IJs en weder dienende...

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door hydra »

Het is er de tijd van het jaar voor en het kan zomaar weer gebeuren. IJs op de vaarwateren.
Ik moet dan altijd denken aan de reis die ik voor de kerst 1996 moest laden in Zeewolde met bestemming Doetinchem.
Nadat ik over een Markermeer zonder ijs was gevaren was twee dagen later Amsterdam al niet meer bereikbaar vanaf de Bloq van kuffeler.
Afbeelding

Naast de Oude ijssel bij hoog/laag Keppel werd al geschaatst.
Afbeelding

Na lossing begon het nog wat harder te vriezen en begin januari 1997 werd de elfstedentocht verreden. Ik lag daar prima tegen de hoge kade uit de koude wind. Het was nog wel zo koud dat ik de tweede kachel aan moest sluiten.
De vorige eigenaar had een kachel met te weinig capaciteit aangeschaft en heeft er toen een bijgezet. Ik kan het zien omdat op de foto twee kachelpijpen naast elkaar te zien zijn. :wink:
Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door Fluks »

Dit was in de week van de Elfstedentocht van 1986.

Afbeelding
Val van Urk

Afbeelding
Te veel ijs in de tunnel de Waddenzee komt assisteren.

Afbeelding
Een half uurtje tobben om de flauwe bocht voor de brug van Zuidhorn te nemen,na de 3e opening is er iemand naar voren ,om de mast te strijken en de brugwachter te zeggen de brug te openen als we in de brug zaten.

Afbeelding
De volgende reis Duisburg-Delfzijl.Achter de Coby en de Katharina W in het Ketelmeer.Alles op alles om het konvooi van Amsterdam te halen.
Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door Kees Keijzer »

Hier ook een wintersplaatje genomen op de zelfde plek als Marco; Doetnchem winter 1996;
Afbeelding
Leeg van een reis tarwe van Breskens;Hier de silo waar we uit geladen hebben, de mensen met Bijbelkennis weten wel waar die muurschildering naar verwijst.
Afbeelding
En er ook niet meer uit kunnen komen, dus drie weken verplicht rust in de Achterhoek.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
"De beer" is er ook weer klaar voor. Deze opname werd in de winter van 1940 gemaakt.
Naar verluidt verstookte de Siberië zo'n 20 ton kolen per dag...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door pionier »

Hallo

Hier wat beelden van de winter van 1997 vanaf de brug van St. Philipsland, op het Schelde-Rijnkanaal.

Afbeelding

Afbeelding

Er werd in konvooi gevaren, het ijs was behoorlijk zwaar. De ijsbrekers waren zwaar genoeg zoals jullie zien.

Groet Wim Pionier :D
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door hydra »

Hallo Kees,
Als dat de winter van 96 op 97 was lag je dus vlak voor me.
Wel grappig om daar nu achter te komen.
Ik had ook tarwe geladen maar dan in de flevopolder.

Afbeelding

Op de foto zie je tijdens het laden het eerste ijs al. "s avonds naar de Bloq gevaren maar bij Almere was er al bijna geen doorkomen aan. Bovendien problemen met de koeling van de MAN.
Ik dacht; dat word schaatsen rond het schip en koek en zopie verkopen.

Na het lossen in Doetinchem blijven liggen en een paar dagen nadat de dooi ingevallen was ben ik samen met de Quo vadis van Piet Duizendstra richting de IJssel gescharreld.
Afbeelding

gr.marco
recht zo die gaat
pionier
Berichten: 674
Lid geworden op: 18 apr 2007 18:57
Locatie: Dordrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door pionier »

Hallo.

Nog wat foto's uit de winter 1996-1997. De haven van St-Philipsland in poolstemming.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Na de winter vertrokken uit de haven richting Rotterdam, op een sleepje achter de "Batavier"

Groet Wim Pionier :D
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door Kees Keijzer »

Mooie foto's Wim
En om nog even aan te sluiten bij Marco;
De winter dat wij met de "Haringvliet" ingevroren lagen in Doetinchem was die van 1996.
Op vrijdag 19 januari namen we we op de beurs in Terneuzen een reis tarwe van 500 ton aan om in Breskens te laden voor die stad in de Achterhoek , zaterdags in de mist naar de laadplaats gevaren, de weersverwachting was dat er vriezend weer op komst was , maandag morgen gaan laden, om
14.30 u over de vloed vertrokken ,er stond een straf oostenwindje dus buizen maar het vroor gelukkig nog niet anders hadden we aan boord een ijsbaan gehad zo met wind en water tegen elkaar in. Die avond naar Dintelsas gevaren en daar nog Gasolie en water gebunkerd bij van der Kolk.
Dinsdag morgen van Dintel en toen vroor het al wel dus werd het voorop toch wel ijzig, hier een foto dat we in een van de sluizen op de Neder Rijn liggen;
Afbeelding
Woensdag middag waren we op de losplaats, donderdag beginnen met lossen maar ze maakten ons niet leeg ondanks mijn verzoek om er nog uit te komen voor dat het niet meer ging want het vroor ook overdag flink. vrijdag middag om 15.30 u leeg en contact gezocht met het waterschap of de brugwachters er ons nog door zouden laden maar daar werd negatief op gereageerd, dus besloten we aan de fabriek te blijven liggen, je zal maar een paar weken daar in the middle of nowwhere liggen bij brug Laag Keppel, geen drinkwater en zo.
Dus het resulteerde in drie weken inwoner van Doetinchem, er mocht van het waterschap pas ijs gebroken worden een week na het invallen van de dooi.
Hier nog een plaatje van het schip in het ijs;
Afbeelding
Hier twee foto's van het boven hoofd van de sluis in Doesburg;
Afbeelding
Afbeelding
Hieronder nog twee foto's van de ijsbreker in actie boven de sluis in Doesburg;
Afbeelding
Afbeelding
Dat was op 17 februaridat de ijsbreker kwam op een vrijdag, de maandag er op zijn we gaan varen en na ruin drie weken voeren we sluis Doesburg weer uit.
Het jaar daarop kregen we weer een winter over ons heen maar die pakte voor ons beter uit maar daar kom ik nog weleens op terug.
Gr,Kees,
.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door Schier Hameete »

Wat oude plaatjes uit 1963 de leuvehaven welke schepen er op staan dat weet ik niet maar misschien zijn er wel forum lezers die er wat namen bij kunnen bedenken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook 1963 de nieuwe maas

Gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: IJS EN WEDER DIENENDE.....

Bericht door Schier Hameete »

Na een voorzichtige start van de winter hier nog wat beelden uit 1963
Afbeelding
De Syberie op de Amer ter hoogte van Lage-Zwaluwe
Afbeelding
De zelfde locatie ook 1963 met zo te zien een boot van Muller
Gr, schier
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie