Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door basr »

Arie
de periode dat wij daar loste en ik achter de bak liep
was tot 65 -03 toen moest ik in dienst
en daarvoor kwamen we er regelmatig ook eerst in de vakantie
als je aan boord was en ook llater je moest best je best doen om
er in een tij uit te komen het hielp wel als ze het spui open
draaide ik begreep wel van mij vader dat het met de zijschroef helemaal een ramp was
groetjes bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

klipper.jpg
klipper.jpg (37.97 KiB) 913 keer bekeken
Klipper varend voor de Schiemond Delfshaven in de jaren 30.
gr. Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

rerir.jpg
rerir.jpg (185.97 KiB) 805 keer bekeken
Lege klipper loopt een sleep op. Sleep is de Reri van de NRV en 680 ipk met een Kempenaar op de eerste lengte.
gr. Bas
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Mooi plaatje, zo leven de verhalen van mijn pa weer, die op drie zellklippers gevaren had.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door karelzijpe »

Mooie plaatjes en mooie verhalen Kees, uit een ver verleden.
Het klippertje van mijn grootvader later op 18 jarige leeftijd van mij Pa , de Onderneming uit 1902 gebouwd bij de Goede in Zwartsluis 314 ton.

Onderneming_Lemmer 2.jpg
Onderneming_Lemmer 2.jpg (92.26 KiB) 656 keer bekeken
Vaart nog in de "Bruine Vloot" als Iselmar.

Karel
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door karelzijpe »

Bij de Goede in Zwartsluis was al eerder z'n grote "Friese" klipper gebouwd n.l. Rival in 1899.

https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... ode=A9483N

Na jaren spitten kwam ik hem tegen als werkschip van Motorenbedrijf Willen Prins in Volendam sedert 1959, via de uittreksels van het Kadaster .
werkboot willem prins volendam ex klipper Rival.jpg
werkboot willem prins volendam ex klipper Rival.jpg (155.57 KiB) 636 keer bekeken
Inmiddels waarschijnlijk gesloopt, maar menige schipper heeft daar toch een motor in laten bouwen.

Gaarne wat reacties. ( Jan Stolp) ?

KAREL
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

Karel, ik zag juist voor het eten de prachtige foto van de Onderneming.
Ik dacht, daar wil ik straks toch even op reageren.
En nu zie ik dat je daar, met nog een mooi plaatje, nadrukkelijk om vraagt.

Mijn reactie is waarschijnlijk anders dan verwacht maar wat me trof was jouw opmerking:
Het klippertje van mijn grootvader......

Maar met jouw opmerking bij de tweede foto:Bij de Goede in Zwartsluis was al eerder z'n grote "Friese" klipper gebouwd n.l. Rival in 1899. doe je volgens mij meer recht aan de werkelijkheid.

Over de klipper van mijn grootvader, de Jolles van 43x6.36x2.04 366 ton werd wel gezegd dat het in Gelderland de grootste volledig getuigde tweemast klipper op de rivier was.
Of dat echt zo was zal wel nooit meer met 100% zekerheid worden vastgesteld, het enige dat ik kan zeggen is dat ik nooit gegevens van een soort gelijke grotere klipper ben tegengekomen.

De Onderneming met afmetingen 41x6.42x2.09 en 324 ton is inderdaad iets kleiner, dus de bewering over de Jolles kan nog steeds kloppen, maar wanneer de Jolles de grootste is, dan mag je de Onderneming met rechte en reden een grote klipper noemen.
Dus Karel misschien bedoelde je het ook la zo, maar ik adviseer aan het bijschrift bij de eerste foto, aanhalingstekens toe te voegen zo dat je spreekt over Het “klippertje” van mijn grootvader......

Overigens ik ben best wel een beetje jaloers op het plaatje; zo’n mooie foto van als deze van de Onderneming heb ik van de Jolles nooit gezien.
Wat me ook opvalt, de roef op deze klipper uit 1902 is beduidend groter dan die van de Jolles uit 1891.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door karelzijpe »

Die grote roef was een eis van mijn Grootmoeder, dat verhaal heeft zij mij in geuren en kleuren vertelt.
Als compensatie stond er achter de roef een soort van laadbak met luik om onder de roef de zaak vol te tremmen.

Hier een plaatje uit de Bruine Vloot. Helaas nu komkommertijd bij het varend museum.
Iselmar Brandarisrace.jpeg
Iselmar Brandarisrace.jpeg (107.08 KiB) 574 keer bekeken

Karel
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Touw »

Werf Rijkee te Charlois bouwde in de jaren 1880 - 1886 zeker 7 klippers die groter waren dan 400 ton. Deze schepen waren allemaal breder dan 7 meter. Op de bouwtekeningen van deze schepen staat dat er rekening gehouden werd met de maten van de sluis te Willebroek. In feite waren het brusselaars. In het begin hebben ze gezeild maar al rond 1895 verlieten de meesten de zeilerij en gingen over op slepen. Het werd te druk op de rivier. Rond 1900 werden deze schepen vaak met minimaal 5 meter verlengd en werden zo circa 100 ton groter.
1. Emanuel 1880 447 ton
2. Engelina 1881 423 ton
3. Clothildus 1882 405 ton
4. Hugo Grotius 1883 452 ton
5. Honnete 1884 460 ton
6. Maria 1884 457 ton
7. Agatha 1886 465 ton

Van de Hugo Grotius weet ik zeker dat die nog bestaat. Van de Honnete is een model gemaakt en is in het bezit van het Maritiem Museum te Rotterdam.
Zie ook mijn artikel over klippers dat in het blad van de Vereniging Binnenvaart heeft gestaan. De stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten heeft dit op haar site staan. https://www.ssrp.nl

Groet K.T.
https://schepen-en-schippers-van-bergen ... jouwweb.nl
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kapitein Spok »

Kees, dank voor de info en de link naar ssrp.
Leuk en interessant om door te snuffelen.

Het zou inderdaad best kunnen dat er ooit grotere klippers dan de Jolles op de binnenwateren gezeild hebben, maar ik vraag me af of die, net als de Jolles en bijvoorbeeld de Onderneming, vol onder tuig gestaan hebben.
De Louiza 59x8.32 schijnt wel een grote mast gehad te hebben, waar een kelin zeiltje in getrokken kon worden, maar heeft nooit vol onder tuig gestaan.

En als je schrijft dat de meeste van de grotere klippers al voor de eeuwisseling afgetuigd waren, dan lijkt het er op dat het geen groot succes was.
De Jolles is bijvoorbeeld pas in 1928, na de dood van mijn grootvader afgetuigd.
Dus ook daardoor hoeft de bewering dat de Jolles "in zijn tijd" (een van) de grootste was, niet onjuist te zijn.
Toen de Jolles in 1891 in de vaart kwam werden of waren die grotere klippers al afgetiugd.

Een ander, voor mij, opmerkelijk iets staat in jouw artikel in De Binnenvaart.
Je noemt daar de Jonge Nicolaas. Door mijn vader en zijn zussen "de kleine Jolles" genoemd.
Dat schip is ook in 1891 op de ASM (werf van Prins) in Arnhem gebouwd.
Als ik naar de bij jouw artikel gevoegde foto kijk dan zie ik direct de gelijkenis met de Jolles.
Op de enige foto die wij van de Jolles uit die periode hebben zie je ook hetzelfde stuurwerk en ook het roer is identiek.

Toen wij daar bij een werfbeurt op de ASM in de jaren zestig navraag deden, bleek de Jolles daar niet in de officiele werfboeken terug te vinden.
Het leek de toenmalige directie ook zeer onwaarschijnlijk dat daar ooit een zeilschip zou zijn gebouwd.
De toenmalige ASM directeur J.Prins, was een expert op het gebied van stoommachines. De ASM bouwde in de tijd dan ook uitsluitend
stoom -schepen -sleepboten en -baggermaterieel, zo werd ons verteld en zoals ook in de werfboeken uit die jaren te zien was.

Het was ons een raadsel omdat opa vrijwel direct met de Jolles is gaan varen en dus wel zou weten waar het schip gebouwd is.

Een aantal jaren geleden ontdekte ik via de site van het Noordelijk Scheepvaart museum dat er in het Scheepvaartmuseum te Amsterdam een bouwbestek van een "Jolles" bleek te liggen. Vlak voordat dit museum voor een antal jaren zou sluiten kon ik een afspraak maken om dat document in te zien.
Toen bleek dat de Jolles, als werkgelegenheids project zijn opgezet, gefinanciert en geregeld door leden van de Arnhemse Rotary, steenfabrikant Terwindt, de Hoofdingenieur van Pov. Waterstaat Jolles, en J.Prins.
Dat verklaard waarschijnlijk waarom deze schepen niet in de officele werfboeken van de ASM te vinden waren.
En het zou goed kunnen dat die Jonge Nicolaas in hetzelfde kader is gebouwd.

Hieronder een stukje tekst uit dat bestek.
Jolles.png
Jolles.png (308.19 KiB) 726 keer bekeken
Plaats reactie