gewoon een lastige kwestie en ieder mag zijn voorkeur hebben,
zolang we elkaar maar duidelijk kunnen maken wat we bedoelen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

pieter53 schreef: 21 dec 2019 13:30 Kortom:
Het blijft gewoon een lastige kwestie en ieder mag zijn voorkeur hebben,
zolang we elkaar maar duidelijk kunnen maken wat we bedoelen.
H-E-L-E-M-A-A-L mee EENS !!
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (323.29 KiB) 917 keer bekeken
Zeeuwse kipper Rival geschilderd door Rieks Hamminga.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

NL-MdbZA_299_5869.jpg
NL-MdbZA_299_5869.jpg (131.53 KiB) 750 keer bekeken
Rond 1900 voor de sluis een klipper, als ik het goed gelezen heb staat er Actief op.
gr. Bas
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Jan Stolp »

Kan je de rest van het naambord ontcijferen ,Bas.
Hij heeft zo'n grote roef ,misschien is het wel een zeegaande klipper .Hier overigens dieper geladen dan hij op zee mocht .
Bijgaande link geeft een actief die gebouwd is voor de binnenvaart maar ook een zeemeting heeft gehad.
https://www.marhisdata.nl/schip&id=45
Groeten
Jan
Plaats reactie