Varen op de Zeeuwse stromen...

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Varen op de Zeeuwse stromen...

Bericht door Wrijfhout »

Een nieuw onderwerp opgestart. De afgelopen decennia is er veel veranderd in de vaart op Zeeland. Zijn er misschien Forum-lezers die hun ervaringen in deze specifieke vaart met elkaar willen delen. Waar de één zich op Zeeland als een 'vis in het water' voelde, meed een ander de Zeeuwse Stromen als de pest.
Hierbij een eerste serie foto's,

m.vr. groet Harry

Afbeelding

De Seraing met sleep in het Zijpe. Een typische vorm van gespreid slepen die je naar mijn weten alleen op de Zeeuwse wateren zag.

Afbeelding

Hansweert een belangrijk scheepvaartcentrum, bijna heel het dorp leefde van de scheepvaart...

Afbeelding

Het kommetje, de Oostsluis, in Terneuzen...
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
KVM
Berichten: 1118
Lid geworden op: 02 jan 2005 01:44
Locatie: Zeebrugge
Contacteer:

Bericht door KVM »

Veel oude foto's over dit onderwerp heb ik helaas niet, maar wel een paar recente
Afbeelding

De Sleepschepen op Harry's foto's zijn al lang vervangen door dit soort combinaties.





Afbeelding







Afbeelding

De Fiducia en de Margaret Ann hebben blijkbaar geen probleem met een beetje wind.

Groeten, Kurt
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Omdat deze sleepboot veel Zeeuws water onder het vlak heeft gehad stel ik de vraag maar hier. Wie weet of deze sleepboot nog bestaat,

Harry

Afbeelding

De Hollander II van Muller, Terneuzen.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Evert CadIJ
Berichten: 1306
Lid geworden op: 03 jan 2005 15:11
Locatie: Capelle/IJssel

Bericht door Evert CadIJ »

Afbeelding
Foto: Gerrit van Katwijk

De " Capella " van Boele leeg varend op de Zeeuwse stromen.

Groet Evert
-0--- Vervoer over Water, de Juiste Weg ---0-
greetje uit de polder

Bericht door greetje uit de polder »

wat een pracht plaatjes weer van jou, harry!
echt genieten voor mij!
en dat gespreid slepen.......
heeft dat niet te maken met de golfslagen?open waterstromen toen op de zeeuwse wateren?
wat ik me van vroeger herrinner is dat: als we richting antwerpen nooit echt in de sleep hingen als b.v. op de rijn met 6/8 schepen achter elkaar
groet greetje
Mennojan

Bericht door Mennojan »

Evert CadIJ schreef:Afbeelding
Foto: Gerrit van Katwijk

De " Capella " van Boele leeg varend op de Zeeuwse stromen.

Groet Evert
Zelfde Capella als deze?

Afbeelding
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

"Trio II" op weg naar de zuiger.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe »

Afbeelding

De 'Trio II' nu geladen weer terug naar Rotterdam.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Adrie Broeckaert

Hollander II

Bericht door Adrie Broeckaert »

Hallo Harry betreffende jou vraag of de Hollander II nog bestaat moed ik het antwoord schuldig blijven maar ik kan je misschien een eindje op weg helpen want in de vloot van Willem Muller Terneuzen heeft geen schip met deze naam voorgekomen maar na bestudering van het boek Rederij
T.Muller van Henk de Winde zit het wel in de familie nl: Leendert van 1864
had 2 dochters Maaike en Plonia en 6 zonen Willem,Jan,Teunis,Johan -Christoffel,Adrianus en Jacobus. Voor de tweede wereld oorlog waren alle namen En Avant gevolgd door een nummer van elk lid der familie maar na de tweede wereld oorlog ging Teunis uit Dordrecht door met de En Avant nummering,Willem uit Terneuzen met de Land schepen zoals Zeeland,Holland,Schotland ed. en Jacobus noemde zijn schepen Hollander gevolgd door een nummer, waar deze Jacobus zijn thuishaven had is mij niet helemaal duidelijk maar bij grote werken zoals het afsluiten van de Brielsche Maas in 1949 en afsluiting van de dijk bij Oostvoorne in 1950 werd de hele familie ingeschakeld. In dit boek staat op blz 40 en 41 een paar mooie foto's waar de slepers met caisson's aan het sleuren zijn en kom je de slepers met de naam Hollander tegen en op blz 64 bij de afsluiting van de Braakman zie je de Hollander II aan het duwen tegen een caisson. Wel ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt en achterhalen we misschien het lot van deze fraaie sleper.


MVG Adrie Broeckaert
roy

varen op de zeeuwse stromen

Bericht door roy »

Wat betreft de sleper "Holland II".
Zou in het archief van het Nationaal Sleepvaart Museum te Maassluis niets te vinden zijn ?.
Het hele archief van wijlen Martin.M.v/d.Geer is daar ook ondergebracht.
Nadat hij een jaar of 8 geleden z'n archief aan het museum verkocht had, is hij gewoon weer opnieuw begonnen te verzamelen en dat is na z'n overlijden ook in die richting gegaan.
Ook uit andere legaten zijn aldaar archieven ondergebracht.
Martin de Boer uit Wormer kan ook bogen op een enorm archief op het gebied van Rijn- en binnenvaart slepers.
m.v.g. Roy
Plaats reactie