Dit waren nog eens winters, die krijgen we heden ten dage niet meer.
IJs en weder dienende...
Re: IJs en weder dienende...
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: IJs en weder dienende...
Pieter, ik kan goed begrijpen dat er mensen zijn die daar verlangend naar uitkijken.
Maar zelf raak ik vervuld van grote dankbaarheid als we op 1 maart, wanneer de metereologische winter voorbij is, kunnen vaststellen dat ons deze taferelen opnieuw bespaart zijn gebleven.
Re: IJs en weder dienende...
Hallo Theo,Kapitein Spok schreef: ↑06 dec 2020 20:27Pieter, ik kan goed begrijpen dat er mensen zijn die daar verlangend naar uitkijken.
Maar zelf raak ik vervuld van grote dankbaarheid als we op 1 maart, wanneer de metereologische winter voorbij is, kunnen vaststellen dat ons deze taferelen opnieuw bespaart zijn gebleven.
Ik verlang zeker niet naar dit soort winters, maar we hebben nu nauwelijks nog winters.
Ik heb de strenge winters in 1956 en 1963 nog mee gemaakt, dat er in de Ringvaart 60 cm ijs zat en dat er (vracht)auto's over het ijs reden en dat wij wekenlang konden schaatsen op de Ringvaart.
Dit is nog uit de goede oude tijd, deze herinneringen van vroeger, die gaan we niet meer meemaken.
Ik kan me nog herinneren dat we in 1985 en 1986 nog even op het ijs van de Ringvaart met onze dochters hebben kunnen schaatsen, tussen Kerst en Oud en Nieuw, daarna werd de Ringvaart weer opengebroken.
Daarna nooit weer op de Ringvaart kunnen schaatsen, ook niet 1979.
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er nog op de Ringvaart nog geschaatst kan worden.
Maar ........................ Zeg nooit, nooit.
Een beetje winter mag best van mij, dit is ook goed voor de natuur.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: IJs en weder dienende...
Pieter je hebt helemaal gelik, maar ik vind het zo kooouuuuddddd.
En ik heb ook een schurft aan gladde wegen en vastgevroren portieren, en dichtgevroren ramen.
Maar nogmaal je hebt gelijk, een strenge winter zou echt heel goed zijn, al was het maar om de kwetsbaarheid van onze infrastructuur aan het licht te brengen.
En ik heb ook een schurft aan gladde wegen en vastgevroren portieren, en dichtgevroren ramen.
Maar nogmaal je hebt gelijk, een strenge winter zou echt heel goed zijn, al was het maar om de kwetsbaarheid van onze infrastructuur aan het licht te brengen.
Re: IJs en weder dienende...
gr. Bas
Re: IJs en weder dienende...
gr. Bas
Re: IJs en weder dienende...
Mooie foto's, leuk om te zien die "ijspret" aardige herinneringen nu met een goed glas whisky in de hand bij de open haard.
Winter 1979, elke week twee reizen Rotterdam - Marl Hüls met de Veldhoek.
Dus elke week twee maal de stuurhut afbreken en blauwbekken van de kou op het Wesel Datteln kanaal, in de vrieskou, regen, wind , ijzel en sneeuw.
Nooit zal ik vergeten , op een zondagmiddag , het had ge-ijzeld, spek glad dek, glibberen en glijden om op t voordek te komen.
Volle bak Iso-Butanol laden, 580 m3, dat ging met max 80 m3 per uur, op handen en knieën van tank naar tank gekropen tijdens het laden om de afsluiters te bedienen.
Ben er nog trots op dat ik het geklaard heb zonder overloper, maar geef mijn portie maar aan Fikkie, dat was geen fun.
En dan afgeladen aankomen in de Botlek, het hele voordek van het buiswater één ijsmassa, met de dekstopper aleer je bij de bolders kon komen eerst het dek ijsvrij slaan.
Mooie herinnering, dat wel.
Proost
Gr. Arie
Winter 1979, elke week twee reizen Rotterdam - Marl Hüls met de Veldhoek.
Dus elke week twee maal de stuurhut afbreken en blauwbekken van de kou op het Wesel Datteln kanaal, in de vrieskou, regen, wind , ijzel en sneeuw.
Nooit zal ik vergeten , op een zondagmiddag , het had ge-ijzeld, spek glad dek, glibberen en glijden om op t voordek te komen.
Volle bak Iso-Butanol laden, 580 m3, dat ging met max 80 m3 per uur, op handen en knieën van tank naar tank gekropen tijdens het laden om de afsluiters te bedienen.
Ben er nog trots op dat ik het geklaard heb zonder overloper, maar geef mijn portie maar aan Fikkie, dat was geen fun.
En dan afgeladen aankomen in de Botlek, het hele voordek van het buiswater één ijsmassa, met de dekstopper aleer je bij de bolders kon komen eerst het dek ijsvrij slaan.
Mooie herinnering, dat wel.
Proost
Gr. Arie
Hou de vaart er in.
Re: IJs en weder dienende...
Die winter liep ik tot mijn knieën in de opgewaaide sneeuw uit school vandaan....
Sommige mensen zijn het levende bewijs dat hersenfalen niet onmiddellijk tot de dood leidt.
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: IJs en weder dienende...
Ja Arie, toen hadden we nog echte WINTERS. Wij voeren in de jaren 60 veel op de WD kanalen, altijd lekker in de winter
Mvg.
Geert
Mvg.
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: IJs en weder dienende...
In de winter 1978-1979 heb ik 4 reizen naar Hamm gedaan,waarvan 2 keer via het Rhk.De laatste keer,dat ik via het Wdk wilde ben ik boven Friedrichsfeld geschut en de andere ochtend weer terug geschut,omdat er voor een paar schepen geen doorkomen aan was.Men liet het koelwater van het Kraftwerk boven Hamm door het kanaal lopen,zodat het redelijk ijsvrij bleef.Nog nooit zo‘n ellende meegemaakt.Iedere reis kleden trekken over de staalrollen,die we in Gelsenkirchen laadden,de kleden waren op den duur stijf bevroren.We hadden veel last van lekwater van de sneeuw,die onder de gestapelde luiken bleef hangen.Ook nog een reis naar Mannheim gedaan,waar we op ankers hebben gelost,omdat we de glooing niet konden beklimmen.Een jaar later zijn we in Bremen ingevroren,dat gaf minder ellende.
Groeten,Arie.