Lepeltakker
Re: Secunda
In de tijd van de schippersbeurs lag hier in Zwolle geregeld een schip van dit type op een reis te wachten. Volgens een collega van mij was dit de Vios van Boersma, ex Orion van Visser en ex Jado van Duizendstra.
Zelf weet ik weinig van deze schepen en lees dan ook alles wat wordt aangedragen over deze ''Lepeltakkers''.
Mvg. Henk
Zelf weet ik weinig van deze schepen en lees dan ook alles wat wordt aangedragen over deze ''Lepeltakkers''.
Mvg. Henk
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Verwisseling/Vita
Van Tammo Fluks kreeg ik een aantal foto's van de Verwisseling van Gerrit van Leiden en later als Vita van Bart van Leiden toegestuurd. Hartelijk dank Tammo.
Het achterschip van de VERWISSELING. Je kunt goed zien dat het achterschip erg laag was.
Er zijn veel mooie details te zien:
De stuurhutdeuren staan op de afgeschuinde hoeken van de stuurhut.
Voor de stuurhut staat het stookhok, met een flinke schoorsteenpijp erbovenuit.
De motoruitlaat staat stuurboord naast de stuurhut.
Ook de hele hoge ramen met daaronder nog weer panelen vallen op, dat kwam mede door de lage roef. Het achterraam kon als een deur opendraaien, dat was handig als je deklast tot op het achterdek stond, want dan kon je via dat raam op je stuurhutdak komen om daar te sturen.
Op de foto poseren ome Gerrit en tante Ab van Leiden met hun vier oudste kinderen: Bart, Bertha, Gerrit en Herman. Ik schat dat de foto omstreeks 1936 is gemaakt, het jongste kind Jenny staat dan nog niet op de foto.
De kop van de VERWISSELING met de familie aan boord. Nu zijn er wel 5 kinderen. Ik schat eerste helft van de jaren '50. Wie kent de andere schepen?
En de Verwisseling als VITA. Zoon Bart heeft het schip in 1959 overgenomen. Het schip is hier dus al verlengd en de stuurhut is boven op de roef geplaatst, zodat er ruimte kwam voor een flinke theehut. Omdat het schip nogal achterover lligt vermoed ik dat de 300 pk Buddah er nog in staat.
Nog een foto van de VITA in de laatste fase van zijn leven. Een deel van de den is verhoogd. Het schip is achter flink omhoog gekomen doordat er een 165 pk GM in is gezet. In 1979 is het schip door Bart van Leiden naar de sloop gebracht.
Het achterschip van de VERWISSELING. Je kunt goed zien dat het achterschip erg laag was.
Er zijn veel mooie details te zien:
De stuurhutdeuren staan op de afgeschuinde hoeken van de stuurhut.
Voor de stuurhut staat het stookhok, met een flinke schoorsteenpijp erbovenuit.
De motoruitlaat staat stuurboord naast de stuurhut.
Ook de hele hoge ramen met daaronder nog weer panelen vallen op, dat kwam mede door de lage roef. Het achterraam kon als een deur opendraaien, dat was handig als je deklast tot op het achterdek stond, want dan kon je via dat raam op je stuurhutdak komen om daar te sturen.
Op de foto poseren ome Gerrit en tante Ab van Leiden met hun vier oudste kinderen: Bart, Bertha, Gerrit en Herman. Ik schat dat de foto omstreeks 1936 is gemaakt, het jongste kind Jenny staat dan nog niet op de foto.
De kop van de VERWISSELING met de familie aan boord. Nu zijn er wel 5 kinderen. Ik schat eerste helft van de jaren '50. Wie kent de andere schepen?
En de Verwisseling als VITA. Zoon Bart heeft het schip in 1959 overgenomen. Het schip is hier dus al verlengd en de stuurhut is boven op de roef geplaatst, zodat er ruimte kwam voor een flinke theehut. Omdat het schip nogal achterover lligt vermoed ik dat de 300 pk Buddah er nog in staat.
Nog een foto van de VITA in de laatste fase van zijn leven. Een deel van de den is verhoogd. Het schip is achter flink omhoog gekomen doordat er een 165 pk GM in is gezet. In 1979 is het schip door Bart van Leiden naar de sloop gebracht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kleine verbetring Gert het was niet Vios maar Vita van Van Leiden. Hieronder in, ik dacht 1998, op zijn laatste reis gefotografeerd in Emmeloord. De schipper riep mij toe dat ik net op tijd was want het schip ging naar de sloop.
gr. Harry
PS
Lepeltakker is een interessant verhaal geworden, zal het thuis eens allemaal op een rijtje zetten
gr. Harry
PS
Lepeltakker is een interessant verhaal geworden, zal het thuis eens allemaal op een rijtje zetten
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Ik heb vandaag even contact gehad met de zoon van de heer Lepeltak. Hij vertelde mij dat zijn vader een bijzonder creatieve ontwerper was, maar dat zijn zakelijke kant minder sterk was. De geschiedenis met de dubbele hypotheken was bij hem bekend, maar het is natuurlijk nogal een pijnlijk onderwerp.
Nieuw voor mij was dat de heer Lepeltak rond 1930 ook vertegenwoordiger van de Hollandia motorenfabrieken was.
Na de oorlog is hij zich gaan toeleggen op het ontwerpen van jachten.
Verder vond ik nog een verwijzing naar het archief van het Ministerie van Financien. Daar moet nog dit dossier zijn opgenomen:
Nieuw voor mij was dat de heer Lepeltak rond 1930 ook vertegenwoordiger van de Hollandia motorenfabrieken was.
Na de oorlog is hij zich gaan toeleggen op het ontwerpen van jachten.
Verder vond ik nog een verwijzing naar het archief van het Ministerie van Financien. Daar moet nog dit dossier zijn opgenomen:
nr 672 - Stukken betreffende de behandeling van verzoeken om
schadevergoeding wegens gesloten leningen op schepen waarbij de
makelaar J.C. Lepeltak betrokken was, de zgn. Lepeltakzaken,
1932-1940. 1 pak
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Buda-scheepsmotor
In de Verwisseling kwam op een gegeven moment in 1953 een Buda motor van maar liefst 300! pk te staan. Een wat vreemd merk en ik heb wel eens gehoord dat die 300pk lang niet allemaal echte pk's waren. Maar eens navragen.
Overigens, in 1953 werd de Amerikaanse Buda-fabriek uitgekocht door Allen, de concurrent. Het merk hield daarmee dus op te bestaan. Er werden geen nieuwe motoren meer gebouwd. Onderdelen zijn nog steeds wel leverbaar.
In een folder van die fabriek kwam ik o.a. dit tegen:
Overigens, in 1953 werd de Amerikaanse Buda-fabriek uitgekocht door Allen, de concurrent. Het merk hield daarmee dus op te bestaan. Er werden geen nieuwe motoren meer gebouwd. Onderdelen zijn nog steeds wel leverbaar.
In een folder van die fabriek kwam ik o.a. dit tegen:
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Ik beschik over een aantal jaargangen bouwlijsten van scheepswerven van 1924 t/m midden jaren dertig en daarin kun je lezen dat dhr. Lepeltak eind jaren twintig al bij diverse werven orders plaatste door het hele land. Als ik er tijd voor heb wil ik dat eens uitzoeken en zal ik de resultaten hier wel plaatsen.
gr. Harry
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."