Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
ohvz

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door ohvz »

ik twijfelde al niet aan je kunnen Janna, maar ietwat plagerig schreef ik het.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door klipper »

Oceaan luxe motor Zegerina ( zie Maiami river op kustv for) Ierse zee luxe motor Tempora verkocht naar Ierland. Gr
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Welvaren uit 's Gravemoer is duidelijk al niet meer uitgerust om te zeilen. Moet nog eens proberen gegevens over het schip boven water te halen.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
tjalkje
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 okt 2007 16:34
Locatie: maarn

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door tjalkje »

Een klipperaak Tortus op de Oise.De plaats is me ontschoten.De volgende vakantiereis zal ik wat meer noteren.
Jan v d Kolk


Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Wrijfhout »

Toevallig dat jij nu met deze foto komt. Vanmiddag bij het opschonen van mijn mailbox kwam ik deze informatie tegen die ik van Koos Goudriaan heb gekregen,

gr. Harry
On my trip to France I met an old Dutch in very nice condition. The TORTUS from Maldon here pictured at Meaux some 60 km. East of Paris on the River Marne. The ship is owned by Bruce Stephens, a former Navy Captain, and now parttime captain on a Multicat working at Dover. However he showed by a lot of old papers from which I did some notes:

Built as RIJN van ZEEVAART in 1908 (certificate dated 30 oktober 1908) by Mittendorf at Dedemvaart. Homeport Amsterdam and classed as a inland vessel trading between the Rhein and Amsterdam. November 8, 1938: change om homeport to Rotterdam, and back to Amsterdam on August 28, 1948.
Sold on November 11, 1954, and became HILJE with Amsterdam as homeport.
1965: registration no. 20712, and new name RIO on August 28, 1965.

Dimensions 27.96 m.oa., bream 5.09 draft 0.58 metres. 170,045 dwt.

Presently 106 bt, Official British no. 376354. And now powered by a Perkins 6354, 120 hk. Engine.

Sold sometime at the end of 1960'ies to an English captain, who wanted to use her for sailing coal on the coast, but swaped with another vessel. Then sold to somebody, who wanted to convert her to a sailingvessel. The same old story. Picked up by Bruce Stephens in 1996, who together with his wife made a 10 years restoration of the vessel. Now living on board vessel and have been on French rivers constantly since 2005.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
tjalkje
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 okt 2007 16:34
Locatie: maarn

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door tjalkje »

Ex Nederlandse klipper te Charleville Mezieres
Jan v d Kolk

Afbeelding
tjalkje
Berichten: 107
Lid geworden op: 20 okt 2007 16:34
Locatie: maarn

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door tjalkje »

Hallo Harry.
Ja dat is zeker toevallig.Ik had hem al eerder willen plaatsen maar had problemen met plaatsen
maar dat heb ik intussen opgelost.
Groetjes Jan v d Kolk
Joost F
Berichten: 88
Lid geworden op: 10 jan 2007 21:46
Locatie: veelal dordt

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Joost F »

Op pagina 36 van dit item heeft Lau een foto geplaatst van de Pax. een zeeklipper of schoeneraakje. Vanaf 20 -12 ligt het schip hoog en droog bij Het Anker, en het was een wonder dat het nog bleef drijven. Roest, beton en polyester hielden het zaakje waterdicht. Vanaf dat moment sta ik iedere vrije minuut met de lompste kango's in de hand en is er reeds 20m3 keihard beton losgewurmd, ben alleen nog niet op de helft. dus geen foto's maar een link want ik ben weer bek-af.
foto's van de Pax op; https://www.xs4all.nl/~friebel/
groeten Joost
ohvz

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door ohvz »

respect voor zoveel noeste arbeid Joost en vooral energie om zo'n project aan te pakken.

nb. je aanduiding 'punt' bij de foto's kun je beter veranderen in 'piek' !

gr
aant
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers

Bericht door Janna »

Als ik die ljnen zie wordt ik subiet jaloers. Een schip voor zee.

En wat een stevig gebouwd schip met zijzaathouten, keerspanten, en zelfs een zijstringer als ik het goed zie.
Als dat eenmaal opnieuw in de platen staat dan heb je een schip!

Leuk om alvast een kant te verven, kun je mooi het contrast zien.

Werk ze verder.
Plaats reactie