De kempenaar met die hydraulisch beweegbare schroefas was de CORRY waar Frank en Corry Becker meevoeren.
Groet, Kees.
Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Kapitein Spok of Kees, wat is en met welk doel bestaat een 'beweegbaar hydrolische' schroefas?
Groet, Sperwer
Groet, Sperwer
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Dat de schroef altijd onderwater stak. De Solvay spitsen hadden ook zo'n systeem.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Pieter, fijn dat de foto's voor jou acceptabel zijn.
Wat betreft het type schip.
Het is toch meer een klipper, dan een kast of een aak.
In de liggers van de metingsdienst wordt hij inderdaad voor aakschip versleten.
Repos Ailleur/ Louisa https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=R771N
Maar precies hetzelfde schip was de Addilja van v. Duijnen en die staat als: klippersleepschip in de liggers.
Addilja / St Joseph https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... BT=R35200N
En hieronder een link naar een foto waarop de kop goed te zien is, en dan is te begrijpen dat dit schip (ook wel) klipper wordt genoemd.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/6292/
In deze link moet je wel de foto 5 aanklikken.
Foto 6 is namelijk van na de verbouwing met een ander voorschip.
En Sperwer, het ontbreekt me nu aan tijd, maar ik leg graag een keer uit hoe dit in elkaar stak.
Dat doe ik in de draad van Zo deden wij dat, om deze draad een beetje zuiver te houden.
Het was wel een ander systeem als bij de Solvay spitsen.
groet Theo
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Bij de Solvay spitsen (zoek op Spitsenvaart) zat buitenboord een draaibare vertragingskast,van daar de grote schroef die je altijd omhoog (geladen)en (ledig schip ) naar beneden kon instellen. gr Wim
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
B.v.b. dank Theo. Ben benieuwd hoe dat dan zit met de overbrenging.... kruiskoppelingen? Ik lees het graag.
Groet, Sperwer
Groet, Sperwer
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Heel wijs van Theo om dat op die andere draad te uit te leggen. We zien het wel komen. En hier houden we het bij de klippers..
Groet, Kees..
Groet, Kees..
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Inderdaad toont die foto een klipperkop, maar is het daarom een klipper?
We hebben immers ook een luxe-motor met een klipperkop!
Als we het over een klipper hebben dan hebben we het in de eerste plaats over een zeilschip
en dit schip is blijkbaar nooit als zeilschip gebouwd.
In de tweede plaats heeft de klipper behalve kop, kont en zeilage als kenmerk dat het berghout een eindje onder het niveau van het dek ligt.
Tevens loopt de romp tot boven het dek door dus is er sprake van een boeisel met potdeksel en dit schip heeft de bergplaat direct aan de bestekrand.
Dit zijn voor mij drie goede redenen om het geen klipper te willen noemen.
Vooral omdat het schip nooit als zeilschip bedoeld is, zou ik zou liever willen spreken van een kast met klipperkop, net als bij die luxe-motor met klipperkop.
Maar ja, als jullie het willen deponeren als een sleepklipper, is het mij ook best.
We hebben immers ook een luxe-motor met een klipperkop!
Als we het over een klipper hebben dan hebben we het in de eerste plaats over een zeilschip
en dit schip is blijkbaar nooit als zeilschip gebouwd.
In de tweede plaats heeft de klipper behalve kop, kont en zeilage als kenmerk dat het berghout een eindje onder het niveau van het dek ligt.
Tevens loopt de romp tot boven het dek door dus is er sprake van een boeisel met potdeksel en dit schip heeft de bergplaat direct aan de bestekrand.
Dit zijn voor mij drie goede redenen om het geen klipper te willen noemen.
Vooral omdat het schip nooit als zeilschip bedoeld is, zou ik zou liever willen spreken van een kast met klipperkop, net als bij die luxe-motor met klipperkop.
Maar ja, als jullie het willen deponeren als een sleepklipper, is het mij ook best.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
wat betrefd het onderwerp, Geen Klipper of Sleepklipper of Enz Enz, Als er een opvarende sleep was met de lege VAARTUIGEN richting de Rhur, werd bij gunstige wind wel eens wat zeil bij gezet. Dit om de meestal wat zwakke sleepboot een handje te helpen. Afvarende zonder sleepboot ,Zeilend of stevelend. Deze gegevens zijn mij 50 jaar geleden verteld door de eigenaar van de Sleep / Zeilklipper Armand Hr Hompes dus niet uit mijn dikke duim. Gr
Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.
Kees Keijzer schreef: ↑18 dec 2019 14:46 De kempenaar met die hydraulisch beweegbare schroefas was de CORRY waar Frank en Corry Becker meevoeren.
Groet, Kees.
Hallo Kees,
Klopt helemaal !
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.