Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Victoire
Berichten: 98
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:36

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Victoire »

Aan de hand van Wrijfhout is het gelukt. Geweldige handleiding! Dank daarvoor.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Sinds kort heeft de Museumwerf Vreeswijk de vergunning rond om schepen tot 50 meter te mogen hellingen. Voorheen was dat 25 meter. Daarmee wordt de doelgroep wat breder, en daarmee de inkomsten wat hoger ;)
Vandaag hadden we onze eerste 25+-klant: de Bayard uit Dinant, 29,30 bij 5,35 meter. Het schip wordt omgebouwd tot woonschip zonder aandrijving en komt in Utrecht te liggen.
B1.jpg
B1.jpg (87.85 KiB) 1308 keer bekeken
B2.jpg
B2.jpg (131.43 KiB) 1308 keer bekeken
B3.jpg
B3.jpg (108.85 KiB) 1308 keer bekeken
B4.jpg
B4.jpg (100.83 KiB) 1308 keer bekeken
De goede kijker (en kenner) ziet dat dit de Bligger von Steinach geweest is, gebouwd bij Ebert Philipp in Neckarsteinach in 1927. Maar... Er is wat bijzonders aan de hand...

De Bligger von Steinach zoals in de link vermeld meet 27,26 bij 3,55. Dat is 2 meter korter en 1,80 meter smaller dan het schip op de helling. Terwijl het verhaal gaat dat dit hetzelfde schip zou moeten zijn.
Wie helpt mij (en de eigenaren) uit de droom? Is dit schip daadwerkelijk verbreed met bijna 2 meter? Ik zou het vlak kunnen bekijken, maar ben amper binnen geweest vandaag en heb er niet aan gedacht... Wat lengte betreft, als de huidige, nieuwe kont er inderdaad is aangezet (ik zie hier en daar sporen van een verlengd berghout) dan verklaart dat die 2 meter wel...

Het schip moet ingekort, misschien krijg ik de eigenaren nog zo ver het enigszins historisch aan te pakken in plaats van een /rechte plaat/aflassen/boem/klaar. We zullen zien, ze zijn erg geïnteresseerd in de historie van het schip en willen graag meer weten.

Groeten van Tim!
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Tim, je hebt een goed punt.
Allereerst zou ik denk ik met een schip van 3,55 breed (op de berghouten! dus 3 meter op de romp) niet met 180 personen op twee deklagen willen varen. Ik zou me dan qua stabiliteit zeer ongemakkelijk voelen.

Ik ben even in de Rijnvaart registers gedoken en zie dat de gegevens van het Duitse forum gebaseerd zijn op IVR 1963.
En verder dat er een forse verbouwing is geweest tussen 1963 en 1972. Langer, breder en een nieuwe motor.

Kijk maar:
Bligger von Steinach IVR 1963.png
Bligger von Steinach IVR 1963.png (64.38 KiB) 1251 keer bekeken
Bligger von Steinach IVE 1972.png
Bligger von Steinach IVE 1972.png (61.05 KiB) 1251 keer bekeken
En dat klopt ook als je oude foto's van het schip erbij pakt.
Bligger.png
Bligger.png (934.67 KiB) 1245 keer bekeken
Bligger von Steinach -AK, 1966-09-03 auf Rückseite vermerkt.jpg
Bligger von Steinach -AK, 1966-09-03 auf Rückseite vermerkt.jpg (165.29 KiB) 1245 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Ha, dus toch! :D Ik vind zulke zaken altijd verbazend. Heel zo'n schip leeg, in de lengte in twee hakken, en dan weer helemaal inrichten... Ik weet het niet, maar kennelijk loont het. Er zijn in het verleden zelfs schepen verdiept, tenslotte...

Ik ga het doorgeven aan de eigenaren. Bedankt voor het zoekwerk, Gert! :D :!:

Groeten van Tim
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Jan Stolp »

Misschien zat er een vergunning op dat schip en was het wellicht niet mogelijk om een vergunning op een nieuw schip te krijgen.Nu werd het bestaande schip "enigszins "verbouwd maar het was nog steeds hetzelfde schip... 8)
Groeten
Jan
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik zie dat de nieuwe motor van 1963 is, dus de verbouwing is in 1963/64 geweest.
Ik denk dat ze het schip met opbouw en al overlangs hebben doorgesneden en verbreed en daarna de kop opnieuw hebben uitgestrookt. En datzelfde hebben ze achterop gedaan en daarbij een hele nieuw machinekamer gemaakt, want de motor stond in de oude situatie in het midden. De opbouw is ook met ca 30 cm verhoogd (meer stahoogte!). Kortom, een mooi project voor de eigenaren om terug te restaureren naar de oorspronkelijke vorm (maar mij niet gezien). Op het Duitse forum staan nog wat meer foto's van het schip in de oude staat.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Naja, het uiterlijk blijft zo'n beetje hetzelfde. Boven wonen, beneden slapen. Zoiets. Er moet alleen een paar meter af gehaald want hij is bijna 3½ meter te lang. Dat gebeurt aan de achterkant, en het zou zonde zijn als dat een duwbak op zou leveren. De motor mag er dan wel uit gaan, dat wil niet zeggen dat het karakter van een schip dan ook maar overboord moet... ;)

Groeten van Tim
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gerben »

Ik zeg maar voorzichtig: smaken verschillen...
En als je mooi achter dat glas zit heb je een prachtig mooie woning, je kunt je eigen schip meestal toch niet zien 😉
Live to sail, sail to live
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Tja, mijn keuze zou het ook niet zijn. Frappant vind ik het wel, het stel woont nu op een Luxe Motor en dit komt daarvoor in de plek. Jammer, zou ik willen stellen, maar 'een zee aan ruimte' (en dat heb je met zo'n glazen huis!) is ook wat waard. Maar goed, zoals je al zei verschillen smaken nou eenmaal. In elk geval willen ze wel iets weten van en doen met de historie van het schip, er zitten allerhande leuke details in die ze willen behouden. Het oorspronkelijke casco is wel bijna 100 jaar oud, het is er weer eentje minder die bij Treffers of consorten eindigt en daar is ook wat voor te zeggen.

Groeten van Tim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door pieter53 »

Gert Schouwstra schreef: 04 jun 2020 09:53 Allereerst zou ik denk ik met een schip van 3,55 breed (op de berghouten! dus 3 meter op de romp) niet met 180 personen op twee deklagen willen varen. Ik zou me dan qua stabiliteit zeer ongemakkelijk voelen.
HOE ZO ????

mps alkmaar alkmaar packet 1923b.jpg
mps alkmaar alkmaar packet 1923b.jpg (217.97 KiB) 1170 keer bekeken
Bron: onbekend

stoomboot volharding iii met de christelijke JONGEmannen vereniging leiden GN006042 cc-by-sa foto  j goedeljee_b.jpg
stoomboot volharding iii met de christelijke JONGEmannen vereniging leiden GN006042 cc-by-sa foto j goedeljee_b.jpg (121.09 KiB) 1170 keer bekeken
Foto J. Goedeljee cc-by-sa met dank aan de nabestaanden en het Erfgoed Leiden en omstreken
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie