Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Wachtschepen van scouting.

Bericht door hydra »

Er zijn nogal wat oude binnenvaartschepen terecht gekomen bij scoutinggroepen. Deze worden gebruikt als drijvend/varend clubhuis. De algemene verzamelnaam die scouting dan aan dit soort schepen geeft is: WACHTSCHEPEN.
In het verleden is er een regeling van het ministerie van verkeer en waterstaat geweest dat verenigingen/stichtingen met een maatschappelijk doel schepen uit de sloopregeling konden kopen.
Hierdoor zijn er flink wat schepen behouden gebleven.
Zelf ben ik een tijd beheerder van zo'n schip geweest. Dit is de Nieuwe Zorg.
Onze groep (pr. Bernhardgroep Vreeswijk) heeft dit schip in 1987 van de familie Suiker uit Rotterdam gekocht en omgebouwd tot wachtschip.
Ik zal de komende tijd foto's plaatsen en ik hoop dat jullie deze aan kunnen vullen met andere foto's en info.
De meeste foto's hebben we bij de overdracht gekregen van de fam. Suiker.

Eerst even 2 oudjes.

Afbeelding

Zo te zien word er hier ....... gelost in een vrachtwagen. Weet iemand waar dit is? Het lijkt op Belgie.

Afbeelding

Het was wel een opvallende verschijning met dat gifgroen en oranje.En dan ook nog eens een kanariegele Daf op de luiken.
In welke sluis ligt de Nieuwe Zorg hier? Is het op de randmeren?

Afbeelding

Zoals het schip nu rondvaart.

gr. marco
recht zo die gaat
Roy-

Bericht door Roy- »

Zou de foto van de "Nieuwe Zorg" misschien in de sluis van Harderwijk gemaakt kunnen zijn ?.
( Leuk nieuw topic trouwens ).

m.v.g. Roy
Danny

Bericht door Danny »

Afbeelding

de Poseidon 02101978

weet niet van wie, maar ooit eens gespot op het buiten ij
Clicks

Bericht door Clicks »

danny schreef: de Poseidon 02101978
weet niet van wie, maar ooit eens gespot op het buiten ij
De Poseidon is het wachtschip van Scouting de Jutters uit Willemsoord.
Danny

Bericht door Danny »

dank je clicks
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Die Poseidon is ook ter sprake gekomen bij het onderwerp Lepeltakkers.

gr. marco
recht zo die gaat
Binnenvaart
Berichten: 28328
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Abel Tasman , In 1898 is de “St. Willebrordus' te water gelaten als sleepschip op de werf Kalkman in Capelle a/d IJssel met als eigenaar Dhr. P. van Beers. In 1935 krijgt het schip de naam “Margaretha” van de nieuwe eigenaar Dhr. P. Sijbrands. Tijden de 2e wereldoorlog heeft het schip in zijn geheel op de bodem van het Julianakanaal bij Maasbracht op het schepenkerkhof gelegen. Na de oorlog is zij weer drijvende gemaakt en opniew in de vaart genomen. In 1964 is de “Margaretha” omgebouwd tot motorschip met een MAN motor van 260 pk. De stichting Outward Bound heeft de het schip overgenomen in 1988 en de ruimen betimmerd en voorzien van centrale verwarming. De scheepsnaam was destijds “Outward Bound” en deed dienst als vakantieschip voor gehandicapten met als thuishaven Lelystad. Het zeekadetkorps Hellevoetsluis heeft de “Outward Bound” in 1992 aangekocht van deze stichting en haar “Discovery” genoemd. Er werden diverse verbouwingen gedaan en twee generatoren van respectievelijk 33 kva en 30 kva geplaatst in het voorruim. In 2000 heeft zeekadetkorps Heerhugowaard de “Margaretha” in haar bezit gekregen en haar de nieuwe naam “Abel Tasman” gegeven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

De Nieuwe Zorg is een -kleine- friese maatkast. Het schip is met zijn 30 meter lengte net iets korter. Op deze foto ligt de Nieuwe Zorg ingevroren in, ik denk zo Maasbracht maar weet het niet helemaal zeker.

Is dat dan de kerk van Maasbracht of van Wessem op de achtergrond??

Suiker vertelde mij destijds dat het kleinere schip buitenop familie was maar wie of wat ben ik vergeten.
Wie herkent dit andere schip.

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
Binnenvaart
Berichten: 28328
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Catharina in Zaandam,verder niks bekend

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Gert Schouwstra
Berichten: 4577
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

catharina

Bericht door Gert Schouwstra »

De catharina heet L'avenir

Friesemaatkast of verkorte Kempenaar

40.22 X 6.60 m
Bouwjaar 1914
Werf: boot Alphen aan de rijn

Motor caterpillar 144 pk type B436 bijzonderheden benzinestartmotor
Generator hatz 23 kva luchtgekoeld 2005

Gemiddelde inzinking 69 cm
Officieel tonnage 356 ton
Waterverplaatsing 70 ton
meetbriefnr. 25087
Ingeschreven 3-5-1979
Eigendom van scouting groep de watergeuzen sinds 1979
Ligplaats: Hemmes Zaandam

Het ruim is in twee delen verdeeld het achterste deel tot ingang ruim zijn 42 vaste slaapplaatsen gemaakt met vasten matrassen
Het voorste deel is vrij voor allerlei activiteiten
Onder het voor herft is de kombuis, toiletten en wasruimte gemaakt
Vooronder: werkplaats
Theehuis: is nog origineel met bank en keuken
Achteronder: is nog de bedstee aanwezig en de roef is verbouwd tot Wilde Vaart hok
Stuurhut: is nog origineel met stuurrad en bedieningspaneel koppelingen gas worden apart bediend dmv stangen
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie