Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 995
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Arie »

Kees Keijzer schreef: 08 jun 2020 21:37 Dan zal ik het mis hebben, sorry, met z,n allen weten we meer. Is die boot ook nog My Fair Lady geweest.
Groet, Kees.
Correct Kees, ze vaar nu weer sinds 1994 met die naam, in 1989 heb ik haar in de Rozenburgsesluis gehad, toen was de naam Glen, ben nog even aan boord wezen kijken want ze had sleepschip Road van Klaas van Dijk bij zich welke een kennis van mij was. schitterend die grote 4 pitter Industrie.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.


Gerrit
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerrit »

Kees Keijzer schreef: 08 jun 2020 21:37 Dan zal ik het mis hebben, sorry, met z,n allen weten we meer. Is die boot ook nog My Fair Lady geweest.
Groet, Kees.
Hallo, dat sorry hoeft van mij niet hoor,inderdaad heeft hij ook onder die naam gevaren.
(ik herken het goed omdat daar een 60 jaar geleden een leuke jonge dame woonde die ik gerne zag :mrgreen: )
mvg gerrit

kabo
Berichten: 1831
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

verbindingsdok.jpg
verbindingsdok.jpg (180.29 KiB) 1154 keer bekeken
Lijkt wel een flinke Hollandse klipper in een ver verleden.
gr. Bas

Gerrit
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerrit »

Arie schreef: 09 jun 2020 04:03
Kees Keijzer schreef: 08 jun 2020 21:37 Dan zal ik het mis hebben, sorry, met z,n allen weten we meer. Is die boot ook nog My Fair Lady geweest.
Groet, schitterend die grote 4 pitter Industrie.
Gr. Arie
Die 4 pitter is er door Simon Kuin in gezet,ben net bij binnenvaart geweest staat hij in als gebouwd met 240 pk Die Industrie is 200 pk
Maar als politie boot, had hij een andere motor iets van een 137 pk drie cilinder nu weet ik niet meer welk merk ,maar iets van Deutse werke of iets dergelijks.
Mischien weet joop het wel
gr gerrit

Gert Schouwstra
Berichten: 4038
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gert Schouwstra »

De RP 74 is oorspronkelijk in 1942 (of 1938 ?) bij Bijlsma Wartena voor een particulier gebouwd, maar onbekend is voor wie en waar. Mogelijk heeft het schip in de oorlog nog op Zeeland gezonken gezeten. In 1945 is het gelicht in opdracht van het Bureau Oorlogsbuit en voor 170.000 gulden verkocht aan de Rijkspolitie te Water. Het is toen in Enkhuizen op de werf hersteld en daar ook in dienst gesteld als RP 74. De eerste motor was een 180 pk MWM, type RH342D.

De bijnaam van het schip was "Bulletje", vanwege de robuuste vormen. In 1946 werd het naamsein RP 22. In 1956 is het schip van het district Enkhuizen overgeplaatst naar Vlaardingen en in 1959 naar het district Leeuwarden, waar het op het IJsselmeer wordt ingezet onder de naam RP 9. In de winter van 1963 wordt het schip tijdelijk ingezet in Delfzijl en daarbij vriest de motor kapot. Toen is het schip buiten dienst gesteld, verkocht en is de huidige Industrie 4VD6A er in gekomen. Het krijgt dan de naam VERONICA.
RP 9.jpg
RP 9.jpg (260.19 KiB) 1011 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.

Gerrit
Berichten: 99
Lid geworden op: 24 mar 2019 16:35

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerrit »

Gert Schouwstra schreef: 17 jun 2020 12:04 De RP 74 is oorspronkelijk in 1942 (of 1938 ?) bij Bijlsma Wartena voor een particulier gebouwd, maar onbekend is voor wie en waar. Mogelijk heeft het schip in de oorlog nog op Zeeland gezonken gezeten. In 1945 is het gelicht in opdracht van het Bureau Oorlogsbuit en voor 170.000 gulden verkocht aan de Rijkspolitie te Water. Het is toen in Enkhuizen op de werf hersteld en daar ook in dienst gesteld als RP 74. De eerste motor was een 180 pk MWM, type RH342D.

De bijnaam van het schip was "Bulletje", vanwege de robuuste vormen. In 1946 werd het naamsein RP 22. In 1956 is het schip van het district Enkhuizen overgeplaatst naar Vlaardingen en in 1959 naar het district Leeuwarden, waar het op het IJsselmeer wordt ingezet onder de naam RP 9. In de winter van 1963 wordt het schip tijdelijk ingezet in Delfzijl en daarbij vriest de motor kapot. Toen is het schip buiten dienst gesteld, verkocht en is de huidige Industrie 4VD6A er in gekomen. Het krijgt dan de naam VERONICA.

RP 9.jpg
Gelukkig zijn er mensen die het ware boven water kunnen krijgen S.Kuin heeft de 4cilinder erin gezet en onder de naam Veronica in de vaart gebracht.

kabo
Berichten: 1831
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door kabo »

merwede.jpg
merwede.jpg (105.6 KiB) 696 keer bekeken
Klipper Merwede varend van Hardinxveld in 1905 eig. ?, Werf A.G. van Duivendijk volgens bijschrift.
gr. Bas

Gerben
Berichten: 415
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerben »

Prachtige klipper!
Flink groot roer maar naar mijn mening maar kleine zwaarden. Zo'n grote roef was mooi wonen voor de schipper.
Live to sail, sail to live

Kees Keijzer
Berichten: 8101
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Kees Keijzer »

Is dat niet de MERWEDE van Swets?
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

Gerben
Berichten: 415
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Klipperaken, Friese & Hollandse klippers.

Bericht door Gerben »

20200702_184009_resized_1.jpg
20200702_184009_resized_1.jpg (133.96 KiB) 548 keer bekeken
20200701_110624_resized_1.jpg
20200701_110624_resized_1.jpg (146.44 KiB) 548 keer bekeken
Gespot in Neustadt in Holstein, Duitsland:
Klipperaak Gertrud uit Oldersum.
Verder helaas (nog) geen gegevens.

Groet Gerben
Live to sail, sail to live



Plaats reactie