Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door SchipperWillem »

Goedemorgen,
Het zou wel heel sinecure zijn, een klipper uit 1875, ik vermoed een schrijffout, de ijzeren klipper van v.d. Klooster uit St Annaland,
was gebouwd in 1895 in Papendrecht, en bij de inhaal te St. Annaland stond de dijk zwart van het volk.
Het bestond immers niet dat een ijzeren schip kon drijven, en naar de handelsgeest van de Zeeuwen te weten, liepen ze daar beslist niet achter, dus ik vermoed 1895.
Groeten, Willem.
Dennis s

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Dennis s »

Hoi Willem en de rest.
Dit is een jaartal wat ik eerder op onze scouting groep heb gehoord.
En hier van het forum heb .
Op pagina 82 van het klipper topic komt Gert Schouwstra ook met dit jaartal op de proppen.
zekerheid kan ik pas van de winter geven , als ik de roef en stuurhut ga aanpakken . En het brandnr weer zichtbaar kan maken , deze is nu onleesbaar door de lagen verf. Dus voor als nog hou ik me even vast aan dit jaartal.
Mocht jij bewijzen hebben dat het idd een slip off the pen is geweest, zou ik het graag horen, wil nl meer te weten komen over het verleden voor dat het ons wachtschip werdt.
gr
Dennis
SchipperWillem
Berichten: 499
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door SchipperWillem »

Dennis, niets is onmogelijk dus, het kan wel, maar het zou wel een echt prematuurtje zijn.
Dan zal je het scheepje extra moeten koesteren, en heb je iets speciaals onder je handen.
Groet, Willem.
*Waterman*
Berichten: 751
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:59
Locatie: Dordrecht

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door *Waterman* »

Van topic 'Klipper' pag. 82 :
Het zou moeten gaan om dit schip:

Ijzeren klipperaak Twee Gebroeders - eig. J. den Haan in Werkendam
Bouwjaar 1875 te Vrijenban, eerste meetbrief 30 april 1895 met nr. D381N. Brandmerk 517 sHage 1895.
25,70 x 5,63 - 138,482 ton. Hermeten te Dordt op 27 juli 1904 - 135,846 ton.

Nieuwe meting 23 september 1937 met nr. R10723N voor ijzeren zeilklipperschip Twee Gebroeders - met nieuwe eigenaar eig. W. v/d Heuvel Pzn in Werkendam. 25,70 x 5,62 - 136,068 ton. Hier wordt opeens bouwjaar 1895 genoemd, maar dat komt dus vanwege de bovenstaande meting.

Nieuw brandmerk: 1089 B sHage 1953 (ENI 03011089).
In het IVR-1910 wordt de Twee Gebroeders genoemd als eigendom van Joost den Haan uit Werkendam en gebouwd in 1895 te Vrijenban. (25,70 x 5,60 x 1,86 m., 135,8 ton)
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door peelander »

Die bouwdatum intrigeert me.
Daarom eens op deze site gekeken
https://www.bootnodig.nl/home.html

en onderstaande gegevens van een van de schepen gevonden.

De Egberdina is één van de vijf oudste, nog varende zeilschepen in Nederland en zij heeft dan ook een rijke geschiedenis. Zij is gebouwd in 1882, zeilt zo scherp als een jacht en is zo stabiel dat zeeziekte vrijwel niet voorkomt.

Welke nog ouder zijn heb ik nog niet ontdekt.
Nu gaat het in dit topic om een motorklipper, maar als het verhaal van de Egberdina klopt zou 1875 toch weleens aardig in de buurt van de waarheid kunnen komen.

groeten
Jan van der Pluijm
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Kees Touw »

Dennis s schreef:hier een foto van het wachtschip van de burgemeester van haaren groep uit Schiedam .
een klipper uit 1875.
Afbeelding.

inmiddels ziet ie er iets anders uit. sinds november bezig met achterstallig onderhoudt weg te werken , en wat dingen te vernieuwen.
bij interesse meer info en foto`s.
gr Dennis
Ook ik heb zo mijn bedenkingen over het bouwjaar 1875 van klipper Alewijn de Groot.
De oudste (steven) klippers die ik ooit gevonden heb zijn uit 1877.
Eigenlijk zou er gekeken moeten worden wanneer Boot een hinderwetvergunning krijgt voor het aanleggen van een ijzerwerf.
In een advertentie in Het Nieuws van den Dag van 25-11-1881 vraagt H. Boot & Zonen te Vrijenban Delft om een prijsopgaaf voor ijzeren scheepsbouw- en smidsgereedschappen.
Opnieuw in dezelfde krant op 02-04-1883 een advertentie voor een smid-vuurwerker voor vast werk op werf Boot.
Dan op 22-06-1883 de mededeling dat er een ijzeren paviljoenschip is te water gelaten voor rekening van schippers Joh. Kooren te Rotterdam. Het schip Jacoba Johanna was 42 last groot.
Ik zag het schip ook in de liggers van de scheepsmetingsdienst maar dan als Johanna Pieternella.
In 1999 had ik al eens een lijst gemaakt van schepen gebouwd te Vrijenban. Mijn bronnen waren toen de Rijnschepenregisters van 1898, 1908 en 1914. Ik heb er toen 37 gevonden. De oudste was toen de Twee Gebroeders uit 1886.
Wanneer de Alewijn de Groot werkelijk in 1875 zou zijn gebouwd dan is het toch opmerkelijk dat er dan in 1876, 77 , 78 en 79 etc geen ijzeren schepen meer volgen. Dan zouden al die werktuigen voor de ijzerbouw hebben liggen verroesten.
Met vriendelijke groet van K.T.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door klipper »

er waren rijnaken die tot de oudste ijzeren schepen behoorden. In de 60er jaren was er aan het Buizengat dat is het verlengde van her Boerengat te Rotterdam ,een graanhandel gevestigd , ik meen dat dat de Blauwe Molen was. Dat bedrijf had een stokoud opslag schip wat volgens mij wel een van de eerste ijzeren schepen was. Het verhaal ging dat het schip niet te lassen was, mede doordat er tussen de op elkander geklonken plaaten lood zat en niet te lassen ijzer. Het waren schepen zonder berghout plaat maar met een zgn duivels randje. Geschat bouwjaar kon wel rond 1870 zijn. Gr

Mijn vader noemde zo'n randje een moordenaar, dit schip, de "Trio" had ook zo'n rand;
Afbeelding
Het schip zit hier onfortuinlijk op de Kurkenol bij Zierikzee in 1960.
Tik trio maar in op de zoekmachiene en lees de story.
Gr, Kees.
Binnenvaart
Berichten: 28328
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Binnenvaart »

De Wuize Wout , ex RP 32

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaart
Berichten: 28328
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Binnenvaart »

De Hoop , 23,90 x 4,14 x 1,75 , 102 ton , Bouwjaar 1909 , Werf Gebr. Stofberg in Mijdrecht ( Nederland ) , 40 pk Lister , ex Spera in Deo , ex De Hoop , eigenaar Scoutinggroep De Argonauten in Rotterdam , ENI 03350097

Sinds 1969 in bezit van Scoutinggroep de Argonauten,hij ligt achter mij,ziet er schitterend uit,heel goed onderhouden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Contessa
Berichten: 284
Lid geworden op: 10 dec 2009 12:41

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Contessa »

Met het prachtige weer deze week had de groep het best naar zijn zijn in de Biesbosch. "Bepakt en bezakt" kwamen ze aangevaren.
Twee vragen: waar komt deze scoutinggroep vandaan en hoe heet deze vlet?

Afbeelding
vr.gr. Contessa

Gezien vanaf de Dancing Queen

Afbeelding
Plaats reactie