Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door Wrijfhout »

Volgens mij zijn deze scheepjes gewoon als jachtje gebouwd maar hebben die pramen model gestaan voor de rompvorm. Het zijn zoals ik heb gezien gelaste schepen en die oude pramen waren vast nog geklonken. Denk dat het een fabeltje is.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door pieter53 »

Sorry Harry. Het exemplaar dat ik LETTERLIJK onderhanden heb gehad, was duidelijk geklonken!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door Wrijfhout »

Ik zal er volgend jaar eens beter op letten, heb altijd gedacht dat het een soort neptjalkjes waren.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaart
Berichten: 28559
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door Binnenvaart »

De Reinwater,volgens mij een Luxe Motor,vanaf dat ik een boekje heb van Binnenvaart,1998,is er niks over dit schip te vinden,wie weet er meer van.

ENI : 03170382

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door pieter53 »

Ik zal er volgend jaar eens beter op letten, heb altijd gedacht dat het een soort neptjalkjes waren.
In 1970 maakte ik voor het eerst kennis met deze scheepjes. Mijn schoonvader, een Friese schipper, noemde het Friese aakjes.
In dit geval is aak = een vissersschuit.
Het Friese aakje is echter een scheepstype, waarover ik bijna niets weet. Het enige wat ik weet is dat ze voor de binnenvisserij gebruikt werden en dat men een voordek had, dat men een eind omhoog kon klappen. Men had dan een woninkje met zij en achterwanden van zeildoek. Voor de rest moet ik eens bij het Fries Scheepvaart Museum te rade gaan.
Het enige scheepje wat ik ken, wat door de eigenaar een Fries (vis)aakje genoemd werd, had wel een tjalkenmodel en ongeveer de lengte van de Biesboot, maar was veel, maar dan ook VEEL breder.......
(Nog steeds hardware problemen, dus helaas geen foto's)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
JC
Berichten: 2988
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door JC »

Het toeval wil dat ik (wij, met toenmalige echtgenote) ook eens zo'n ding hebben gehuurd in Haskerdijken, het zal wel bij dezelfde vehuurder zijn geweest. Inderdaad zo gelast als wat, en met maar liefst 40 pk Thornycroft! Blazen met die handel.
Hij had twee modellen dacht ik, wij hadden het andere.Ik vond het wel een geinig bootje. Wat die prijs betreft, dat viel wel mee, met die man was wel te onderhandelen.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
De Biesboot, die ik van dichtbij heb kunnen bewonderen.
Alleen onder het berghout is alles geklonken, daar boven is alles gelast.
Als ik het me goed herinner liep de gang onder het berghout ongeveer net zo als het berghout, dus met een redelijke zeeg. Pramen hebben over het algemeen bijna geen zeeg. Zou het een opgebouwde praam zijn geweest, dan zou dat aan de gang onder het berghout te zien moeten zijn. Deze zou dan in het midden beduidend smaller dan op de uiteinden zijn. Ook heeft deze Biesboot in kop en kont meer gangen (boegen), dan men bij een praam zou verwachten.
Begin jaren '70 waren de verhuurscheepjes bruin geschilderd en droegen ze de naam Stanfries.

Afbeelding
Een scheepje dat volgens de eigenaar (een fries op gevorderde leeftijd) een Fries Aakje is.
Helaas geen betere foto's van het scheepje, maar wel één waar de breedte goed tot uitdrukking komt.
Afbeelding
Zoals een ieder kan zien, kan je hiervan geen Biesboot brouwen.

Aangezien het vaak voorkomt dat een link naar het Fries Scheepvaartmuseum (na enige tijd) niet het gewenste resultaat laat zien (zoeken in collectie, zoek op Friese aak) voor alle zekerheid een screenshot van een model van een Fries aakje.
Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door Gert Schouwstra »

Reinwater (3170382)
Eind 1980 is de naam veranderd in Reinwater.
Het schip is in 1985 of 1986 in bezit gekomen van de stichting Reinwater .
Begin 1990 is de 110pk MAN diesel vervangen door een IVECO.
Het schip is ooit verlengd geweest maar dat heeft Reinwater weer ongedaan gemaakt.

IVR 1979:
Rival, (3170382) 36,15 x 5,03 x 1,90
P. Walters in Rotterdam
110 pk MAN (1951)
ex-Mathilde Wilhelmina,
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaart
Berichten: 28559
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Gert

Alweer bedankt,ik weet dat hij nu 30 meter is

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Bas.m

Re: Foto's en/of gegevens van schepen gezocht

Bericht door Bas.m »

Hallo,

Wie kan mij helpen aan gegevens (of een foto) van het schip waar mijn opa op heeft gevaren.
Het gaat over de RIEN SANS DIEU, gebouwd in 1900 onder nummer 7987 in Avereest (volgens RSR uit 1910) en stond op naam van J. Mannak.

Alvast bedankt.
Bas
Plaats reactie