Ik schreef destijds dat ik de gegevens nog op zou zoeken... helemaal vergeten dus
Ik probeer er dan nog eens naar te kijken!
Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Live to sail, sail to live
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Alvast bedankt voor de moeite
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Hallo Pieter,
Ik had gedacht dat ik de foto en de gegevens in een van mijn boeken over de Dedemsvaart heb... maar tot nu toe nog niet gevonden. Nog maar eens de boeken doorzoeken die niet in de boekenkast in de woonkamer staan!
Ik had gedacht dat ik de foto en de gegevens in een van mijn boeken over de Dedemsvaart heb... maar tot nu toe nog niet gevonden. Nog maar eens de boeken doorzoeken die niet in de boekenkast in de woonkamer staan!
Live to sail, sail to live
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Veel succes gewenst.
Ik vind het vreemd dat er nergens op internet wat te vinden lijkt te zijn....
Ik vind het vreemd dat er nergens op internet wat te vinden lijkt te zijn....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Ja, inderdaad apart, maar het scheepje valt natuurlijk ook wel best overal buiten. Geen sleepboot, geen vrachtschip, geen jachtje...
Live to sail, sail to live
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Schepen op de Durme
de 3 scheepjes Alma, Rema (ex Hoop in de toekomst) en Stad Lokeren zouden eind jaren '60 verkocht zijn aan Antwerp Motor Boats en als Antwerp 1,2 en 3 varen als bevoorradingsschepen in de Antwerpse haven. Is er meer informatie bekend over deze firma ? Later zijn ze onder Nederlandse vlag gekomen. Alleen info over de Stad Lokeren is mij bekend
de 3 scheepjes Alma, Rema (ex Hoop in de toekomst) en Stad Lokeren zouden eind jaren '60 verkocht zijn aan Antwerp Motor Boats en als Antwerp 1,2 en 3 varen als bevoorradingsschepen in de Antwerpse haven. Is er meer informatie bekend over deze firma ? Later zijn ze onder Nederlandse vlag gekomen. Alleen info over de Stad Lokeren is mij bekend
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Schepen op de Durme
correctie: …...en als Antwerp 4,5 en 6 varen...….Zijn waarschijnlijk gebouwd als Rapid 1,2 en 3
correctie: …...en als Antwerp 4,5 en 6 varen...….Zijn waarschijnlijk gebouwd als Rapid 1,2 en 3
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Gezocht: een foto van het binnenvaartschip (scheepje) "Excelsior" dat voor de Tweede Wereldoorlog voor de "NV Steenfabriek Kerkdriel" van Rob Terwindt uit Vught zand en kolen naar de steenfabriek aanvoerde en stenen vervoerde door het hele land. De motor van het schip werd tijdens de bezetting door de Duitsers mee genomen. Na de oorlog werd het schip uitgerust met een grote GM diesel uit een tank. Aangezien het vervoer van stenen over de weg steeds meer toenam, verbouwde Terwindt de Excelsior met 6 hutten en 24 slaapplaatsen om met zijn grote RK-familie naar Engeland te kunnen vluchten als de Russen Nederland zouden binnenvallen. Bekend is dat bij met name Brabantse industriëlen de angst daarvoor groot was. Tijdens de vakanties werden er vele tochten gemaakt door het hele land. In december 1953 verkocht Rob Terwindt de "Excelsior" om in 1954 het beroemde botterjacht "Brontoliet" (Niel; Belgie; 1907) te kopen. Over dat schip schrijf ik een boek.
Laatst bekende meting Excelsior: R15017N Rotterdam 4 december 1945; Bouwjaar 1909; NV Weerter Scheepsbouw MIJ.; lengte 29 m 32 cm; breedte 4 m 55 cm; inzinking 1 m 88 cm; waterverplaatsing 93, 574 ton; eigenaar R. ter Wind (fout gespeld)
Voorlaatste meting Excelsior: U650N Utrecht; 10 april 1930 Utrecht. Eerste meting: onbekend. Eigenaar: NV MIj. tot exploitatie van het motorschip Excelsior.
Het zou fantastisch zijn als er een foto of andere info boven water komt. Bestaat het schip nog? Bij voorbaat mijn hartelijke dank!
Laatst bekende meting Excelsior: R15017N Rotterdam 4 december 1945; Bouwjaar 1909; NV Weerter Scheepsbouw MIJ.; lengte 29 m 32 cm; breedte 4 m 55 cm; inzinking 1 m 88 cm; waterverplaatsing 93, 574 ton; eigenaar R. ter Wind (fout gespeld)
Voorlaatste meting Excelsior: U650N Utrecht; 10 april 1930 Utrecht. Eerste meting: onbekend. Eigenaar: NV MIj. tot exploitatie van het motorschip Excelsior.
Het zou fantastisch zijn als er een foto of andere info boven water komt. Bestaat het schip nog? Bij voorbaat mijn hartelijke dank!
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Ik heb in elk geval nog een foutje in de liggers gevonden (is al gemeld aan George) en dat levert de eerste meting op.
De Excelsior is volgens mij niet gebouwd in 1909, maar in 1924 op de werf in Weert. Kijk maar na in de scan.
De eerste naam was Antonia. Onder die naam heeft de werf het schip voor eigen rekening gebouwd.
meting 1924: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=M129N
meting 1930: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=M129N
meting 1945: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... N&BT=U650N
De Excelsior is volgens mij niet gebouwd in 1909, maar in 1924 op de werf in Weert. Kijk maar na in de scan.
De eerste naam was Antonia. Onder die naam heeft de werf het schip voor eigen rekening gebouwd.
meting 1924: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=M129N
meting 1930: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... code=M129N
meting 1945: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... N&BT=U650N
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.
Nog even wachten op de kadasterkaarten, dan komen we misschien nog veel meer te weten (misschien ook niet)
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....