Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door DPLA »

Hallo Theo,

Het gaat niet over de functionaliteit van de Orion, laat dat duidelijk zijn.
Er wordt nog steeds mee gevaren en een boterham mee verdient.

Ook is de verbouwing van de 2 schepen zo goed mogelijk uitgevoerd, van een voorschip en middenschip van een sleepschip (Orion) tot een motorschip maken en van een achterschip van tanker (Grethe) een vrachtschip maken, niks mis mee.
Ze hebben bij Gelria hun best gedaan om de twee tot één schip te bouwen.
Er was natuurlijk al wat behoor;ijk aan de tanker gesleuteld (verdiept)
Hier moest ook terdege rekening mee gehouden worden met het samen voegen tot één geheel, het aanstroken van verschillende breedtes is altijd lastig om het netjes te laten verlopen.
En de afbouw is perfect met vakmanschap van Jan O. is voltooit, ook daar is niks mee.
Ook J. O. heeft het aanstroken van de gangboorden en de den van de Orion aan het achterschip van de Grethe perfect uitgevoerd/afgewerkt.
De redelijk rechte tanker Grethe en de zeeg van de Orion was ook best lastig om het tot een geheel te verbouwen.

Maar mooi : NEE !!

Overigs zijn er veel voorbeelden van slechtere verlengingen, het in korten van schepen en van 2 schepen tot 1 schip samenbouwen.
Ook zijn er vele voorbeelden wel bij jou bekend.

Goed om te lezen dat de samenvoeging van de beide schepen jij het wel een succes vond, als schipper op de Orion, of moet ik Kapitein zeggen. ;)
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Kapitein Spok »

als schipper op de Orion, of moet ik Kapitein zeggen
Piet, je weet ik ben al jaren schipper te voet en een van de bekende stuurlui aan wal.
Maar mijn verantwoordelijkheid voor de Orion, heeft mij wel de bijnaam opgeleverd die ik op dit forum met veel genoegen draag.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Tim76 schreef: 04 jun 2020 16:00 Dat bewuste schip heet Sputnik: heeft iemand daar misschien ook informatie van? Ligplaats is de Keulsekade in Utrecht.
Groeten van Tim
Tim die SPUTNIK is in 1925 gebouwd bij van Gelder in Deest als SOLI DEO GLORIA, eigenaar Bastiaan Molman in Papendrecht. Afmetingen 24,00 x 4,19 x 1,60 - 83 ton. het had een motor van 25 pk. Brandmerk 1038 B ROTT 1927. Na een paar jaar werd het verkocht aan Piet Pols in Krimpen a/d IJssel die het schip DE HOOP noemde.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Gert Schouwstra schreef: 08 jun 2020 10:25
Tim76 schreef: 04 jun 2020 16:00 Dat bewuste schip heet Sputnik: heeft iemand daar misschien ook informatie van? Ligplaats is de Keulsekade in Utrecht.
Groeten van Tim
Tim die SPUTNIK is in 1925 gebouwd bij van Gelder in Deest als SOLI DEO GLORIA, eigenaar Bastiaan Molman in Papendrecht. Afmetingen 24,00 x 4,19 x 1,60 - 83 ton. het had een motor van 25 pk. Brandmerk 1038 B ROTT 1927. Na een paar jaar werd het verkocht aan Piet Pols in Krimpen a/d IJssel die het schip DE HOOP noemde.
Dank je wel Gert! :D
Inmiddels is de te-koop-advertentie ook opgedoken en heb ik er een plaatje bij.

Groeten van Tim!
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Arie »

Tim76 schreef: 08 jun 2020 13:31
Gert Schouwstra schreef: 08 jun 2020 10:25
Tim76 schreef: 04 jun 2020 16:00 Dat bewuste schip heet Sputnik: heeft iemand daar misschien ook informatie van? Ligplaats is de Keulsekade in Utrecht.
Groeten van Tim
Tim die SPUTNIK is in 1925 gebouwd bij van Gelder in Deest als SOLI DEO GLORIA, eigenaar Bastiaan Molman in Papendrecht. Afmetingen 24,00 x 4,19 x 1,60 - 83 ton. het had een motor van 25 pk. Brandmerk 1038 B ROTT 1927. Na een paar jaar werd het verkocht aan Piet Pols in Krimpen a/d IJssel die het schip DE HOOP noemde.
Dank je wel Gert! :D
Inmiddels is de te-koop-advertentie ook opgedoken en heb ik er een plaatje bij.

Groeten van Tim!
Tim.
Ik heb de foto's van de verkoop advertentie gezien, het schip is ook verdiept en de afmetingen zijn ongeveer gelijk aan de Rust Roest 2 van je opa, dus ik schat de Sputnik ook op ongeveer 100 ton laadvermogen.
De verkoopadvertentie is wel heel erg optimistisch, er staat een vier cilinder 40 pk lister in type JP, verbruik 5 liter per uur, ik heb zelf 11 jaar met een identieke 40 pk lister gevaren, maar die deed het echt niet voor 5 liter per uur, in het kleine klippertje van 80 ton van je opa stond er ook één, dus je kan het je vader vragen als hij het nog weet.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Lister geeft voor de JP een verbruik van 0,44 pint/pk/uur, dat komt overeen met 0,25 liter/pk/uur. Bij 40 pk is dat dus al 10 liter per uur en de JP had nog wel wat power over ook. Maar het verbruik hangt er helemaal vanaf of de motor bij volle toeren ook aan zijn volle belasting komt.

Het verbruik van een JP is dus redelijk hoog, maar het gaat ook om een motortype wat in 1929 op de markt kwam en na de oorlog al flink verouderd was. Toch zijn ze tot midden jaren '50 gemaakt en daarna nog veel langer geleverd omdat het een populaire legerdump motor was. De eerste motor was een 9/1, het type wat later JP1 zou gaan heten. JP staat voor Joined Product, een samenwerking van Lister met Ruston & Hornsby, waarin ze afspraken maakten dat ze niet met elkaar zouden concurreren door in hetzelfde marktsegment te bouwen. Daarom ontwikkelde Lister alleen kleinere motoren tot 60 pk. Ruston ging vanaf dat moment juist in de grotere vermogens bouwen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Arie »

Gert Schouwstra schreef: 08 jun 2020 20:53 Lister geeft voor de JP een verbruik van 0,44 pint/pk/uur, dat komt overeen met 0,25 liter/pk/uur. Bij 40 pk is dat dus al 10 liter per uur en de JP had nog wel wat power over ook. Maar het verbruik hangt er helemaal vanaf of de motor bij volle toeren ook aan zijn volle belasting komt.

Het verbruik van een JP is dus redelijk hoog, maar het gaat ook om een motortype wat in 1929 op de markt kwam en na de oorlog al flink verouderd was. Toch zijn ze tot midden jaren '50 gemaakt en daarna nog veel langer geleverd omdat het een populaire legerdump motor was. De eerste motor was een 9/1, het type wat later JP1 zou gaan heten. JP staat voor Joined Product, een samenwerking van Lister met Ruston & Hornsby, waarin ze afspraken maakten dat ze niet met elkaar zouden concurreren door in hetzelfde marktsegment te bouwen. Daarom ontwikkelde Lister alleen kleinere motoren tot 60 pk. Ruston ging vanaf dat moment juist in de grotere vermogens bouwen.
Klopt Gert.
Wij hebben de Lister van 1968 tot 1980 gehad en helaas veel pech gehad met de Lister.
Mij broer heeft een brief naar Lister in Dursley geschreven, met daarin de nummers van onze Lister vermeld
Waarop we keurig een brief van Lister Company terug kregen met alle gegevens, bouwjaar was 1939, en een mooi zeer gedetailleerd boek waarin alle Lister onderdelen beschreven en getekend stonden.
De JP 4 is een motor met voorkamer , mede daardoor is ze duurder in brandstof verbruik.
Lister gaf op een verbruik van 210 gram brandstof per pk per uur, dat maakt 40x210 = 8400 gram, maakt bijna 10,5 liter per uur, hetgeen dan ook precies overeenkomt met de brandstof consumptie van onze Lister.
In elke cilinderkop zat ook een ventiel, welke om te starten ingeschroefd moest zijn en ging je harder dan een 750-800 toeren tot volaan, 1000 rpm draaien dan kon je die ventielen uitschroeven, dat deed iets met de compressieruimte.
Onze zwerver was een scherp motorscheepje van 22x4 meter 1 meter diep op de hak (ex Rijnland IV) de Lister duwde er toch een gangetje in van dik 14 km h
Lister levert wel echte PK"S.
De Lister is vervangen door een DAF DD575, 80 pk op de schroef, waarmee we net geen 17 km/h haalden, dubbele kracht is zeker geen dubbele snelheid.
De 40 DAF pk's meer waren wel zeer goed merkbaar als je met veel wind op moest draaien of "effe" achteruit moest slaan.
Je schrijft Lister van 60 pk , dat was het type JK.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Leuke reactie Arie,
Lister is in de Joined product serie niet verder gegaan dan de JP6 en die was 60 pk, en zelfs 70 pk bij 1200 toeren.
Er heeft nog heel even een JS bestaan, maar dat was geen succes.
En toen kwam rond 1956 de JK-serie, als een doorontwikkeling van de JP. Die motor had geen uitschroefventiel voor compressieverlaging meer, liep op maximaal 1500 toeren, had loodbrons lagers en oliedruksmering. De grootste was de JK6 en die leverde 90 pk. En ik denk dat rond die tijd ook de samenwerking met Ruston weer eindigde.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
bouhuisman
Berichten: 13
Lid geworden op: 20 dec 2011 23:08
Locatie: Gouderak

Re: Foto's/gegevens van schepen gezocht.(klik op nieuw antwo

Bericht door bouhuisman »

Roy schreef: 05 sep 2015 20:39 Pieter, Kees en Karel bedankt voor deze reacties.

Dat het kanaaltje / slootje na dat sluisje Goudsche Vliet heette, wist ik beslist niet. Maar ja, ik was ook nog vrij jong dat ik in Gouda woonde. Dus erg veel historische interesse of kennis was mij eigenlijk totaal vreemd. :!: :idea: :wink:

Ik meen dat naast de werf van Van Vlaardingen eigenlijk nog een ander werfje zat. Die hadden hun scheepsbouwloodsen eigenlijk ruggelings tegen elkaar staan. Er was ook nog een dwars helling. Ik bedoel nu het werfje dat er beneden stroom tegenaan leunde. Voor het zelfde geld is dit later samen gevoegd. Dit lijkt mij tenminste wel waarschijnlijk.

Wat zand lossen op die lokatie betreft. Aan de Veerstal, de Goudse zijde van de Hollandse IJssel, werd vaak zand gelost. Dat ging dan op een trechter. Als voorbeelden kunnen we noemen de "Volkerak" van Goedhart. De "Secunda" van Van Nieuwpoort en de luxe motor "Andante", ik meen van Pols. Uiteraard waren er meer.........

Aan de overkant, dus de Stolwijkersluis zijde werd zand en spit gelost middels een overslagscheepje t.b.v. Koudijs die er een asfaltmolen / fabriek had staan. Er naast, net bovenstrooms, was een gammele houten steiger waar coasters hout kwamen lossen. De naam van dat bedrijf kan ik me niet meer herinneren.

Voor dat sluisje naar de Goudsche Vaart kwam dagelijks de z.g. melkschuit. Dat was een kleine luxe motor waar losse roestvrij stalen tanks in stonden. Het schip voer, ( naar ik aanneem ), dagelijks naar Rotterdam. Misschien heette dat scheepje wel "Vita Nova", maar dat weet ik niet meer zo zeker.
Mogelijk als gevolg van aderverkalking light............... :wink:
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door karelzijpe »

Wat was de vraag eigenlijk?

Karel
Plaats reactie