Het is er de tijd van het jaar voor en het kan zomaar weer gebeuren. IJs op de vaarwateren.
Ik moet dan altijd denken aan de reis die ik voor de kerst 1996 moest laden in Zeewolde met bestemming Doetinchem.
Nadat ik over een Markermeer zonder ijs was gevaren was twee dagen later Amsterdam al niet meer bereikbaar vanaf de Bloq van kuffeler.
Naast de Oude ijssel bij hoog/laag Keppel werd al geschaatst.
Na lossing begon het nog wat harder te vriezen en begin januari 1997 werd de elfstedentocht verreden. Ik lag daar prima tegen de hoge kade uit de koude wind. Het was nog wel zo koud dat ik de tweede kachel aan moest sluiten.
De vorige eigenaar had een kachel met te weinig capaciteit aangeschaft en heeft er toen een bijgezet. Ik kan het zien omdat op de foto twee kachelpijpen naast elkaar te zien zijn.
gr. marco
IJs en weder dienende...
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
recht zo die gaat
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Dit was in de week van de Elfstedentocht van 1986.
Val van Urk
Te veel ijs in de tunnel de Waddenzee komt assisteren.
Een half uurtje tobben om de flauwe bocht voor de brug van Zuidhorn te nemen,na de 3e opening is er iemand naar voren ,om de mast te strijken en de brugwachter te zeggen de brug te openen als we in de brug zaten.
De volgende reis Duisburg-Delfzijl.Achter de Coby en de Katharina W in het Ketelmeer.Alles op alles om het konvooi van Amsterdam te halen.
Groeten,Arie.
Val van Urk
Te veel ijs in de tunnel de Waddenzee komt assisteren.
Een half uurtje tobben om de flauwe bocht voor de brug van Zuidhorn te nemen,na de 3e opening is er iemand naar voren ,om de mast te strijken en de brugwachter te zeggen de brug te openen als we in de brug zaten.
De volgende reis Duisburg-Delfzijl.Achter de Coby en de Katharina W in het Ketelmeer.Alles op alles om het konvooi van Amsterdam te halen.
Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Hier ook een wintersplaatje genomen op de zelfde plek als Marco; Doetnchem winter 1996;
Leeg van een reis tarwe van Breskens;Hier de silo waar we uit geladen hebben, de mensen met Bijbelkennis weten wel waar die muurschildering naar verwijst.
En er ook niet meer uit kunnen komen, dus drie weken verplicht rust in de Achterhoek.
Gr, Kees.
Leeg van een reis tarwe van Breskens;Hier de silo waar we uit geladen hebben, de mensen met Bijbelkennis weten wel waar die muurschildering naar verwijst.
En er ook niet meer uit kunnen komen, dus drie weken verplicht rust in de Achterhoek.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
"De beer" is er ook weer klaar voor. Deze opname werd in de winter van 1940 gemaakt.
Naar verluidt verstookte de Siberië zo'n 20 ton kolen per dag...
gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Hallo
Hier wat beelden van de winter van 1997 vanaf de brug van St. Philipsland, op het Schelde-Rijnkanaal.
Er werd in konvooi gevaren, het ijs was behoorlijk zwaar. De ijsbrekers waren zwaar genoeg zoals jullie zien.
Groet Wim Pionier
Hier wat beelden van de winter van 1997 vanaf de brug van St. Philipsland, op het Schelde-Rijnkanaal.
Er werd in konvooi gevaren, het ijs was behoorlijk zwaar. De ijsbrekers waren zwaar genoeg zoals jullie zien.
Groet Wim Pionier
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Hallo Kees,
Als dat de winter van 96 op 97 was lag je dus vlak voor me.
Wel grappig om daar nu achter te komen.
Ik had ook tarwe geladen maar dan in de flevopolder.
Op de foto zie je tijdens het laden het eerste ijs al. "s avonds naar de Bloq gevaren maar bij Almere was er al bijna geen doorkomen aan. Bovendien problemen met de koeling van de MAN.
Ik dacht; dat word schaatsen rond het schip en koek en zopie verkopen.
Na het lossen in Doetinchem blijven liggen en een paar dagen nadat de dooi ingevallen was ben ik samen met de Quo vadis van Piet Duizendstra richting de IJssel gescharreld.
gr.marco
Als dat de winter van 96 op 97 was lag je dus vlak voor me.
Wel grappig om daar nu achter te komen.
Ik had ook tarwe geladen maar dan in de flevopolder.
Op de foto zie je tijdens het laden het eerste ijs al. "s avonds naar de Bloq gevaren maar bij Almere was er al bijna geen doorkomen aan. Bovendien problemen met de koeling van de MAN.
Ik dacht; dat word schaatsen rond het schip en koek en zopie verkopen.
Na het lossen in Doetinchem blijven liggen en een paar dagen nadat de dooi ingevallen was ben ik samen met de Quo vadis van Piet Duizendstra richting de IJssel gescharreld.
gr.marco
recht zo die gaat
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Hallo.
Nog wat foto's uit de winter 1996-1997. De haven van St-Philipsland in poolstemming.
Na de winter vertrokken uit de haven richting Rotterdam, op een sleepje achter de "Batavier"
Groet Wim Pionier
Nog wat foto's uit de winter 1996-1997. De haven van St-Philipsland in poolstemming.
Na de winter vertrokken uit de haven richting Rotterdam, op een sleepje achter de "Batavier"
Groet Wim Pionier
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Mooie foto's Wim
En om nog even aan te sluiten bij Marco;
De winter dat wij met de "Haringvliet" ingevroren lagen in Doetinchem was die van 1996.
Op vrijdag 19 januari namen we we op de beurs in Terneuzen een reis tarwe van 500 ton aan om in Breskens te laden voor die stad in de Achterhoek , zaterdags in de mist naar de laadplaats gevaren, de weersverwachting was dat er vriezend weer op komst was , maandag morgen gaan laden, om
14.30 u over de vloed vertrokken ,er stond een straf oostenwindje dus buizen maar het vroor gelukkig nog niet anders hadden we aan boord een ijsbaan gehad zo met wind en water tegen elkaar in. Die avond naar Dintelsas gevaren en daar nog Gasolie en water gebunkerd bij van der Kolk.
Dinsdag morgen van Dintel en toen vroor het al wel dus werd het voorop toch wel ijzig, hier een foto dat we in een van de sluizen op de Neder Rijn liggen;
Woensdag middag waren we op de losplaats, donderdag beginnen met lossen maar ze maakten ons niet leeg ondanks mijn verzoek om er nog uit te komen voor dat het niet meer ging want het vroor ook overdag flink. vrijdag middag om 15.30 u leeg en contact gezocht met het waterschap of de brugwachters er ons nog door zouden laden maar daar werd negatief op gereageerd, dus besloten we aan de fabriek te blijven liggen, je zal maar een paar weken daar in the middle of nowwhere liggen bij brug Laag Keppel, geen drinkwater en zo.
Dus het resulteerde in drie weken inwoner van Doetinchem, er mocht van het waterschap pas ijs gebroken worden een week na het invallen van de dooi.
Hier nog een plaatje van het schip in het ijs;
Hier twee foto's van het boven hoofd van de sluis in Doesburg;
Hieronder nog twee foto's van de ijsbreker in actie boven de sluis in Doesburg;
Dat was op 17 februaridat de ijsbreker kwam op een vrijdag, de maandag er op zijn we gaan varen en na ruin drie weken voeren we sluis Doesburg weer uit.
Het jaar daarop kregen we weer een winter over ons heen maar die pakte voor ons beter uit maar daar kom ik nog weleens op terug.
Gr,Kees,
.
En om nog even aan te sluiten bij Marco;
De winter dat wij met de "Haringvliet" ingevroren lagen in Doetinchem was die van 1996.
Op vrijdag 19 januari namen we we op de beurs in Terneuzen een reis tarwe van 500 ton aan om in Breskens te laden voor die stad in de Achterhoek , zaterdags in de mist naar de laadplaats gevaren, de weersverwachting was dat er vriezend weer op komst was , maandag morgen gaan laden, om
14.30 u over de vloed vertrokken ,er stond een straf oostenwindje dus buizen maar het vroor gelukkig nog niet anders hadden we aan boord een ijsbaan gehad zo met wind en water tegen elkaar in. Die avond naar Dintelsas gevaren en daar nog Gasolie en water gebunkerd bij van der Kolk.
Dinsdag morgen van Dintel en toen vroor het al wel dus werd het voorop toch wel ijzig, hier een foto dat we in een van de sluizen op de Neder Rijn liggen;
Woensdag middag waren we op de losplaats, donderdag beginnen met lossen maar ze maakten ons niet leeg ondanks mijn verzoek om er nog uit te komen voor dat het niet meer ging want het vroor ook overdag flink. vrijdag middag om 15.30 u leeg en contact gezocht met het waterschap of de brugwachters er ons nog door zouden laden maar daar werd negatief op gereageerd, dus besloten we aan de fabriek te blijven liggen, je zal maar een paar weken daar in the middle of nowwhere liggen bij brug Laag Keppel, geen drinkwater en zo.
Dus het resulteerde in drie weken inwoner van Doetinchem, er mocht van het waterschap pas ijs gebroken worden een week na het invallen van de dooi.
Hier nog een plaatje van het schip in het ijs;
Hier twee foto's van het boven hoofd van de sluis in Doesburg;
Hieronder nog twee foto's van de ijsbreker in actie boven de sluis in Doesburg;
Dat was op 17 februaridat de ijsbreker kwam op een vrijdag, de maandag er op zijn we gaan varen en na ruin drie weken voeren we sluis Doesburg weer uit.
Het jaar daarop kregen we weer een winter over ons heen maar die pakte voor ons beter uit maar daar kom ik nog weleens op terug.
Gr,Kees,
.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Wat oude plaatjes uit 1963 de leuvehaven welke schepen er op staan dat weet ik niet maar misschien zijn er wel forum lezers die er wat namen bij kunnen bedenken.
Ook 1963 de nieuwe maas
Gr, schier
Ook 1963 de nieuwe maas
Gr, schier
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....
Na een voorzichtige start van de winter hier nog wat beelden uit 1963
De Syberie op de Amer ter hoogte van Lage-Zwaluwe
De zelfde locatie ook 1963 met zo te zien een boot van Muller
Gr, schier
De Syberie op de Amer ter hoogte van Lage-Zwaluwe
De zelfde locatie ook 1963 met zo te zien een boot van Muller
Gr, schier