Foto's met een "verhaal"

Alles over binnenscheepvaart
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Jan Kroes »

Bedankt. Zo te zien zou het van boord vandaan net te zien zijn als je weet waar het staat.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

Misschien in de winter,
Ik vrees dat het daarvoor net te ver van de weg en te veel in het groen staat.
Bovendien moet je ook best hoog staan om goed over de dijk te kunnen kijken.

Maar het is zeker de moeite van het proberen waard.

En in elk geval kun je eenvoudige maar monumentale pompgebouw zien, waar de pompen uit 1926 nog steeds klaarstaan om hun werk te doen.

Drie pompen waren er voorzien en zijn ook geplaatst. Maar de capaciteit bleek veel groter dan gedacht en het kon ook met twee.
Toen dan ook in de crisisjaren in Maasbracht een pompgebouw moest komen heeft men geld bespaard door één pomp in Heumen weg te halen en in Maasbracht te installeren.
In de jaren negentig was deze pomp in Maasbracht niet meer nodig en zou letterlijk de schroothoop op gaan.
Gelukkig kwam er nog net op tijd iemand op het idee om hem terug te plaatsen in Heumen, waar de pompcapaciteit ook met drie pompen ruimschoots tekort komt.

Logisch wanneer je bedenkt dat in 1936 het kanaal 60 meter breed was en er bij hoogwater niet in donker werd gevaren/geschut.
Hoogwater vindt meestal plaats in de tijd van lange nachten en korte dagen. Gedurende de nacht kon dan ook makkelijk het kanaalpeil naar beneden gepompt worden.

Nu is het kanaal 90 meter breed. In Weurt liggen nu twee kolken die 24/7 uur schepen/water van de Waal in het kanaal lozen.
Dus de pompcapaciteit schiet, heel begrijpelijk inmiddels schromelijk tekort.
Hier wordt al decennia lang aandacht voor gevraagd maar alleen tijdens hoogwater en dus problemen in Heumen is er aandacht voor.
Maar zodra het hoogwater weg is, verdwijnt ook de aandacht voor het probleem.
Jan Kroes
Berichten: 3837
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:37
Locatie: Sittard

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Jan Kroes »

Als je naast het beeld staat zie je dit. Dus als je weet waar je moet kijken moet het lukken.
Heumen.jpg
Heumen.jpg (141.87 KiB) 1462 keer bekeken
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door veen1195 »

Mooi verhaal weer,Theo.
Wat ik van de brug over sluis Heumen weet, is, dat in het verre verleden de brug voor elk schip geopend werd, ook als je er met gestreken mast wel onderdoor kon.
Later kwamen de puntjes op de i en moest je masten en vlaggenstokken etc.strijken.
(Vermoedelijk wegens het toenemende verkeer)
Gr. Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door Kapitein Spok »

Jan vergeet de kachelpijp niet!
Een regelrechte ramp was dat.

OP de Jolles hadden we twee oliekachels waarvan de pijp niet onder de gesloten brug door kon.
Bij de pijp die naast de stuurhut stond zat onderaan een haaks bocht. Die kon je dus als het ware strijken zodat het afvoerkanaal met hoed intact bleef.
De andere stond midden achter de stuurhut en moest van de kraag op het roefdek getild worden. Wanneer je dan onder de brug zat en de wind van achteren vanwege de stuurhut niet weg kon plofte de kachel en zat binnen alles onder het roet. Hopeloos.Feitelijk kwam het er op neer dat, zodra we beneden Sambeek waren, die kachel maar uitgemaakt werd om geen risico te lopen.

Je schrijft: (Vermoedelijk wegens het toenemende verkeer).
Ik denk niet dat het verkeer na 1 mei 1980 veel minder is geworden dan daarvoor.Toch is dat exact de datum waarop deze onzin stopte, want toen werd Jan Zuidema sluismeester en was het onmiddellijk afgelopen met deze onzin.
Daags daarvoor ging de sluismeester (met ronduit sadistische trekjes) met VUT en kwam er een einde aan een voor de schippers, maar ook voor het overige sluispersoneel ronduit nare tijd.

En in de praktijk bleek uiteindelijk het oponthoud voor het wegverkeer best mee te vallen. Want heel vaak bleek na veel geruzie en gekrakeel een schip toch net niet onder de brug door te kunnen. Dan moest de brug alsnog open maar, vervolgens moest het schip vanuit stilliggen onder de brug door, en stond de brug veel langer open dan volgens de methode "Zuidema". masten en losse vlaggenstokken moesten plat maar wanneer een schipper twijfelde over een kachelpijp david of wat dan ook, werd gevraag hoeveel hij nodig had, dat was dan één of twee meer 1 of twee meter en die werd dan door ons toegezegd. In die tijd was het nog toegestaan om de brug af te stoppen als hij hoog genoeg was, het schip kon het gangetje er in houden en het landverkeer hoefde maar een of twee minuten te wachten.
Want de techniek in deze brug was misschien niet uniek, maar we bijzonder snel en bedrijfszeker. Het was een lust om met deze brug te werken.
Dat gold toen trouwens ook voor de sluis, maar dat was na de renovatie toen bijna alles uit 1926 was vervangen wel afgelopen. Toegegeven het was veel veiliger, en zoals het was zou het nu echt niet meer kunnen. Maar toen was het een genot om mee te werken.

En terwijl ik dit hier tik schiet mij een anekdote te binnen die ik hier (nu alle kerstbomen toch weg zijn) wel durf te vertellen.

Stel je even voor: Het is rond 13.00 uur, aflossing van de wacht, bovendien waren er nog twee mannen van de onderhoudsploeg in de wacht dus, mannepraat tussen vier heren. En dan uit de marifoon een schattige, zachte vrouwenstem:
"Sluis Heumen"
drie mannen zwijgen onmiddellijk, en mijn maat antwoord:
"Ja hier Heumen".
"Sluismeester ik heb een vraag, mijn man slaapt en hij heeft alles overeind staan.., zou u hem misschien voor één keertje willen trekken?"

Ja soms kon/kun je bij RWS bulderen van het lachen.
Wij kwamen in ieder geval niet meer bij, en mijn maat heeft lachend DE BRUG getrokken..
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door veen1195 »

Ja,dat is wel HEEL leuk.
Ploffende kachel ken ik maar meest in de sluizen van Born en Maasbracht met wind.
Bij ons was geen gedoe bij Heumen; leeg moest de brug omhoog, geladen kon de kachelpijp blijven staan. ( die wel 😉).

Schiet me nog iets te binnen; waarom heeft die sluis maar een stel kanaalwater kerende deuren?
Zodra de sluis gesloten moet worden wegens te laag Maaswater kan er niets meer in of uit worden geschut. (Of zie ik iets over het hoofd?)
Gr. Jan.
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door k-k »

En een vrouw gelukkig gemaakt, Theo! Soms vraag ik me wel eens af welk soort humor er nu onder collega's leeft. Compleet een andere wereld nu. Laten we ons maar gelukkig prijzen met die herinneringen en de wil om ze met elkaar te delen. Onze Somy (mooi blauw brandende) kachel moest soms in Vreeswijk ook even kuchen. Werden ze binnen niet vrolijk van. Gr. Klaas.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

Op een ochtend, na het honden uitlaten, kwam er iemand aanlopen met de vraag
of ik met onze tjalk een bootje dat op de kant geraakt was, weer in zijn element kon brengen.
Aangezien het scheepje aan de andere kant op het eiland lag en ik niet goed begreep hoe je daar iets op de kant kreeg,
ben ik polshoogte gaan nemen......
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 003.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 003.jpg (152.56 KiB) 1187 keer bekeken
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 004.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 004.jpg (135.1 KiB) 1187 keer bekeken
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 001.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 001.jpg (179.01 KiB) 1187 keer bekeken
Er lag dus inderdaad iets op de kant en als U bij de volgende foto goed kijkt kunt U ook zien waar het vandaan kwam.
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 002.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 002.jpg (137.57 KiB) 1187 keer bekeken
Nu ik zag het niet zo zitten omdat scheepje met heck-drive door het riet en over de palenrij heen te krijgen,
dus heb ik hen geadviseerd zwaarder materieel in te bellen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door pieter53 »

Enkele uren later kwam de Volharding van Rijpkema uit Terhorne geloof ik.
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 005.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 005.jpg (99.58 KiB) 1187 keer bekeken
Het scheepje kreeg de broek aangetrokken en werd door het riet getrokken.

jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 006.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 006.jpg (103.84 KiB) 1187 keer bekeken
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 007.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 007.jpg (119.82 KiB) 1187 keer bekeken
De broek werd weer uitgetrokken en de banden onder de romp door gehaald.


jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 009.jpg
jachtje berging juni 2001 greate griene fotopk 009.jpg (94.34 KiB) 1187 keer bekeken

Nu dat was het dan.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Foto's met een "verhaal"

Bericht door k-k »

Enig idee hoe het bootje daar terecht is gekomen Pieter? Combinatie van hoog water en harde wind, of geprobeerd langs illegale weg af te voeren? Gr. Klaas.
Plaats reactie