Personen gezocht.

Alles over binnenscheepvaart
cobiem
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2016 15:20

Re: Personen gezocht.

Bericht door cobiem »

sodummer schreef:Hallo Willie
ben je nog wat meer aan de weet gekomen over schipper Westharp van de Fortuna is hij nog onder ons of is hij overleden. in het telefoonboek van Rotterdam kom ik de naam niet tegen
Gr Sodummer: Tinus
Dhr Westarp van de Fortuna is helaas overleden in 2014
Isabella1208

Fendel AG Manheim

Bericht door Isabella1208 »

Mijn grootvader heeft voor en tijdens WO2 gevaren voor Fendel AG Manheim.
In 1943 is hij van boord gehaald en overleden aan de gevolgen van de WO2 (om het maar netjes te verwoorden).

Ik zou graag willen weten op welk schip hij heeft gevaren. Hij was rijnschipper.
Hoe zou ik hier achter kunnen komen. Ik heb reeds naar de rechtsopvolger van Fendel AG Manheim een email gezonden, maar zonder reactie.

Al vast bedankt!
JCV
Berichten: 215
Lid geworden op: 18 jan 2005 19:20

Re: Personen gezocht.

Bericht door JCV »

in oude ivr registers bv ook die van 1935, staat soms de naam van de schipper erbij
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Personen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Maar dan moeten we wel de naam van je grootvader hebben, zodat we daarop kunnen zoeken.

Hier alvast even de geschiedenis van Fendel (vertaald van de Duitse Wikipedia).

De rederij Fendel werd in 1875 opgericht door Josef Conrad Fendel in Mannheim. Fendel wordt beschouwd als een van de pioniers in de Rijntankvaart. In 1887 installeerde hij als eerste tanks voor het transport van aardolie in een van zijn schepen. Daarvoor vervoerde Fendel toen al olie in vaten met zijn vier schepen. In 1887 sloot hij een contract met de Mannheimer petroleumondernemer Philip Poth voor de jaarlijkse levering van 50.000 vaten olie uit de Rijnmond havens naar Mannheim. Omdat de reis van Rotterdam naar Mannheim duurde te lang met olie als stukgoed, installeerde Fendel in zijn schip CAROLINA een losse tank met een inhoud van 4800 vaten. De gemiddelde reistijd van Mannheim naar Rotterdam en terug was 20 dagen en zo vulde Fendel zijn contract in. Toen het gebruik van petroleum toenam liet Fendel in 1890 de eerste binnenvaarttankers bouwen. Dit waren de MAGDALENA, JOSEF, JOSEFINE en FRIEDRICH, elk met een grootte van ongeveer 1000 ton. Het ruim werd gedeeld door een langsschot en een aantal dwarsschotten in individuele tanks gedeeld.

Omdat het volume te groot werd voor een eenmanszaak werd het bedrijf in 1894 Reederei Gebrüder Fendel. In 1899 werd Rheinschiffahrt AG, vormals Fendel (RAG) opgericht, die al zeven stoomsleepboten en 23 binnenvaartschepen had. In 1912 ontstond uit een fusie van de RAG AG en de Badischen AG für Rheinschiffahrt und Seetransport (BAG) de Rhenus Transport AG, met het hoofdkantoor in Frankfurt en Mannheim. Daarbij kwam nog de meerderheid in de aandelen van de Belgische rederij Lloyd Rhenan in Antwerpen, die 34 stoomvrachtschepen bezat. In datzelfde jaar werd de Frankfurter Spedition William Egan & Cie. aangekocht. Door het combineren van verschillende rederijen werd een Badisch en een Pruisische concern opgebouwd. Het Badische deel bestond uit de RAG, BAG en de Bayerischen Transportgesellschaft Ludwigshafen. De Pruisische groep bestond uit de Rhein- und Seeschiffahrtsgesellschaft Köln, de Mannheimer Lagerhaus-Gesellschaft (MLG) en de in 1842 opgerichte Mannheimer Dampfschiffahrts-Gesellschaft. In 1929 werden beide bedrijven samengevoegd. Voor de Tweede Wereldoorlog, omvatte de vloot ongeveer 500 schepen, waaronder 283 sleepschepen, 26 stoomschepen, 137 motorvrachtschepen en tankers en 56 motor- en stoomsleepboten. In 1943 fuseerden de twee geconsolideerde groepen tot Fendel Schiffahrt AG Mannheim.

Er zijn dus nogal wat pagina's waarop we kunnen zoeken als we de naam van je grootvader hebben. Ik heb inderdaad ook de scheepslijsten uit 1935 per rederij uit het IVR..
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Stonytony

Re: Personen gezocht.

Bericht door Stonytony »

Ik zoek mensen die bij Loyd AG Basel hebben gevaren vanaf jaren 50 tot jaren 90
Geef een reactie, you bloody zoetwatermatrozen
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Personen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Beste Stonytony,
Er is een apart onderwerp Lloyd AG Basel, misschien moet je daar eerst even beginnen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
lbaats
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 aug 2019 15:45

Verwanten gezocht van de familie Brouwer-Gort

Bericht door lbaats »

Beste lezer
Als lokaal historicus ben ik bezig met het verzamelen van info van oorlogsslachtoffers in Waspik gedurende de Tweede Wereldoorlog. Hun levensverhalen zullen gebundeld worden in een boek.
Nu ben ik op zoek naar informatie over Neeltje Adriana Gort, geboren in Terneuzen op 24 okt. 1891 en overleden op 5 okt. 1944 in Waspik aan boord van het binnenvaartschip De Berttheu.
Neeltje was toen gehuwd met Hendrik Brouwer, geboren 18 nov. 1889 in Kampen.
Uit dit huwelijk zijn in ieder geval twee kinderen bekend Albert Hendrik (geb. Vlissingen 26-10-1915) en Theunis Adriaan (geb. Zoeterwoude 26-10-1921)
Wil hij/zij die verwantschap of bekende zijn van deze familie Brouwer of Gort wil die contact opnemen met mij, Leon Baaten. E-mailadres lbaaten@planet.nl
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Personen gezocht.

Bericht door navigatie »

???????
Twee kinderen in een gezin geboren op de zelfde dag in twee totaal verschillende plaatsen?
Waarschijnlijk een tikfoutje?

grt Wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Personen gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Inderdaad Wim,
Albert Hendrik Brouwer is geboren in Vlissingen op 26-10-1915 en was schippersknecht toen hij in 1937 in Rotterdam trouwde met Josina van den Tol. Dat huwelijk werd in 1955 weer ontbonden.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Personen gezocht.

Bericht door Kapitein Spok »

Ik zou graag in contact komen met iemand uit de familie Vissers van het schip Chielda
Ik heb begrepen dat een zoon in Gorinchem woont of gewoond heeft.
In 1952 is ons beiden volkomen buiten onze schuld iets overkomen, waarover ik graag eens met hem zou willen spreken.

Weet iemand hoe ik met hem in contact kan komen?
Of kan iemand hem attenderen op mijn vraag, en mij dat via mail of PB laten weten?


Met dank, Theo Janssen voorheen schip Jolles.
Plaats reactie