Personen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Personen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Hoi Frans,
Klopt ik ken er ook een paar.
Maar deze mevrouw is dus op zoek naar informatie over haar oma Barbara van Deursen de Bruijn uit Rotterdam die met haar man voor Nefkens op Duitsland voer en toen ze in 1950 weduwe werd, haar patent heeft gehaald. Nou waren er meerdere Nefkens.....

De grootste kanshebber is Johannes Willbrordus Nefkens (1878 Dinteloord - 1953 Rotterdam). Hij begon zijn carrière in Rotterdam als boekhouder en assuradeur, maar vanaf 1910 staat hij vooral als reder te boek.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
velasquez

Re: Personen gezocht.

Bericht door velasquez »

ouzovd schreef:
Binnenvaart schreef:Joan Sijmons is voor stamboomonderzoek op zoek naar informatie over haar oma, Barbara van Deursen de Bruijn. Zij was de eerste Nederlandse vrouw met een 'schippersbewijs' schrijft ze. Wie kan Joan helpen?

Oproep: Wie weet meer over Barbara van Deursen de Bruijn?
Dit zijn verzindsels, mijn moeder had een Rijn patent van '46. Mijn ouders zijn in '43 getrouwd en ik heb ook papieren van de oorlogstijd enz. Maar er zijn nog eerdere patenten van vrouwen.

Gr. Frans
In Duisburg is voor wo2 al een Rijnpatent aan een Duitse vrouw toegekent.
Dat zal best wel bij een of andere schippersvereneging in Duisburg bekent zijn.

gr.BB
wilkearts

Gezocht kapitein Reinier Versteege/Verstege/Versteegen

Bericht door wilkearts »

Beste lezer,

Voor KRO ben ik op zoek naar Reinier Versteege/Verstege/Versteegen.
Wat we van hem weten is dat hij rond 1981 op een schippersinternaat aan de Steegweg in Sneek heeft gezeten.
Hij wilde kapitein worden en was daar heel serieus in. Zijn familie kwam oorspronkelijk uit Utrecht. Hij had een broer en een zus.
Ben jij de persoon die wij zoeken of zat je rond 1981 op datzelfde internaat en wil je helpen zoeken, mail dan naar wilke.arts@kro-ncrv.nl of bel 035 671 32 74.

Hartelijk bedankt.

Wilke Arts
Redacteur KRO Memories
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Gezocht kapitein Reinier Versteege/Verstege/Versteegen

Bericht door Kees Keijzer »

Beste Wilke;
Leuk dat je ons forum gevonden hebt voor je zoektocht,er zal best reactie op komen, maar om het e.e.a. in goede banen te houden hebben we diverse topics, onderwerpen, waar je vraag of zegje kwijt kunt.
De vraag van jou gaan we morgen of wanneer je gereageerd hebt verplaatsen naar het topic waar het hoort nl.; Personen gezocht.
Als je een nieuw onderwerp start moet je op de knop; Nieuw Onderwerp klikken voor aansluiting bij een topic op ; Nieuw Antwoord. Voor elke vraag een nieuw topic word erg verwarrend en onoverzichtelijk.
Veel succes met je zoektocht en veel lees en kijkplezier op ons forum.
M.v.g. Kees Keijzer, moderator Binnenvaartforum.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Gezocht kapitein Reinier Versteege/Verstege/Versteegen

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Wilke,
Dat wordt een ingewikkelde zoektocht met naar ik vrees weinig aanknopingspunten en veel vragen:

Ik ben als schipperskind zelf in 1980 vanuit Rotterdam in Sneek komen wonen en ben er absoluut zeker van dat er toen al jaren geen schippersinternaat of schippersschool meer in de stad was. Mijn vader is van 1935 tot 1939 in Sneek naar de schippersschool gegaan en mijn moeder vanaf 1945 nog een aantal jaren, maar ook toen was er al geen internaat meer. De schipperskinderen waren allemaal bij kostgezinnen in Sneek ondergebracht.

Er is wel een schippersinternaat geweest, maar dat was veel eerder, o.a. in het hoekpand van de voormalige Stalhouderij van J.G. Bokma aan de Lemmerweg 5-7 / IJlsterkade 2. Hier kwam later nog even de huishoudschool in te zitten, daarna het architectenbureau van de Lune & Rienksma en nu zie er een othodontiepraktijk.

De schippersschool heeft eerst een wat zwervend bestaan in de binnenstad geleid, totdat in 1931 de Willem Lodewijkschool in de wijk Sperkhem als schippersschool werd geopend.

En de Steegweg in Sneek is een niet bestaand adres.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Gezocht kapitein Reinier Versteege/Verstege/Versteegen

Bericht door t.fluks »

Gert,
je vergeet even het drijvende internaat, behorend bij de Hervormde Internaten.
Ik zat in een kosthuis van 1946 tot Mei 1953.
Een kennis van mij zat ook in een kosthuis en, nét als ik op de MULO, aan de Lindenlaan 10.
Hij nam het niet zo precies met z'n huiswerk en werd door zijn ouders zonder pardon
op de kempenaar gedropt. Hij slaagde later, met vlag en wimpel!
Tammo.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Personen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik moet ook nog iets terugnemen, want er lijkt wel een Steegweg in Sneek te hebben bestaan.
Mogelijk was die dan gelegen in één van de buurtjes die rond 1980 zijn gesloopt. Ik zal dat verder moeten uitzoeken.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Dekstopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2005 08:38
Locatie: Klaaswaal

Re: Personen gezocht.

Bericht door Dekstopper »

Ik heb zelf nog een jaar op dat internaat gezeten, van 1962 tot 1963. Toen is het internaat gesloten/opgeheven, de precieze reden weet ik eigenlijk niet; ik ben toen samen met mijn tweelingzusje naar internaat "it Roefke" in Leeuwarden gegaan.

Groet, Jaap van der Wal.
Dekstopper
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 okt 2005 08:38
Locatie: Klaaswaal

Re: Personen gezocht.

Bericht door Dekstopper »

Sorry, ik bedoelde het internaat bij de waterpoort, als ik me goed herinner was het adres toen Lemmerweg 3.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Personen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Daar zit nu de orthodontiepraktijk in.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie