IJs en weder dienende...

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Kapitein Spok »

Dank jullie wel. Ik geloof dat het al begint te werken.. :?
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door veen1195 »

Mijn broer is in de Alpen op 3000 meter;bergen sneeuw en ijs daar..
Hij heeft ‘n partij naar mij opgestuurd..

(Partij foto’s bedoel ik😖.)

Warme groet,Jan.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door pieter53 »

Nu op 3000m wordt de sneeuw ook steeds krapper :evil: :(
Zie https://zugspitze.panomax.com/ begin juni lag daar nog 6 meter sneeuw!

Zie ook:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door kabo »

NL-HlmNHA_559_05260.tjp.jpg
NL-HlmNHA_559_05260.tjp.jpg (115.34 KiB) 2084 keer bekeken
De Poolvos een oude Ijsbreker ijs brekend in de Zaan aan de Kalveringdijk in jan 1982.
bwj. 1969 afm. 29.50 x 7.36 x 2.36 en 700 pk Kromhout. NH archief
gr.Bas
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door kabo »

noorwegen.jpg
noorwegen.jpg (39.21 KiB) 1577 keer bekeken
sslb. Noorwegen van Piet Smit met ijsploeg in de winter van 1956 ? in de Waalhaven.
gr. Bas
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Roy »

Fraaie actie foto van de "Noorwegen" Bas !.
De sleepboot is in 1930 gebouwd en in 1956 verkocht voor de sloop. Er stond 275 ipk. in. Ze had één zussie t.w. de "Frankrijk", (3).

m.v.g., Roy
basr
Berichten: 105
Lid geworden op: 11 feb 2010 22:56

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door basr »

Winter1956
Ik wil hier een stukje geschiedenis vertellen over de winter begin 1956, en met name over
enkele Hardinxveldse grindschippers meest zelflossers
ik heb het meeste van overlevering veelal verteld op de verjaardag van mijn broer 27 januari
vooral als het dan niet vroor dan kwamen de verhalen van je weet toch nog wel van 56 zeker..
nu wat weten wij dan van 56, dat voor een aantal Hardinxveldse schipper de nieuwe werkweek begon en ze s maandags morgens vroeg weer op pad gingen voor een nieuwe reis grind of zand.
De bestemming van sommigen was Ooy boven Nijmegen km 860 nu tegenwoordig bekend als
“de Bisonbaai
het was smaandagsmorgens vroeg bar slecht weer een vette kou wind uit het noordwesten
en veel regen nu niet bepaald weer dat je zegt er zit vorst in de lucht nu de bedoelde schepen
waren tegen de avond allemaal in het gat van de Ooy of ze nog om melk geweest zijn
weet ik niet maar ik denk van smaandagsavonds niet nou ja en voor bellen was het ook nog
te vroeg ,de insiders hebben aan een half woord genoeg,er moest een dag of wat gewacht worden
op een vrachtje
maar het verhaal gaat verders nacht is de wind gedraaid naar een felle bries uit het Oosten en het
is gaan vriezen ja hard gaan vriezen heel hard
de schippers hebben het even afgekeken en waarschijnlijk gedacht jongens dat wordt niks meer
in ieder geval hebben ze hun plan getrokken en van een enkeling weet ik dat ze terug gegaan zijn naar Hardinxveld {op een van die schepen die teruggegaan zijn was de vrouw in verwachting}
maarook de andere zijn lageruit gegaan naar de Waalhaven in Nijmegen en het verhaal gaat dat het zo hard vroor dat ze woensdagsmorgens naast de schuit konden staan
er is ook noch een verhaal dat het van woensdag op donderdag nacht zo hard vroor dat een schip dat beneden Weurt ten anker lag is gaan drijven doordat zijn anker met het HEUSIJS mee naar boven
kwan als het heel hard vriest komt het ijs van onder naar boven dat noemt mem heusen
dus grondijs
onze schipper die de Waalhaven ingegaan zijn hebben daar nog een week of 5 ingevroren gelegen
de plaatselijk brandweer voorzag hen van vers drinkwater en ook werd er wel eens wat georganiseerd voor de schippersik heb gehoord dat ze ook wel eens een bakje gingen doen bij
V& D ook werden ze in het nieuws gezet door de pers ik denk de Gelderlander ik heb het stuk wel
eens gezien een flinke reportage met diverse fotos ik kan het helaas niet meer vinden
maar misschien is het nog in bezit van een van de familes van toen
famielies van wie ik het zeker weet die daar overwinterd zijn
BLOKLAND MS MERWESTROOM
PIETERSE MS DE HOOP
PIETERSE MS HOLLAND
EGAS MS ONDERNEMING
van LOPIK ??????????
er zullen er mischien noch wel meer geweest zijn mischien dat die later wel reageren,ik zat indie
tijd op school en in de kost in gorcum ik was toen 10 jaar en ging in het weekend met de trein
naar Nijmegen
ter informatie ik heb maandag jl gemaild naar het gem archief van Nijmegen
of er van het een en ander nog iets in het archief te vinden was maar noch niets terug gehoord
gegroet Bas deRuijter
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door pieter53 »



Misschien al eens geplaatst.....
Wie weet wat er in de PW 2 voor een motoren staan?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik dacht Daf....
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: IJs en weder dienende...

Bericht door ichthus »

Hallo dat weet Gert wel, als die iets niet weet over de PROVINCIALE WATERSTAAT in Friesland vergeet het dan maar .Zo ben ik benieuwd wat type Kromhout 6 Fhd 240 ? er in die ( OUDE? ) ijsbreker Poolvos stond ? fijne avond nog Wim .
Plaats reactie