Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gerben »

Tim76 schreef: 04 jun 2020 14:14 Tja, mijn keuze zou het ook niet zijn. Frappant vind ik het wel, het stel woont nu op een Luxe Motor en dit komt daarvoor in de plek. Jammer, zou ik willen stellen, maar 'een zee aan ruimte' (en dat heb je met zo'n glazen huis!) is ook wat waard. Maar goed, zoals je al zei verschillen smaken nou eenmaal. In elk geval willen ze wel iets weten van en doen met de historie van het schip, er zitten allerhande leuke details in die ze willen behouden. Het oorspronkelijke casco is wel bijna 100 jaar oud, het is er weer eentje minder die bij Treffers of consorten eindigt en daar is ook wat voor te zeggen.

Groeten van Tim
Als die luxemotor dan niet bij Treffers terecht komt ben ik het wel met je eens!
Live to sail, sail to live
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Gerben schreef: 04 jun 2020 14:54
Tim76 schreef: 04 jun 2020 14:14 Tja, mijn keuze zou het ook niet zijn. Frappant vind ik het wel, het stel woont nu op een Luxe Motor en dit komt daarvoor in de plek. Jammer, zou ik willen stellen, maar 'een zee aan ruimte' (en dat heb je met zo'n glazen huis!) is ook wat waard. Maar goed, zoals je al zei verschillen smaken nou eenmaal. In elk geval willen ze wel iets weten van en doen met de historie van het schip, er zitten allerhande leuke details in die ze willen behouden. Het oorspronkelijke casco is wel bijna 100 jaar oud, het is er weer eentje minder die bij Treffers of consorten eindigt en daar is ook wat voor te zeggen.

Groeten van Tim
Als die luxemotor dan niet bij Treffers terecht komt ben ik het wel met je eens!
Dat neem ik aan van niet: hij is geschikt voor bewoning en heeft (dacht ik) een geldig CVO. Hij zou ook in de verkoop gaan.

Dat bewuste schip heet Sputnik: heeft iemand daar misschien ook informatie van? Ligplaats is de Keulsekade in Utrecht.

Groeten van Tim
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Deze Tim?
Sputnik.png
Sputnik.png (821.06 KiB) 1417 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gerben
Berichten: 545
Lid geworden op: 21 jan 2007 13:44

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Gerben »

https://fikkers.nl/nieuw/sputnik/

Dat moet dezelfde zijn Gert
Live to sail, sail to live
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Tim76 »

Aha, ja, dank voor het vinden ;) Ik was gewoon benieuwd, ik ken het schip helemaal niet, vandaar :lol:

Dank! :!:

Groeten van Tim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Kapitein Spok »

Jan Stolp schreef: 04 jun 2020 10:19 Misschien zat er een vergunning op dat schip en was het wellicht niet mogelijk om een vergunning op een nieuw schip te krijgen.Nu werd het bestaande schip "enigszins "verbouwd maar het was nog steeds hetzelfde schip... 8)
Groeten
Jan
Jan dat klopt.
Het schijnt in Duitsland na de oorlog een tijd zo geweest te zijn dat het gunstiger was om een met delen van een bestaand schip te werken dan complete nieuwbouw. Daar zijn veel voorbeelden van.

Er zijn wel casco's die in een klap verlengd, verbreed en verdiept zijn er zijn ook casco's waar dat in etappes is gebeurd.

Deze draad heet: "Foto's, en gegevens van schepen gezocht".
Ik weet dat ik de titel nu wel heel ruim interpreteer, maar nu we toch spreken over zeer ingrijpende verbouwingen van casco's dan weet er nog een. Of beter gezegd twee, die één werden. Bovendien heb ik enkele foto’s en wat gegevens, dus toch niet helemaal off topic.

In 1928 liep, bij Nobiskrug in Rendsburg het eerste sleeptankschip dat in Duitsland voor particuliere rekening werd gebouwd, (67.00x.8.00x ±.2.00) van stapel. Of Grete de eerset naam was is niet bekend maar met die naam werd het in 1949 omgebouwd tot motorschip en zeer waarschijnlijk toen ook, verdiept met ongeveer een halve meter tot een diepgang van 2.40 meter diep.
De motor die daar werd ingebouwd behoorde tot de eerste serie RV6M545 (500ps) die na de oorlog in Keulen is gebouwd. Het resultaat zag er toen zo uit.
Grete MTS 3.jpg
Grete MTS 3.jpg (80.82 KiB) 1248 keer bekeken
In 1975 werd deze Grete verkocht voor de sloop.

Ook in 1928 werd op de werf van Jos Boel in Temse voor een onbekende opdrachtgever het sleepschip Adrienne (67x8.20 x2.53) gebouwd. In de meidagen van 1940 is dit schip naar Engeland versleept waar het gedurende de oorlog onder andere als hospitaalschip Oxford op de Theems heeft gelegen. Na de oorlog is het schip teruggekomen en werd Vulkaan 104.
Vulkaan 104 .png
Vulkaan 104 .png (166.92 KiB) 1248 keer bekeken
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart - Vulcaan 104 - Op de Duitse kanalen. Foto: Henk Witte https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/11400/

In 1972 wisselde het weer van eigenaar en werd Orion. In 1975 was het tijd om de Orion te motoriseren en daartoe werd het achterschip van de Grete inclusief de Deutz van de slopershamer gered.

Maar om een achterschip van 8 meter breed en 2.40 diep netjes aan een voorschip van 8.20 en 2.52 diep te plakken vraagt wel wat vakmanschap. Vooral omdat de Grete vrijwel geen en de Orion een behoorlijke zeeg heeft.
Daarom is de Grete niet bij de kofferdam, maar voor de achterste tank afgebrand.
Door uit die tank de kimmen weg te branden ontstonden drie “flappen” de beide zijden en het vlak. De zijden konden met hun lengte van ca 6 meter aan weerskanten de tien centimeter breedte opvangen. Het vlak kon over diezelfde lengte naar beneden de aansluiting met het vlak van de Orion maken.
Bij het richten van de twee delen is gezorgd dat :
-De lijn van het roefdek, overeen kwam met lijn van de scheerstokken. - De gangboorden zoveel als mogelijk was bij elkaar kwamen.

Beide is gelukt.
Vanaf het einde van de Orion, tot aan de boeiing/bolderkast van de Grete is, in lijn met de bulb langs de denneboom een nieuwe bergplaat aangebracht.
Omdat het gangboord van de Orion, door het lange verblijf op het zoute water van de Theems nogal was aangevreten door roest was er eerder al een nieuw gangbooord, rustend op het bestek en op de staande flens flens van het hoekstaal langs de denneboom gelegd.
Voor het oog verborgen achter deze nieuwe bergplaat is een nieuw gangboord gelegd dat langzaam afliep om bij het einde van de denneboom aan te sluiten op het dek van de Grete.
Op onderstaande foto’s is te zien hoe dat er aanvankelijk uitzag.
Orion verbouwing 1_LI.jpg
Orion verbouwing 1_LI.jpg (115.94 KiB) 1248 keer bekeken
De twee blauwe stippen geven aan waar nog te zien is dat de Grete ooit een halve meter verdiept is
Op de foto hieronder is te zien dat het opvangen van het breedte verschil ook heel geleidelijk verloopt.
En wie goed kijkt ziet dat zelfs de eerste letters van Grete zijn gebruikt om in Orion te veranderen.
Orion verbouwing 2.jpg
Orion verbouwing 2.jpg (105.1 KiB) 1246 keer bekeken
En hier is te zien hoe het uiteindelijk geworden is
Orion Lahnstein 2.jpg
Orion Lahnstein 2.jpg (196.46 KiB) 1248 keer bekeken
Orion Aduard 2.jpg
Orion Aduard 2.jpg (84.56 KiB) 1248 keer bekeken
Foto H. de Groot (Wrijfhout)

Al met al blijft het een mooi staaltje vakwerk, van de gebroeders Oldenhage in Lisserbroek!
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door DPLA »

Kapitein Spok schreef: 06 jun 2020 22:55
Jan Stolp schreef: 04 jun 2020 10:19 Misschien zat er een vergunning op dat schip en was het wellicht niet mogelijk om een vergunning op een nieuw schip te krijgen.Nu werd het bestaande schip "enigszins "verbouwd maar het was nog steeds hetzelfde schip... 8)
Groeten
Jan
Jan dat klopt.
Het schijnt in Duitsland na de oorlog een tijd zo geweest te zijn dat het gunstiger was om een met delen van een bestaand schip te werken dan complete nieuwbouw. Daar zijn veel voorbeelden van.

Er zijn wel casco's die in een klap verlengd, verbreed en verdiept zijn er zijn ook casco's waar dat in etappes is gebeurd.

Deze draad heet: "Foto's, en gegevens van schepen gezocht".
Ik weet dat ik de titel nu wel heel ruim interpreteer, maar nu we toch spreken over zeer ingrijpende verbouwingen van casco's dan weet er nog een. Of beter gezegd twee, die één werden. Bovendien heb ik enkele foto’s en wat gegevens, dus toch niet helemaal off topic.

In 1928 liep, bij Nobiskrug in Rendsburg het eerste sleeptankschip dat in Duitsland voor particuliere rekening werd gebouwd, (67.00x.8.00x ±.2.00) van stapel. Of Grete de eerset naam was is niet bekend maar met die naam werd het in 1949 omgebouwd tot motorschip en zeer waarschijnlijk toen ook, verdiept met ongeveer een halve meter tot een diepgang van 2.40 meter diep.
De motor die daar werd ingebouwd behoorde tot de eerste serie RV6M545 (500ps) die na de oorlog in Keulen is gebouwd. Het resultaat zag er toen zo uit.
Grete MTS 3.jpg
In 1975 werd deze Grete verkocht voor de sloop.

Ook in 1928 werd op de werf van Jos Boel in Temse voor een onbekende opdrachtgever het sleepschip Adrienne (67x8.20 x2.53) gebouwd. In de meidagen van 1940 is dit schip naar Engeland versleept waar het gedurende de oorlog onder andere als hospitaalschip Oxford op de Theems heeft gelegen. Na de oorlog is het schip teruggekomen en werd Vulkaan 104.
Vulkaan 104 .png
Foto: Archief Vereniging De Binnenvaart - Vulcaan 104 - Op de Duitse kanalen. Foto: Henk Witte https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/11400/

In 1972 wisselde het weer van eigenaar en werd Orion. In 1975 was het tijd om de Orion te motoriseren en daartoe werd het achterschip van de Grete inclusief de Deutz van de slopershamer gered.

Maar om een achterschip van 8 meter breed en 2.40 diep netjes aan een voorschip van 8.20 en 2.52 diep te plakken vraagt wel wat vakmanschap. Vooral omdat de Grete vrijwel geen en de Orion een behoorlijke zeeg heeft.
Daarom is de Grete niet bij de kofferdam, maar voor de achterste tank afgebrand.
Door uit die tank de kimmen weg te branden ontstonden drie “flappen” de beide zijden en het vlak. De zijden konden met hun lengte van ca 6 meter aan weerskanten de tien centimeter breedte opvangen. Het vlak kon over diezelfde lengte naar beneden de aansluiting met het vlak van de Orion maken.
Bij het richten van de twee delen is gezorgd dat :
-De lijn van het roefdek, overeen kwam met lijn van de scheerstokken. - De gangboorden zoveel als mogelijk was bij elkaar kwamen.

Beide is gelukt.
Vanaf het einde van de Orion, tot aan de boeiing/bolderkast van de Grete is, in lijn met de bulb langs de denneboom een nieuwe bergplaat aangebracht.
Omdat het gangboord van de Orion, door het lange verblijf op het zoute water van de Theems nogal was aangevreten door roest was er eerder al een nieuw gangbooord, rustend op het bestek en op de staande flens flens van het hoekstaal langs de denneboom gelegd.
Voor het oog verborgen achter deze nieuwe bergplaat is een nieuw gangboord gelegd dat langzaam afliep om bij het einde van de denneboom aan te sluiten op het dek van de Grete.
Op onderstaande foto’s is te zien hoe dat er aanvankelijk uitzag.
Orion verbouwing 1_LI.jpg
De twee blauwe stippen geven aan waar nog te zien is dat de Grete ooit een halve meter verdiept is
Op de foto hieronder is te zien dat het opvangen van het breedte verschil ook heel geleidelijk verloopt.
En wie goed kijkt ziet dat zelfs de eerste letters van Grete zijn gebruikt om in Orion te veranderen.
Orion verbouwing 2.jpg
En hier is te zien hoe het uiteindelijk geworden is
Orion Lahnstein 2.jpg

Orion Aduard 2.jpg
Foto H. de Groot (Wrijfhout)

Al met al blijft het een mooi staaltje vakwerk, van de gebroeders Oldenhage in Lisserbroek!

Hallo Theo,

Inderdaad een mooi stukje vakwerk met name van Jan O.
Jan O. heeft geweldig zijn best gedaan om er iets van te maken, zeker geen knoeiwerk, laat dit duidelijk zijn.
Vind je het mooi ? NEE ! :(

Net als ik de Louisa niet mooi vond, na de verbouwing met een ander midden en voorschip.
Ook hier heeft Jan O. veel werk aan verricht en er van gemaakt wat er van te maken viel.
Jan O. heeft met zijn vakmanschap zijn best gedaan, vast geen knoeiwerk, maar mooi : NEE ! :(
Dit is mijn persoonlijke mening, dit hoeft niet de mening van jou of anderen te zijn.

Ik weet zeker dat L. O. Sr. het ook niet mooi had/heeft gevonden, die hield niet van dit soort verbouwingen.
Hij vond dat je het casco van een schip in de originele staat moest laten.
Met het moderniseren van een schip had hij geen problemen mee.
Maar soms zei hij ook weleens : Dit gaan wij niet doen, zoekt u maar een andere scheepswerf, wij gaan onze goede naam niet op het spel zetten.
Hij was net als ik van de oude stempel en vond dat dingen soms niet konden en dan deed hij dit ook niet.
Dit gold ook voor Ome Jaap, als hij iets niet verantwoord vond, deed hij het beslist niet.
Vroeger was dit een luxe, dat je zo iets kon zeggen, want ze/we hadden werk genoeg, ze/we konden meer werk krijgen dan ze/we aan konden.
Tegenwoordig mag je blij zijn als je een opdracht kan binnenhalen en dan moet het ook nog tegen een hele scherpe prijs, bijna tegen kostprijs.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door pieter53 »

DPLA schreef: 06 jun 2020 23:54.....en dan moet het ook nog tegen een hele scherpe prijs, bijna tegen kostprijs.
Wel een kostprijs met inbegrip van de levensstandaard van 2020, niet de levensstandaard en welvaartsniveau van 1950 ;)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Arie »

Forummers.

Net na de oorlog, vergeet niet, er was NIETS, slechts puinhopen en schroot waren er.
Alles wat ook maar enigszins bruikbaar was werd hergebruikt en moest hergebruikt worden bij gebrek aan nieuwe materialen.
Er werden ook stunten uitgehaald.
Een kennis van mij had de IDA een sleepschip van 250 ton, net na de oorlog werd een 90 pk MWM gekocht, deze werd onder de roef verstopt.
Er werd geladen in Rotterdam en ze gingen als sleepschip naar boven.
Na leegkomst werd in de Ruhr de MWM ingebouwd en kwam de Ida als motorschip te daal.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's, gegevens van schepen gezocht.

Bericht door Kapitein Spok »

Arie terwijl ik een antwoord aan Piet (DPLA) schreef heb jij jouw bericht geplaatst.
Wat je schrijf is heel herkenbaar, het waren echt andere tijden.

Maar wat ook blijkt tijden veranderen, maar smaken blijven verschillen!
Piet schrijft:
vast geen knoeiwerk, maar mooi : NEE !
Piet ik begrijp wat je bedoeld maar ik kijk er anders tegenaan.

Dat deze Orion qua verschijning, niet het mooiste schip op de binnenwateren is, daarover ben ik het heel snel met iedereen die dat vindt eens.
Maar dat uit twee casco's die beiden, na een halve eeuw trouwe dienst, niet meer aan de eisen van de tijd voldoen iets gemaakt is geworden dat nu alweer bijna zo'n zelfde halve eeuw geschikt is voor het doel waarvoor het is gemaakt vind ik wel: oprecht MOOI! Mooier dan het alternatief, alle twee de schepen in de smeltkroes en weg ermee.Zo zijn er zijn ook in onze familie, mensen die de Jolles liever naar Treffers hadden gebracht, dan te moeten aanzien wat er nu van gemaakt is. Maar ik vind het magnifiek dat 129 jaar geleden een casco gebouwd is waarmee tot op de dag van vandaag mensen, met genoegen hun brood verdienen. Maar waarom zou mijn vader het zeilschip van mijn opa wel onherkenbaar hebben mogen verbouwen om het een tweede leven als motorschip te geven, en het motorschip dan niet een derde leven als charterschip mogen krijgen?

Hieronder drie gedaanten van hetzelfde casco.
Waarbij het goed is om te weten dat het enige "originele" dat bij de laatste verbouwing is verwijderd, de gangboorden zijn. Waarbij de ironie wil dat mijn vader dikwijls voor gek is verklaard dat hij boven in die 28cm boeiing geen Kalffdek liet lassen.
Al het andere ten opzichte van het origineel, heeft mijn vader eerder al "bij de tijd gebracht". Maar ja over smaak valt niet te twisten, dus ieder mag er van vinden wat ie vindt, ik vind het mooi dat dankzij deze circulaire economie hel brokken geschiedenis nog tastbaar aanwezig zijn, al moet je soms wel goed kijken om ze te vinden.
Jolles 1900 1024x768.JPG
Jolles 1900 1024x768.JPG (121.52 KiB) 1114 keer bekeken
Jolles 1976 1024x768.JPG
Jolles 1976 1024x768.JPG (130.3 KiB) 1114 keer bekeken
admiraal-van-kinsbergen-1-05-07-2010.JPG
admiraal-van-kinsbergen-1-05-07-2010.JPG (117.84 KiB) 1114 keer bekeken
Plaats reactie