Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door ichthus »

Hallo Chris, in onze ex ; AGE ; 2311365 staat die muziek uit Alphen er ook niet meer in.Sinds 2017 een 500 pk Iveco.
gr Wim
Jelle
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 dec 2020 21:57

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Jelle »

Hallo Allemaal

Kunnen jullie ons misschien helpen aan meer informatie of historie van ons pas gekochte schip? Twee weken geleden hebben we (mijn vriendin en ik) ons eerste schip gekocht, een nooit gemotoriseerde sleepspits uit 1909 genaamd de "Ambiorix / Gewoonboot" 30281 B 2008 liggend in de erfgoedhaven van Rotterdam. Op de werf viel het werk onder de waterlijn gelukkig er mee, maar de komende jaren kan het schip boven water kwa restauratie zeker nog wel de nodige aandacht gebruiken. Om ons daarbij te helpen ben ik ondertussen in de avonduurtjes op jacht gegaan naar meer informatie over de historie van dit schip en de sleepvaart met stalen spitsen in het algemeen, wat een berg informatie is hier op het forum te vinden zeg! Bij toeval ben ik een paar kiekjes tegekomen van het schip uit 2006 op een werf in belgië, zie viewtopic.php?f=3&t=4683&start=450. Verder vind ik het nog lastig om echt goede informatie te vinden, ook op franse sites. Kan iemand ons misschien op weg helpen of met iemand in contact brengen met informatie over dit schip? We kunnen ook nog wat hulp gebruiken bij informatie over de sleepvaart met stalen spitsen in het algemeen. Er is veel te vinden over de houten waal de stalen variant kan ik tot nu toe weinig over vinden.

Afbeelding
Afbeelding

Gelukkig hebben we wat kleine aanwijzingen die ons op weg helpen maar helaas is de documentatie van het schip die we hebben gekregen erg beperkt en aardig aangedaan door vocht waarschijnlijk toen het schip in 1961 nog gezonken is geweest. Wat we weten is dat het schip oorspronkelijk de "Ambiorix" heeft geheten en in 1948 is gekocht door de familie De Pover en heeft gevaren in de omgeving Antwerpen onder de naam "VIR-Bonus", registratienummer AE 19246 B. De meeste documenten komen uit de periode 1960-1970 toen het schip veel gevaren heeft op het Albertkanaal. Verder zijn er op het achterdek nog wat aanwijzingen te vinden van de oorspronkelijke opbouw en een stuurketting. Helaas heeft mijn foto camera het op werfdag 1 begeven dus kiekjes houden jullie nog te goed.

Afbeelding
Afbeelding

Alvast bedankt!

Mvg Jelle & Marlike
mastodont
Berichten: 8164
Lid geworden op: 11 mar 2007 12:14
Locatie: Terneuzen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door mastodont »

Hallo ik ben Henk Schuller ,
mijn ouders hebben de spits HYDRA gehad
. Leen en Riek Schuller uit Drimmelen .
Ze hebben de spits gehad in de periode 1960 / 1970 .
Mijn ouders hebben er hoofdzakelijk zand mee gevaren naar Kortrijk op de Leie voor Stadsbader.
Er stond toen een brons of mwm in.
De spits hebben ze gekocht van Cees v Loon uit Drimmelen .
Nu ben ik op zoek naar deze spits . Is er iemand die nog iets weet van deze spits of deze nog bestaat of gesloopt of is omgebouwd tot woonschip .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Kapitein Spok »

Jelle schreef: 17 dec 2020 23:29 Hallo Allemaal

Kunnen jullie ons misschien helpen aan meer informatie of historie van ons pas gekochte schip?.........
........We kunnen ook nog wat hulp gebruiken bij informatie over de sleepvaart met stalen spitsen in het algemeen. Er is veel te vinden over de houten waal de stalen variant kan ik tot nu toe weinig over vinden...........

Mvg Jelle & Marlike

Jelle ken jij dit proefschrift?
Persoonlijk heeft dit mij meer inzicht gegeven in de geschiedenis van, en het leven aan boord van een spits.


DE SPITS
EEN TYPISCH BELGISCH BINNENSCHIP
BEKEKEN VAN BINNENUIT
(1890-1955)
Masterproef voorgelegd aan de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte,
Vakgroep Kunst-, Muziek- en Theaterwetenschappen,
voor het verkrijgen van de graad van Master
door Waander Devillé (01208846)
Promotor: Prof. Dr. Marjan Sterckx
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door JC »

mastodont schreef: 18 dec 2020 11:45 Hallo ik ben Henk Schuller, mijn ouders hebben de spits HYDRA gehad
Ik denk voorzichtig aan dit schip: https://s2ho.nl/LSD/top/common/Q_Detail ... 10NR33410N
Eén van de laatste eigenaren was Joop van Donderen (Thunderbird) Het schip heeft ook Arja geheten en die was er eentje met eigenaar van Loon.
Ik meen te weten dat er in de Thunderbird een 3 cyl. MWM stond. Waar het schip is gebleven weet ik niet.
Zoals vaker is het antwoord op het forum te vinden: search.php?keywords=arja%2Bloon&terms=a ... ubmit=Zoek
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik kreeg vandaag een vraag van Stanislaw Balicki uit Sopot.

Ik ben een journalist en onderzoeker naar lokale geschiedenis uit Sopot bij Gdansk, Polen. Nu schrijf ik een artikel over de series kleine passagiersschepen van SZ600 en SZ390 (bijna hetzelfde type maar met zwakkere motoren) die hier in Gdansk en Szczecin zijn gebouwd en gebruikt. Na de omwenteling van na 1989 in mijn land zijn er vier van deze schepen verkocht naar Nederland. Op dit forum ontdekte ik dat je al iets over deze schepen hebt geschreven:
viewtopic.php?t=2766&start=1815
Dus het lot van GRAZYNA is bekend (nu is ze een Boot8 partyboot in Amsterdam) maar voor de rest weet ik bijna niets.

De drie anderen zijn / waren type SZ600 ELLENAI gebouwd in 1963, verkocht vanuit Szczecin aan iemand in Purmerend in 1989 en ALDONA gebouwd in 1963, verkocht vanuit Gdansk aan onbekende reder in Nederland in 1990. In 2007 werd dit schip via openbare veiling in Den Helder aangeboden. (aankondiging - pagina 4 rechtsboven)
https://docplayer.nl/16953184-Www-schut ... RhbHhLC6kY

De laatste boot heet ANNA en is van het type SZ390, gebouwd in 1966 en in 1991 verkocht vanuit Gdansk aan iemand in Rotterdam. Ik denk dat dit het gezonken schip is waarover je het hebt op het forum. Misschien weet u meer over deze schepen? Kunt u mij helpen?
Groeten!
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door pieter53 »

pkfoto_amsterdam.jpg
pkfoto_amsterdam.jpg (171 KiB) 779 keer bekeken
In de jaren negentig lag deze achter ht CS in Amsterdam.
Wat er van geworden is weet ik niet.

Klembord-2.jpg
Klembord-2.jpg (69.24 KiB) 779 keer bekeken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kor Heidinga
Berichten: 335
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Kor Heidinga »

K. Heidinga a.b. MARTINA.jpg
K. Heidinga a.b. MARTINA.jpg (145.03 KiB) 751 keer bekeken
Mijn grootouders Kornelis Heidinga en Martentje Bakker met hun kinderen Hiltje en FILIP (mijn vader) aan boord van de MARTINA. De foto zal net voor de oorlog genomen zijn denk ik. In ieder geval hadden ze het schip in 1942.
Ik kan echter gene gegevens van dit schip vinden. Wie weet meer?
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dit is een foto van de Grazyna, zoals die nog in Polen voer.
Grazyna in Polen.jpeg
Grazyna in Polen.jpeg (167.32 KiB) 727 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

En van de Aldona heb ik alleen wat krantenberichten:
Algemeen Dagblad 4 juli 1992.png
Algemeen Dagblad 4 juli 1992.png (470.02 KiB) 727 keer bekeken
Algemeen Dagblad 18 sept 1992.png
Algemeen Dagblad 18 sept 1992.png (232.32 KiB) 727 keer bekeken
Leeuwarder Courant 20 okt 1992.png
Leeuwarder Courant 20 okt 1992.png (718.16 KiB) 727 keer bekeken
En vanaf deze datum niets meer.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie