Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Bernard B

Waar is de Luctor (ex Unica) gebleven?

Bericht door Bernard B »

Wie weet wat er is geworden van de Luctor? Het betreft https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/10893/ gebouwd in 1962, Merelbeke, Kerckhove.

Wat ik wel weet is dat mijn ouders (Blokzijl) het schip in ca. 1990 hebben verkocht aan Bruno Pibault die er een tijd op heeft gevaren en daarna in (de omgeving van) Parijs een vaste ligplaats heeft genomen.

Ik heb in de wandelgangen verschillende verhalen gehoord, variërend van ombouw tot woonschip, micropousseur, ligt te verroesten of sloop. Maar wat is er nou echt van deze spits geworden?
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door JC »

Meestal is er iets te vinden bij onze Franse vrienden, die zijn behoorlijk gedocumenteerd. Het kan aan mij liggen, maar ik vind alleen dit vage berichtje met even vage foto's. KLIK
Bernard B

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Bernard B »

Bedankt voor de tip, had al eens op deze site gekeken, maar was het niet tegen gekomen.

Mijn Frans is op zijn zachts gezegd wat roestig, maar ik kan eens een poging wagen op de Franse site.
Uit het bericht begrijp ik overigens wel dat de foto eind jaren '90 / (begin) 2000 is gemaakt. Dus dat is al wel een tijdje geleden.
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door JC »

Dat heb je goed begrepen.
Guus
Berichten: 12
Lid geworden op: 03 feb 2014 23:04

Willy in de huidige staat een ex wadvisserijschip

Bericht door Guus »

Er is altijd wel iemand die er wat meer vanaf weet.... hoop ik :wink:
Goedenavond,

Onlangs hebben wij onderstaand schip gekocht
Afbeelding
Door de eerste eigenaar in 1914 Maria Alida genoemd een werfgebouwd beurtschip gebouwd in 1914 door C.W. van Straaten en van der Brink in Den Haag.
Daarna richting Noord Holland verkocht met als namen: Admiraal1, Rika en Willy
Het zou zo leuk zijn indien er leden zijn die foto's hebben over het schip en haar verleden..

Dit is mij verder bekend.
HISTORIE

“Maria Alida”
Meetbrief; 4 maart 1914 H1852N ‘s Gravenhage

“Admiraal I”
Meetbrief; 15 maart 1943 A12059N Amsterdam
De “Admiraal I” is het tweede metalen motorschip en wordt vermoedelijk in 1926 aangeschaft. Het schip heeft een draagvermogen van 35/45 ton en een 24 pk Duitsch-gloeikopmotor (Deutz-motor). Volgens de beschrijving opgemaakt voor een registratie in 1929 is het schip gebouwd van staal en heeft het een dek en een laadruimte voor het vervoer van goederen en achter een roefwoning. Het is bestemd voor de rivier- en binnenvaart. In een bewaard gebleven bevrachtingsboekje over de periode 1934-1939 dat is uitgegeven door de bevrachtingcommissie Alkmaar lezen we dat de 'Admiraal I' gebruikt wordt voor het vervoer van kunstmest, granen en veevoeder. Deze transporten gaan van Amsterdam, Zaanstreek en Heiloo naar verkoopkantoren van de LTB in Spanbroek, Schagen, Beverwijk, Purmerend, Oude Niedorp en omgeving. In 1935 wordt Marijtje van Schagen, na het overlijden van haar man, geregistreerd als eigenaar van het schip. Pas in 1949 wordt dit schip door haar verkocht.
-- -- --


Bewijs van eigendom Arie Hoogland te Broek op Langedijk
Erft op 16 september 1953 de “Admiraal I” van zijn vader Hoogland Sr.
-- -- --

Bewijs van eigendom Albert van Akker… verder onbekend
-- -- --

Bewijs van eigendom Petrus Marinus Hectors uit Den Oever.
Koopt op 24 februari 1964 van Albert van Akker de “Rika” voor een bedrag van 5.250,- Gulden
Naamoverdracht van "Admiraal I" naar "Rika".
Deze in eigendomsoverdracht te aanvaarden:
“Het voor de binnenvaart bestemde stalen motorvaartuig “Rika” met een waterverplaatsing van vierenveertig driehonderd eenenzeventig duizendste kubieke meter, gemerkt 434 B ’s-Hage 1929, met dek en een laadruim voor het vervoer van goederen, achterop een roef-woning, met gloeikop Deutz motor van vierentwintig paardekrachten”.
-- -- --

Bewijs van eigendom Sijbren Andringa uit Medemblik.
Koopt op 23 december 1968 van Petrus Marinus Hectors, de “Rika” voor een bedrag van 4.500,- Gulden.
Deze in eigendomsoverdracht te aanvaarden:
“Het voor de binnenvaart bestemde stalen motorvaartuig “Rika” met een waterverplaatsing van vierenveertig driehonderd eenenzeventig duizendste kubieke meter, gemerkt 434 B ’s-Hage 1929, met dek en een laadruim voor het vervoer van goederen, achterop een roef-woning, met gloeikop Deutz motor van vierentwintig paardekrachten”.
-- -- --

Bewijs van eigendom Harry Marinus Koene uit Amsterdam
Koopt op 23 maart 1971 van Sijbren Andringa, de “Rika” voor een bedrag van 7.000,- Gulden.
-- -- --

Bewijs van eigendom van S.R. Voorneveld.
Koopt op 17 februari 1981 van Harry Marinus Koene, de “Rika” voor een bedrag van 37.500,- Gulden.
Deze in eigendomsoverdracht te aanvaarden:
“Een stalen motorvaartuig “Rika” met een waterverplaatsing van 44,371m³, gemerkt 434 B ’s-Hage 1929, incl. een “Scania Vabis” motor van 100pk Hulpmotor “Farryman”3pk en diverse toebehoren”
-- -- --

groet Guus
Groet Guus

m/s Rijnstroom VI, ex Gerardus, ex Rijnstroom VI
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Hans »

Beste mensen,

Wie slaat aan op onderstaand schip en de twee personen in het gangboord??
De vraag kwam via via bij mij binnen maar heb geen idee.

Afbeelding
Groet,
Hans.
reijmloop
Berichten: 279
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:17
Locatie: Ravenstein
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door reijmloop »

Zou dat deze kunnen zijn https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/13049/
Ik ken hem wel als Betsy van Wim Peelen, maar toen schreef hij van Millingen.
Dus ik denk dat het nog uit de tijd van Wouters is.

Groeten Jan
Afbeelding
Hans
Berichten: 7620
Lid geworden op: 06 feb 2005 01:08
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Hans »

Hoi Jan,

Jij bent zeker dat het wel hetzelfde schip is?
Als ik naar de foto kijk zou dat makkelijk van voor 1965 kunnen zijn.
Dan is Wouters inderdaad een goede optie.
Dank voor je reactie.
Groet,
Hans.
karelzijpe
Berichten: 3099
Lid geworden op: 07 dec 2010 12:13
Locatie: Vlaardingen

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door karelzijpe »

Betsy, van Wouters of Peelen had 2 ramen in de roef.
Betsy van Hans 3 , mooie beugel voor de zonnetent?
Mooie stuurvrouw! Tortelduifjes zo te zien.
Volgens deskundige alhier, gezien jurklengte jaren '60

Karel
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht.

Bericht door pieter53 »

Mijn zuster droeg toen een petticoat, lichte kleuren, naaldhakken en een suikerspin op haar hoofd.
Ik denk dat je het wat eerder moet plaatsen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie