IJs en weder dienende...

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Arie »

Fluks schreef: 24 jan 2021 13:17 In de winter 1978-1979 heb ik 4 reizen naar Hamm gedaan,waarvan 2 keer via het Rhk.De laatste keer,dat ik via het Wdk wilde ben ik boven Friedrichsfeld geschut en de andere ochtend weer terug geschut,omdat er voor een paar schepen geen doorkomen aan was.Men liet het koelwater van het Kraftwerk boven Hamm door het kanaal lopen,zodat het redelijk ijsvrij bleef.Nog nooit zo‘n ellende meegemaakt.Iedere reis kleden trekken over de staalrollen,die we in Gelsenkirchen laadden,de kleden waren op den duur stijf bevroren.We hadden veel last van lekwater van de sneeuw,die onder de gestapelde luiken bleef hangen.Ook nog een reis naar Mannheim gedaan,waar we op ankers hebben gelost,omdat we de glooing niet konden beklimmen.Een jaar later zijn we in Bremen ingevroren,dat gaf minder ellende.
Klopt, het Wesel Datteln kanaal is een trap, alle ijs verzamelt zich boven de sluis, op een maandagochtend waren wij met de Veldhoek het eerste schip welke na de zondag stop , op geschut waren en de grote sluis uit vaarden.
eerst een kleine aanloop nemen, vast lopen en weer terug, een iets langere aanloop nemen en de Brons volaan er op, het koelwater retour via de "vriesleiding" de standpijp in, de kop schoof op het ijs, ik heb in de machinekamer aan de brandstofpomp gehangen om alles uit de Brons te halen, de vonken de pijp uit, de schroef maalde de ijsschotsen, het was gelijk oorlog onder de kont zo een herrie.
Resultaat was wel dat toen we aan de fabriek waren en ik een controle rondje in de machinekamer maakte dat ik voor de Brons in het bilgewater een mooie schone vlek in de bilge olie zag, daar zat dus in de buurt van de lenspomp een dunne plek of slechte klinknagel in het vlak welke door het ijs een lek geworden was.
In plaats van laden eerst een duiker er bij en een visbout gezet.

Zo hebben velen hun herinnering aan de winter perikelen aan boord.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door piet42 »

de broedertouw in actie in maart 1963 om de vissers vloot van stellendam te bevrijden op de achter grond is de noodbrug te zien naar het werkeiland de bouwput van de Haringvlietsluizen
Bijlagen
broedertrouw VII IMG_2905.jpg
broedertrouw VII IMG_2905.jpg (156.1 KiB) 1553 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Sperwer
Berichten: 57
Lid geworden op: 10 dec 2018 22:47

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Sperwer »

Duiker? Arie, een visbout heb je toch aan boord om de kosten van een duiker uit te sparen?

Een spijker aan een lijntje door het gat naar buiten - met de haakstok de spijker onder het schip uit vissen - visbout aan het lijntje bevestigen ( al dan niet met ring of plaatje en natuurlijk wat dichtmateriaal ). Om de visbout aan de lijn te krijgen is er een gaatje geboord in de geslepen punt.
Door het gat naar binnen trekken - pakking, plaatje en moer om het touwtje heen en m.b.v. waterpomptang en steeksleutel de moer erop en dicht istieweer. (Oh ja, eerst het gat opboren naar de diameter + van de visbout; een nat en in dit geval koud klusje)

Groet, Sperwer
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door navigatie »

Sperwer omschrijft het visbout trekken heel mooi.
Wij hadden (begin 70e jaren) er enige ervaring mee.
De gaatjes in het vlak vielen hoofdzakelijk in de machinekamer, liefst in het midden. Dus een haakstok ging niet meer werken.
We hadden een lijn met dregje klaar liggen om het touwtje met een ijzeren pen onder het vlak vandaan te vissen.
Op enig moment werd bekend dat er een nieuw vlak onder kwam en zijn we overgestapt op een bezemsteel aan stukken gezaagd en een puntje aangemaakt. 's Avonds luisteren en controleren of er water in kwam en een propje bezemsteel er in slaan en alles dicht.
Prima de werf gehaald met de nodige propjes.
Met dat nieuwe vlak vaart hij nog wel, 95 jaar oud rond. Wel op de Donau, dat dan weer wel :mrgreen:
grt Wim
ps Ik realiseer me dat dit niets met ijs te maken heeft, sorry.
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Arie »

Sperwer schreef: 24 jan 2021 16:13 Duiker? Arie, een visbout heb je toch aan boord om de kosten van een duiker uit te sparen?

Een spijker aan een lijntje door het gat naar buiten - met de haakstok de spijker onder het schip uit vissen - visbout aan het lijntje bevestigen ( al dan niet met ring of plaatje en natuurlijk wat dichtmateriaal ). Om de visbout aan de lijn te krijgen is er een gaatje geboord in de geslepen punt.
Door het gat naar binnen trekken - pakking, plaatje en moer om het touwtje heen en m.b.v. waterpomptang en steeksleutel de moer erop en dicht istieweer. (Oh ja, eerst het gat opboren naar de diameter + van de visbout; een nat en in dit geval koud klusje)

Groet, Sperwer
Ik zag de kring in de olie, maar daar voor onder de Brons konden we niet bij en daar voor de Brons volle breedte van het schip kwam je met een haakstok echt niet bij aan de buitenkant, de duiker had een lekker warm droogpak en de rekening voor de VT.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door klipper »

Door ijs varen was de beste keurmeester. Lek in de machinekamer ontstond vaak door een boutje of moertje dat op het vlak lag. Op den duur een put van binnen en na verloop van tijd lekkage. Er werd wel eens beweerd dat een en ander versneld optrad door doopolie en schoonmaak midellen. Verder onder de lensleiding door electriese inwerking van de centrifugaal pomp, of van de leiding die op het vlak lag te trillen. Wel een een lek ontstaan door ongv 2cm dik ijs. Gr
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Kapitein Spok »

Bij schepen die zand en grind voeren was onder de pompkokers ook dikwijls sprake van extra slijtage.
De zware stalen korf van de zuigslang stond altijd in hetzelfde cirkeltje te trillen.
Bovendien zorgde de draaienende kolkwerking van het met zand vervuilde water er voor dat terplekke binnen de kortste keren alle vet was verdwenen. En altijd vochtig, blank metaal wil wel roesten. En roest rust nooit :cry:

(zo leert ons een gewaardeerd forumlid in elke bijdrage)
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door klipper »

Er was een grindschipper die beweerde ,dat hij daarom onder de pompkokers een stoeptegel had liggen! ?. Gr
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Arie »

klipper schreef: 25 jan 2021 13:30 Er was een grindschipper die beweerde ,dat hij daarom onder de pompkokers een stoeptegel had liggen! ?. Gr
Daar kan ik me wat bij voorstellen, mijn vader had onder de lensaanzuig in de machinekamer speciaal een plaatje staal van 20x20 cm en 15 mm dik laten lassen want juist onder de lenspomp aanzuig met water/olie en aanverwante zuren was het altijd prijs.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door piet42 »

volgens mijn was het verhaal van de een tegel onder de pompkoker een hele anderen bedoeling nl deze als de ijkmeester of iemand anders controleerde of er water op het vlak stond had je een droogvlak bij controle terwijl er 5 cm water stond tijdens het lossen het water eruit pompen en whalla je had 5 cm winst x het aantal tonnen op de ijk ;)
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie