Lepeltakker

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8835
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Lepeltakker

Bericht door Wrijfhout »

Tammo

wat jij daar 'oplepelt' is maar een topje van de spreekwoordelijke ijsberg. Ik heb hier een compleet dossier van ca. 500 pagina's wat een heel zoekwerk is van verslagen, uittreksels uit div. kadasters, correspondentie tussen advocaten en officieren van justitie etc. etc.
Het is bijna een onbegonnen werk om dat allemaal uit te zoeken. Het gaat niet alleen om luxe motors maar ook spitsen, sleepboten, tweedehands schepen die voor de schijn even naar België werden geëxporteerd en even later weer onder Nederlandse vlag voeren, uiteraard voorzien van een nieuw brandmerk...

Misschien ga ik er nog eens heel serieus voor zitten :wink:

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."


Gert Schouwstra
Berichten: 4155
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lepeltakker

Bericht door Gert Schouwstra »

Als je in de database van de LVBHB zoekt op eigenaar krijg je 10 schepen die op naam van J.C. Lepeltak hebben gestaan.
1) m/s Handel en Nijverheid, 20 pk, gebouwd in 1909 bij Schouten In Muiden, 18,75 x 4,45 - 49 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Alblasserdam, in 1932 verkocht, daarna Vogelnoor 6. Brandmerk 983 B Amst 1932.
2) mslb Betsie, gebouwd in okt 1927 bij v/d Adel in Papendrecht, 15,76 x 4,05 – 44 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 848 B Dord 1927.
3) m/s Vlaanderen 1, gebouwd in sep 1929 bij Matena in Papendrecht 31,63 x 5,05 – 211 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1554 B Dord 1929.
4) motorspits Bellier, gebouwd in okt 1929 bij v/d Pol in Zwijndrecht 38,65 x 5,07 – 344 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1492 B Dord 1929.
5) m/s Elisa, gebouwd in dec 1929 bij Mulder & Suurmeijer in Foxhol, 33,96 x 5,05 – 231 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1585 B Dord 1929, over gemeten in Antwerpen.
6) m/s Carlo, gebouwd in dec 1929 bij Bodewes in Foxhol, 31,50 x 5,05 – 220 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Delfzijl, brandmerk 1585 B Dord 1929.
7) m/s Louis, gebouwd in juli 1930 bij Mulder & Suurmeijer in Foxhol, 33,93 x 5,05 – 228 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1686 B Dord 1930.
8 ) m/s Sylvia 1, gebouwd in juli 1930 bij P. de Bode in Krimpen a/d IJssel, 36,29 x 5,05 – 265 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1718 B Dord 1930.
9) m/s Elodie, gebouwd in sep 1930 bij Mulder & Suurmeijer in Foxhol, 33,81 x 5,05 – 228 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1748 B Dord 1930.
10) mslb CLN 5, gebouwd in okt 1930 bij Matena in Papendrecht, 12,14 x 3,56 – 17 ton, eigenaar J.C. Lepeltak in Dordrecht, brandmerk 1653 B Dord 1930.

De Elisa en de Carlo hebben volgens de LVBHB database hetzelfde brandmerk. Dat kan natuurlijk niet. Schrijffoutje, of onderdeel van het dikke dossier waar Harry over beschikt?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.

t.fluks
Berichten: 957
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Lepeltakker

Bericht door t.fluks »

Gert,
die schepen had ik ook gevonden. Ik hoopte ook de Carlo 1 en Carlo 3 te vinden;
de te Dededemsvaart gebouwde Alma ontbreekt.Omdat de Laurence/Carlo 2 ook bij Peters gebouwd is, was mijn nieuwsgierigheid gewekt.De Augusta2 is te Dededemsvaart gebouwd, de kleinere Augusta bij Verboom te Vlaardingen.Van de Augusta2 (gesloopt door Boersma)doet zich nu de volgende vraag voor: de één zegt dat, voordat het schip Jado werd van Danser, het de Cornelia van Van Oeveren was, daarentegen zegt Klein van de Spera in Deo, dat hij zijn schip van Van Oeveren gekocht heeft, en dat hij heeft laten slopen.Het is nu de vraag onder welke naam dan de latere Spera in Deo gebouwd is.Heer Lepeltak moest eens weten dat hij, na zoveel jaar, nog reuring veroorzaakt.
Harry jij bent a lucky man, jij zit op een gouden sjoemeldossier, trouwens een dik dossier, 500 pagina's!! De wens is de vader van de gedachte:ALS je eens tijd hebt??
Tammo.

Wrijfhout
Berichten: 8835
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Lepeltakker

Bericht door Wrijfhout »

Gert Schouwstra schreef: De Elisa en de Carlo hebben volgens de LVBHB database hetzelfde brandmerk. Dat kan natuurlijk niet. Schrijffoutje, of onderdeel van het dikke dossier waar Harry over beschikt?
Hier draait het hele verhaal om, maar te gecompliceerd om daar zo maar wat dingen over te gaan roepen...

Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Gert Schouwstra
Berichten: 4155
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lepeltakker

Bericht door Gert Schouwstra »

Inderdaad!
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.

louis lockefeer
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 feb 2018 15:08

Re: Lepeltakker

Bericht door louis lockefeer »

Hallo allemaal,
Als afstammeling van een van de gebroeders Lockefeer uit Nieuw-Namen heb ik heel mijn leven te maken gehad met de binnenvaart en meer bepaald met de zand en grindvaart per zelflossers naar België met de volgende schepen:
Scheldezonen, Elisa, Louis, Elodie, Julia.
Voor zover ik mij nog herinner waren de Eliza, Louis, Elodie en Julia z.g.n. Lepeltakkers en rond 1930 gebouwd bij Mulder en Suurmeijer uit Foxhol.
Alleen de Scheldezonen was van een andere werf en ook veel krommer.
Tijdens mijn surfen op het scheepvaart forum kwam ik André de rondvaartbelg tegen en die wist o.a. meer over de latere geschiedenis van de Eliza, onder de naam Westport verbouwd tot jacht en lichtplaats hebbende in Antwerpen maar bij navraag loopt ieder spoor daar dood.
Ik ben zeer benieuw naar nog meer tips over deze schepen.

Gert Schouwstra
Berichten: 4155
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Lepeltakker

Bericht door Gert Schouwstra »

Lepeltak was een begaafde en creative ontwerper en had een grote orderportefeuille. Voor 1929 komt zijn naam in de kranten niet voor. Hij was enorm productief. Dit is twee jaar werk en het zijn ze nog niet eens allemaal.

“Het Schip - 18 januari 1929”
Nieuwe opdrachten: De scheepswerf van M. van de Poll te Zwijndrecht heeft van de heer J. C. Lepeltak te Dordrecht opdracht ontvangen voor de bouw van drie motorvrachtschepen van 350 ton, voorzien van Hollandia-motoren, welke dienst zullen doen in de vaart Düsseldorf-Parijs.

“Het Schip - 18 januari 1929”
Kiellegging: Fa. Matena & Zonen, Papendrecht, voor een motorvrachtboot, groot ca. 350 ton, voorzien van een Hollandia-motor, te bouwen voor rekening van de heer J. C. Lepeltak te Dordrecht.

“Het Schip - 18 januari 1929”
Te water gelaten: Fa. Matena & Zonen, Papendrecht, de stalen motorvrachtboot “Elisabeth Gerda”, voorzien van een 2 cyl. 45 pk Hollandia compressorlooze Dieselmotor, in aanbouw voor rekening van de heer J. C. Lepeltak te Dordrecht.

"Voorwaarts - 15 maart 1929"
Met goed ''gevolg Is bij de Scheepsbouwwerf van M. van der Pol te Zwijndrecht te water gelaten de stalen motorspits Anna, voor rekening van den heer C. Kint, te Grauw (Zeeland), lengte 38.50 M., breedte 5.05 M„ hol 2.40 M., met een laadvermogen van 350 ton. Het schip wordt voorzien van een Hollandia motor van 80 p.k., Smit, Kinderdijk. Direct werd de kiel gelegd voor nog te bouwen 3 stuks, voor rekening van den heer J. C. Lepeltak, scheepsbouwkundige te Dordrecht.

“Het Schip – 29 maart 1929”
Nieuwe opdracht: M . van de Pol, Zwijndrecht, voor een stalen motorspits, groot ca. 350 ton, afmetingen 39.50X5.05 X 2.40 m, voorzien van een 80 pk Hoilandia-motor, in opdracht gegeven door den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht.

"De Maasbode - 20 april 1929"
VERKOCHTE SCHEPEN. Door de N.V. Scheepsmakelaarskantoor van Joh. Haagmans Jr. te Rotterdam werden de navolgende schepen verkocht: Motorvrachtboot „Barbara", 137 tons, eig. A. Bons aan J. Lepeltak te Dordrecht.

“Het Schip – 26 april 1929”
De Scheepsbouw werf P. de Bode te Krimpen a.d. IJssel ontving opdracht van de fa. Lepeltak te Dordrecht voor den bouw van twee motorvrachtbooten elk groot 250 ton, voor Fransche rekening en van een motorvrachtboot, groot 200 ton voor Belgische rekening.

“Het Schip – 7 juni 1929”
Door de fa. Lepeltak te Dordrecht is aan de scheepswerf Arie Ooms te Ammerstol opdracht gegeven voor den bouw van een motorschip, groot ca, 200 ton voor Belgische rekening. Tevens werd aan de fa. Verras te Graauw opdracht gegeven voor den bouw van een houten kotter voor de zeevisscherij, voor Fransche rekening. Aan de scheepswerf „Vooruitgang’' te Foxhol voor een motorvrachtboot, groot 180 ton en aan de fa. Gebr. Coops te Hoogezand voor een motorvrachtboot, groot 160 ton, beiden voor Belgische rekening.

“Het Schip – 5 juli 1929”
De fa. Lepeltak te Dordrecht heeft aan de scheepsbouwer P. Verras te Paal opdracht gegeven voor den bouw van een motorkotter, bestemd voor den heer R. Rammeloo de Paris te Zeebrugge.

"NRC - 6 juli 1929"
Zwijndrecht', 5 Juli. Met goed gevolg is te water gelaten' van de werf van den heer M. van der Pol alhier een der 3 in aanbouw zijnde motorspitsen voor den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht, lengte 33.50 M.. breedte 5.05 M., hol 2.45 M.. draagvermogen 350 ton: Het schip wordt voorzien van oen 80 P.K. Hollandia-molor van de fabriek te Kinderdijk.

“Het Schip – 19 juli 1929”
Nieuwe opdracht: De fa. Gebr. Bodewes, „Werf Volharding’’ te Foxhol ontving van de fa. Lepeltak te Dordrecht opdracht voor den bouw van 3 motorvrachtschepen, elk groot 215 ton, bestemd voor België.

“Het Schip – 19 juli 1929”
De fa. Lepeltak te Dordrecht bestelde bij den scheepsbouwer J. H. Kroeze te Hoogezand een motorschip, bestemd voor Nederlandsche rekening.

“Het Schip – 19 juli 1929”
Kiellegging: Fa. 'Matena & Zonen, Papendrecht, voor een stalen: motorvrachtboot, groot ca. 200 ton, te bouwen voor rekening van de fa. Lepeltak -te Dordrecht.

“Het Schip – 19 juli 1929”
Te water gelaten: bij M. van der Pol, Zwijndrecht, een stalen motorschip, draagvermogen 38.50X5.05X2.45 m;, voorzien van een 80 pk Hollandia-motor, in aanbouw voor rekening van den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht.

“Het Schip – 19 juli 1929”
Te water gelaten: bij Fa. Matena & Zonen, Papendrecht, de stalen motor vrachtboot Dendermonde, groot ca. 200 ton, in aanbouw voor rekening van de fa. Lepeltak te Dordrecht.

"NRC - 29 sept 1929"
Zwijndrecht. 28 Sept. Met goed gevolg is te water gelaten ven de werf van den heer M van der Pol, alhier, een der drie in aanbouw zijnde motorspitsen voor den beer J.C. Lepeltak, te Dordrecht. De afmetingen zijn: lengte 38.50 M., breedte 5.05 M„ bol 2.45 M., draagvermogen 350 ton. In bet schip zal worden geplaatst een 80 pk. motor van Smit, te Kinderdijk.

“Het Schip – 11 october 1929”
Te water gelaten: bij M. van der Pol, Zwijndrecht, een stalen motorspits, groot 350 ton draagvermogen, afmetingen 38.50X5.05X2.45 m, voorzien van een, 80 pk Hollandia (Kinderdijk) motor, in aanbouw voor rekening van de fa. J. C. Lepeltak te Dordrecht.

"NRC - 28 oktober 1929"
Zwijndrecht, 26 October. Heden werd met goed gevolg te water gelaten van de werf van den heer M. van der Pol alhier, de laatste der 3 in aanbouw zijnde moterspitsen voor den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht, lengte 38.50 M. breedte 5.05 M.. hol 2.45 M.. draagvermogen 350 ton. waarin zal worden geplaatst een 80 P.K Hollandia-motor van Smit te Kinderdijk.

“Het Schip – 8 november 1929”
Te water gelaten: bij M. van der Pol, Zwijndrecht, een motorspits, groot 350 ton, afmetingen 38.50X5.05X2.45 m, voorzien van een 80 pk Hollandiamotor (Smit), in aanbouw voor rekening van den heer j. C. Lepeltak te Dordrecht.

"De Maasbode - 28 december 1929"
Van de scheepswerf Volharding van de firma Gebr. Bodewes, te Foxhol, is met goed gevolg te water gelaten een stalen motorboot met de afm. 31.50 X 6.05 X 2.15 M„ groot 220 ton, gebouwd voor rekening van den heer C. Lepeltak, te Dordrecht. Ze wordt voorzien van een 2 cyL 60 P.IC Hollandia-motor.

“Het Schip – 17 januari 1930”
Kielleging: Fa, Gebr. Bodewes, Foxhol, voor …… een stalen motorboot, groot 220 ton, afmetingen 31.50X 5.05X 2.15 m, voorzien van een 2 cyl. 60 pk Hollandia-motor, te bouwen voor rekening van den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht en bestemd voor België.

“Het Schip – 17 januari 1930”
Te water gelaten: bij Scheepswerf „Volharding” , fa. Gebr. Berdewes, Foxhol, een stalen motorvrachtboot, groot 220 ton, afmetingen, 31.50 X 5.0 5X 2.15 m, voorzien van een 2 cyl. 60 pk Hollandia motor, in aanbouw voor rekening van den heer C. Lepeltak te Dordrecht.

"Nieuwsblad van het Noorden - 1 februari 1930"
HOOGEZAND; 1 Febr, Van de werf. van den heer H. Kroeze, alhier, is heden, met goed gevolg te water gelaten een stalen spits, groot 350 ton, voor rekening van den heer Lepeltak te Dordrecht. Ze zal worden voorzien van een 80 P.K. Hollandiamotor.

"Nieuwsblad van het Noorden - 12 februari 1930"
FOXHOL. 12 Febr. Van de scheepswerf „De Volharding", van de gebr. Bodewes- alhier, ls heden met goed gevolg te water gelaten een stalen motorboot met de afm. 31.50 x 5.05 x 2.15 M., groot 220 ton, gebouwd voor rekening van de firma Lepeltak te Dordrecht. Ze wordt voorzien van een 2-cyl. 60 P.K. Hollandla-motor.

“Het Schip – 14 februari 1930”
Te water gelaten: bij H. Kroeze, Hoogezand, een stalen motorspits, groot ca. 350 ton, voorzien van een 50 pk Hollandia-motor, in aanbouw voor rekening van den heer J . C. Lepeltak te Dordrecht.

“Het Schip – 28 februari 1930”
Kiellegging: Scheepswerf „Volharding”, Gebr. Bodewes, Foxhol, voor een motorspits, groot ca. 350 ton, voorzien van een 2 cyl, 80 pk Hollandia-motor, in aanbouw voor rekening van den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht

“Het Schip – 28 februari 1930”
Te water gelaten: bij Scheepsbouwwerf ,,Volharding” , Gebr. Bodewes, Foxhol,, een stalen motorvrachtboot, groot ca. 220 ton, voorzien van een 60 pk 2 cyl. Hollandia-motor, in aanbouw voor rekening van den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht.

"Maasbode - 17 juli 1930"
Van de Scheepswerf Volharding van de Fa gebr Bodewes te Foxhol is met god gevolg te water gelaten een motorspits groot plm 350 ton, voor rekening van den heer J.C. Lepeltak te Dordrecht. Deze wordt voorzien van een 80 P.K. Hollandia-motor. De kiel werd gelegd voor eenzelfde motorspits, eveneens voor den heer Lepeltak, terwijl op stapel staat een motorboot van 125 ton voor rekening van den heer J. C. Visser te Klundert, Van de scheepswerf „Vooruitgang" van de N.V. Mulder en Suurmeier te Foxhol, is met goed gevolg te water gelaten' een motorspits met de afm. 38.65 bij 5.05 bij 2.40 M., groot 350 ton, gebouwd voor rekening van den heer G. Hysel, Parijs. Ze wordt voorzien van een 60 P.K. Climax-motor. Voor rekening van den heer C. Lockefeer, Nieuw Namen werd de kiel gelegd voor een motorschip, groot 230 ton, dat ook een 60 P.K. Hollandia -motor krijgt. Van de werf „Volharding" van de firma Gebr. Bodewes te Foxhol is vertrokken naar Kinderdijk, om daar van een Hollandia-motor te worden voorzien een motorspits, groot 350 ton, gebouwd voor rekening van den lheer J. C. Lepeltak te Dordrecht. Deze is geheel van hard hout betimmerd en voorzien van ronde abeelen luiken.

“Het Schip – 1 augustus 1930”
Te water gelaten: bij Scheepswerf „Volharding", Fa. Gebr. Bodewes, Foxhol, een stalen motorspits, groot ca. 350 ton, voorzien van een 80 pk Hollandia-motor, in aanbouw voor reken in g van den heer J. C. Lepeltak te Dordrecht.

"Algemeen Dagblad - 14 november 1930"
Verduistering op Scheepvaartgebied. - Te Dordrecht heeft zich bij de justitie aangemeld de makelaar In schepen J. C. Lepeltak die Woensdag j.l. failliet Is verklaard. Enkele jaren terug begon hij te Alblasserdam met het koopen van schepen. Daarop nam hij dan hypotheek, vertrok er mede naar België en Frankrijk, gaf de schepen andere namen en deed ze opnieuw ijken, waarna hij ze als onbezwaard verkocht. Deze praktijken heeft hij te Dordrecht, waar hij waar twee huizen bezit, voortgezet. Ruim dertig vaartuigen heeft hij op deze wijze verkocht. Sommige zelfs twee en drie maal. Vijf hypotheekinstellingen op scheepvaartgebied zijn op deze wijze voor ruim vier ton benadeeld.

"Nieuwsblad van het Noorden - 14 nov 1930"
FOXHOL, 13 Nov. Gisteren werd van de werf van Gebr. Bodewes, alhier met goed gevolg te water gelaten een motorspits groot plm. 350 ton, voor rekening van den heer J C Lepeltak te Dordrecht. In het schip wordt een 90 P.K. Benz- Dieselmotor geplaatst De kiel werd gelegd voor een motorboot groot 130 ton voor eigen rekening. De vorige week vertrokken van deze werf een motorspits, groot 350 ton" en een motorboot, groot 130 ton.

Nederlandsche Staatscourant 17 nov 1930"
Faillisement uitgesproken; J. C. Lepeltak, Binnen Kalkhaven 33, Dordrecht; arrondissementsrechtb. Dordrecht, 12 November 1930; rechter-comm. mr. C. J. Heemskerk; cur. mr. A. van Os, Wolwevershaven 20, Dordrecht.

"Nieuwsblad van het Noorden - 18 nov 1930"
Ook in het Noorden slachtoffers. Uit Hoogezand meldt onze correspondent: In hoeverre ook hier slachtoffers zullen vallen van de frauduleuze praktijken van den makelaar Lepeltak te Dordrecht, is nog niet bekend, doch een feit is. dat deze ook hier op enkele werven verschillende schepen heeft laten bouwen. Namens een firma te Kinderdijk is hier dezen ochtend beslag gelegd op een motor in een dier schepen.

“Het Schip – 21 november 1930”
Te water gelaten: bij Fa. Gebr. Bodewes, Foxhol, een stalen motorspits, groot 350 ton, met afmetingen 38.50X5.05X 2-35 m, voorzien van een 90 pk Benz-Dieselmotor, in aanbouw voor rekening van den heer J . C. Lepeltak te Dordrecht.

“Het Schip – 21 november 1930”
Faillissement. . De makelaar in schepen en reeder van binnenvaartuigen J. C. Lepeltak te Dordrecht is in staat van faillissement verklaard met benoeming van M r. A. van Os tot curator.

“Het Schip – 19 december 1930”
Faillissement. De N.V. Scheepsbouwkundig Bureau. Machinefabriek J. C. Lepeltak te Dordrecht is in staat van faillissement verklaard met benoeming van Mr. A. van Os, aldaar tot curator.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.

Kor Heidinga
Berichten: 316
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Lepeltakker

Bericht door Kor Heidinga »

MAREA van groningen
MAREA van groningen
MAREA van Groningen @Groningen ©KH15061977.JPG (190.62 KiB) 280 keer bekeken
MAREA
thuishaven: Groningen
ENI-nummer: 2102896
bouwjaar: 1929, Gebr. Coops, Hoogezand, Nederland
historie:
02/1930: RUPEL, J.E. Lepeltak, Dordrecht, Nederland
03/1930: ?, Antwerpen, België
04/1953: WIM, M. Koopmans, Rotterdam, Nederland
12/1956: WIM, L.C. Koopmans, Streefkerk, Nederland
02/1961: MAREA, C. Ooms, Streefkerk, Nederland
01/1964: MAREA, P. Ooms, Streefkerk, Nederland
01/1966: MAREA, J. Ooms, Streefkerk, Nederland
07/1971: MAREA, F. Bakker, Groningen, Nederland
06/1990: woonschip



Plaats reactie