Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Wim,
Kapvergunning aanvragen :o
Voor ons als forumleden een plezier te doen
moet het toch goed te onderbouwen zijn :?: :roll: :?: :wink:

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

misschien wel handig als je het huis eens uit gaat met het toestel
maar de kwaliteit is goed
maar net wat Harry zegd ,te veel brand hout in beeld
gr
leo
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding
klipperaak Alberdina

Afbeelding

Afbeelding
Klipperaak Lytse Hylke ooit van Age Bandstra

Afbeelding

Afbeelding
Klipperaak Zwarte Valk

In 1889 werd deze, laatste zeilende, ’s Gravenmoerdijkse klipperaak onder de naam De Vier Gebroeders in Capelle aan de IJssel gebouwd. De Zwarte Valk heeft als vrachtschip op de Maas gevaren, waarvan tot 1956 onder zeil. Ze werd begin jaren zeventig geschikt gemaakt voor de zeilende passagiersvaart.

Moi,
Anne
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Mooie foto's van inmiddels unieke schepen.Ze zien er trouwens goed onderhouden uit.Vooral voor die Albatros zullen best wel belangstellenden geweest zijn voor de Chartervaart
visje

Bericht door visje »

:roll: ik ga maar voor een beetje verwaring zorgen
die hennie 2 is bij mijn weten een waspikkerklipper
zie het achterschip :shock:
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

klipperaak Helena

Bericht door bronsmotor »

Nu jullie zo druk zijn met alle Klipperaken en varianten dan wil ik er ook nog wel 1 plaatsen.

Klipperaak Helena.

Afbeelding

Johan Harmeijer is de eigenaar en hij heeft een mooie site over het schip en zijn Deutz-Brons motor.

https://www.nl-engineering.nl/klipperaak.html

Er staan ook diverse instruktie boekjes op van de Deutz-Brons.

Afbeelding

Wat voor soort klipper het is laat ik aan de kenner over!
anton5
Berichten: 305
Lid geworden op: 07 jan 2005 14:44
Locatie: Roden

Bericht door anton5 »

Ja, Harry, Evert en andere forumers, die BOMEN. Laat ik nou net van de week naar een eerste voorlichtingsbijeenkomst zijn geweest i.v.m. de Zuid Willemsvaart n.a.v. de omlegging voor de beroepsvaart. Iedereen krijgt van de gemeente 8 maanden(tot 15 december) de tijd om met ideeën te komen om iets ‘leuks’(zullen we maar zeggen) met de ZWV te gaan doen. Dus jullie snappen wel dat ik zal voorstellen om, vooruitlopend op al dat leuks, die bomen alvast een kopje kleiner te maken, want in 2014 komt er geen beroepsschip hier meer voorbij en dan hebben jullie daar ook niks meer aan. Zie ook: www.zuid-willemsvaart.s-hertogenbosch.nl
En Leo, ja ik heb menig uitstapje gemaakt om al dat moois vast te leggen, hoor.(zie m’n eerdere bijdragen), maar ook ik kan niet op elk moment naar de sluis rennen, dat zul je wel begrijpen. Details van schepen zijn toch wel mooi en dan storen die bomen ook niet zo.

Groeten van Wim

deze is binnen de bomen genomen Leo :)
Afbeelding

Afbeelding
........mooi detail of niet soms................ :wink:

en deze zijn van bovengenoemde bijeenkomst:

Afbeelding

Afbeelding
..en zelfs Koning Willem I herrees speciaal voor deze gelegenheid uit z'n graf om de zaal toe te spreken; immers híj was het die de ZWV liet graven.
mastodont
Berichten: 8161
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Bericht door mastodont »

Afbeelding
dit moois zag ik vorig jaar bij jou in de stad
ik heb daar achter gelegen met ons schip
en er lag nog meer
nee jij woont daar niet onaardig
gr
leo
Johan H.

Bericht door Johan H. »

Hallo Wim uhh Anton,

Dat van die bomen, dat is misschien jammer voor een foto maar jij woont daar wel fantastisch. En die bomen zijn sfeerbepalend voor dat stukje stad.
Prachtige foto's, echt genieten.

En Ad Brons, onze bootje is een klipperaak met een echte akenkont en een redelijk platte klipperkop. Een van Peeters uit Dedemsvaart. Er zijn nog veel meer klipperaken in gebruik als woonschip/charter. Een aantal in de vereniging zoals de Maria, de Rehoboth (zusje van ons schip), de Regina, Vagebond, Nooit Volmaakt, Actief en natuurlijk de Goede Verwachting van Harry Oostland, de klipperaak van Fam Fortuin. In Amsterdam en het Noorden liggen er nog veel meer en ook in de charter varen er een paar. Beroepsmatig? In ieder geval niet veel meer.

Groet,
Johan H.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Dan zie je toch die mooie Henny II over het hoofd !
Plaats reactie