Modelbouw binnenvaartschepen.

Alles over binnenscheepvaart
Roy-

Bericht door Roy- »

Persoonlijk vind ik de modelscheepsbouw van Railzminiworld erg tegenvallen. Dit geld zowel voor de zee- als de binnenschepen.
Dit heb ik al eens eerder in de richting van Railzminiworld geventileerd.
Helaas viel hierna een doodse stilte in..........................

m.v.g. Roy
leenmodel

Bericht door leenmodel »

het model van het koppelverband varend

https://nl.youtube.com/leenmodel
Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 21:08
Locatie: Middelburg

Koppelverband.

Bericht door Lau Bos »

Hoi Leen, het is een mooi koppelverband geworden en er zit lekker gang in. Succes er mee.
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

De Dina,

wie kan hier meer over vertellen,foto's van Fred Trooster

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Zeilklipper Maria Johanna schipper G v Raamsdonk en eigenaar geboren te Schravenmoer. Bouwjaar 1912 , Werf Fa Boot , Lengte 29.10 meter breedte 5.75 meter. diepte op de eik 1.83 meter. Is verkocht naar Engeland, moet boven aan de Thames liggen.

Foto's Fred Trooster

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Modelbouw

Bericht door Kees Keijzer »

Rene;
Even over die "Dina";
Ook een G. v. Raamsdonk uit 'sGravenmoer, een zoon van die voorgaande. Over dat schip heb ik nog wel een verhaaltje;
Toen ik een jaar of 16 was lagen we met het ouderlijk schip in de Parkhaven op werk te wachten in Rotterdam Die voormelde persoon kwam aanlopen onder beurstijd, dus aan de reis, dat zag je ook meestal aan de lichaamstaal, een stapje harder. Een neefje van die man en mijn persoon zagen dat zo aan . Dus die man ging zich omkleden en dook de machienekamer in, in dat belze klippertje stond een gloeikop A B C .
Mijn maat vroeg aan zijn oom ;" Ome Gijs , ga je je kampvuur stoken",
dat sloeg op het aansteken van de gasbrander voor de gloeikop .
Ik zal hier maar niet neer zetten wat Ome Gijs z'n neefje toen toewenste.
De foto's van dat model hebben al eens op het forum gestaan,ik dacht dat het een interview was uit de Stem.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Kees

Leuk verhaal,waar ik de foto's van heb die is er pas aan boord geweest,er komen nog meer modellen aan.

groeten Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Bertus

Bericht door Bertus »

Ik zie hier elke keer van die prachtige modellen en dan moet is toch weer denken wat mij is overkomen.
Ik voer in 1964 op een zaterdag met mijn spits vanaf Dordtmund geladen richting Henrichenburg. Ik had de gang erin en zag op een ruime afstand een modelschip van een cruiseschip/ passagiersschip varen.
Deze kruiste diverse malen het vaarwater zodat ik besloot om een aandachtsein te geven. Met de kijker zag ik een man aan de wal naar de brug lopen en tegen het taluut omhoog gaan. Ik minderde vaart want dat model zwalkte een beetje door het kanaal, maar voer naar de wal.
Ik voer rustig langzaan door om geen golfslag te veroorzaken.
Die man had een mooi model gebouwd waar hij waarschijnlijk maanden had ingestoken. Terwijl ik het modelschip passeerde kwam deze plotseling van de BB wal af om het kanaal over te steken. Ik zag dat dat niet ging, zei tegen mijn vrouw, welke ook het gebeuren zag, Achteruit en ik rende het BB gangboord in. Een "aanvaring " was niet meer te voorkomen, het model kapseisde en ik greep het beet om het te redden, maar had een gedeelte van de opbouw vast, brak af en het model zonk.
De man kwam van de brug af met zij besturingskastje , ik ben tegen de sb wal gaan liggen, heb de man de paar kleine brokstukken gegeven en gezegt dat ik het verschrikkelijk vond, maar er echt niets aan doen kon, want een geladen schip ligt niet op 5 meter stil. De man stond echt te huilen, zei dat hij voor het eerst aan het proefvaren was en er iets niet in orde was met de besturing en dat ik er ook helemaal niets aandoen kon en zag dat ik het nog probeerde te "redden". Hij zei wel,"had ik toch maar gewacht tot morgen, want am Sonntag ist hier keine Schiffart, aber ich war so Gespannt".
We hebben die man wat te drinken gegeven en proberen gerust te stellen. Gelukkig was hij niet boos op mij. Ik vond het ook verschrikkelijk. Na enige tijd moesten we toch weer verder, maar het voorval heeft me lang dwars gezeten, ook al kon ik het niet voorkomen.
Hopelijk is deze man weer verder of opnieuw begonnen en waarschijnlijk heeft hij zijn volgende proefvaart toen wel op zondag gemaakt.
Zoals ik al zei dat is mij in 1964 overkomen en als ik dan ergens of hier modelschepen zie moet ik toch elke keer weer aan dat voorval terugdenken.
Misschien is dat modelbouwers hier ook eens overkomen, maar geloof me de "veroorzaker" is daar ook echt niet blij mee.

Groeten Bertus.
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Rito , 17,00 x 4,60 , Bouwjaar 1914 , Werf de Ham em Oerlemans , gebouwd alsMaas voor Piet Smit sleepdienst Rotterdam , Motor 250 pk 4 cilinder M.W. Benz diesel 300 toeren , In 1980 gesloopt in Hendrik idp Ambacht , Eigenaar G.v Raamsdank

Foto's gemaakt door Fred Trooster

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Vanmiddag voor het huis in de sloot proef gevaren met een schaalmodel van de “VEERHAVEN VIII “.

Dit model is gebouwd door Johan Visser, verkeersleider bij post Dordrecht.

Foto's gemaakt door Ron Teuben

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie