Wachtschepen van scouting.
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
Re: Wachtschepen van scouting.
Opvarig op de afgedamde maas.
Ik had er niet eerder aan gedacht om meer foto's te maken mede omdat ik dit traject beroepsmatig meerdere malen per week bevaar.
Dus zo zijn we ineens boven sluis lith.
De calcit 6 waar we tot sambeek mee hebben opgevaren, wat dat betreft doen we niet onder qua snelheid met de beroepsvaart.
Op 17 liter per uur en 1400 toeren liepen we toch gemiddeld 13 kilometer.
Eindje beneden ravenstein komen we dit transport tegen ook onderweg naar roermond. Alleen gaat dit duidelijk langzamer. Deze komen uit ijmuiden vandaan als ik mij goed herinner.
Na deze spannende oploop manoeuvre was het voor mij even tijd om te ontspannen roeiboot op het roefdek vol laten lopen en lekker met de voetjes erin. Het was deze dag gemiddeld 37 graden in de stuurhut zonder airco
Nadat we weer wat uurtjes verder waren en sluis grave hebben gehad waar we zo in schoten samen met de calcit 6 en weer wat pleziervaart en nog een sleep van scouting vletjes kwamen we rond 19:30 aan bij sluis sambeek.
Het was deze dag stervensdruk met opvaart bij sluis sambeek. Maar wij hadden geluk wij konden nog mee in de voorlaatse schutting.
De calcit 6 kreeg al voor de zondagochtend de 2de schutting.
We konden mee schutten met dit transport van 3 duwbakken welke ook vol stonden met lelievletten. Ondermeer uit de omgeving sassenheim als ik mij goed herinner.
Boven de sluis een mooi plekje gekregen van de sluismeester voor de middensluis en met een gras kantje ideaal voor de kinderen.
Eerst zouden we ergens opzij moeten maar met die kinderen niet zo handig en voordeel dat ik hier ook 4x per week langs kom dat ze je stem herkennen en dit plekje dus gekregen
Ik had er niet eerder aan gedacht om meer foto's te maken mede omdat ik dit traject beroepsmatig meerdere malen per week bevaar.
Dus zo zijn we ineens boven sluis lith.
De calcit 6 waar we tot sambeek mee hebben opgevaren, wat dat betreft doen we niet onder qua snelheid met de beroepsvaart.
Op 17 liter per uur en 1400 toeren liepen we toch gemiddeld 13 kilometer.
Eindje beneden ravenstein komen we dit transport tegen ook onderweg naar roermond. Alleen gaat dit duidelijk langzamer. Deze komen uit ijmuiden vandaan als ik mij goed herinner.
Na deze spannende oploop manoeuvre was het voor mij even tijd om te ontspannen roeiboot op het roefdek vol laten lopen en lekker met de voetjes erin. Het was deze dag gemiddeld 37 graden in de stuurhut zonder airco
Nadat we weer wat uurtjes verder waren en sluis grave hebben gehad waar we zo in schoten samen met de calcit 6 en weer wat pleziervaart en nog een sleep van scouting vletjes kwamen we rond 19:30 aan bij sluis sambeek.
Het was deze dag stervensdruk met opvaart bij sluis sambeek. Maar wij hadden geluk wij konden nog mee in de voorlaatse schutting.
De calcit 6 kreeg al voor de zondagochtend de 2de schutting.
We konden mee schutten met dit transport van 3 duwbakken welke ook vol stonden met lelievletten. Ondermeer uit de omgeving sassenheim als ik mij goed herinner.
Boven de sluis een mooi plekje gekregen van de sluismeester voor de middensluis en met een gras kantje ideaal voor de kinderen.
Eerst zouden we ergens opzij moeten maar met die kinderen niet zo handig en voordeel dat ik hier ook 4x per week langs kom dat ze je stem herkennen en dit plekje dus gekregen
Schipper MTS Vosta
-
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 04 aug 2008 22:34
- Locatie: Loon op zand
Re: Wachtschepen van scouting.
Zoals jullie zien verschillen de formaten van de foto's en kwaliteit deels is met de telefoon gemaakt en deels met de fotocamera.
Goed zondagochtend 20 juli weer verder in de opvaart.
En we hadden geluk de avond er voor een leuk gesprek met de buurman voor ons gehad en die bood ons spontaan een lift aan tot belfeld. Dit is toch al snel 45 kilometer.
Dus s'ochtends opzij vast gemaakt en wij stationair meegedraaid. Buurman merkte niks dat wij opzij hingen maar wij merkte dat wel in ons brandstof verbruik
Opvarig aan de camping in maashees.
Met een goeie 11 kilometer in de opvaart ipv 13 kilometer.
We lagen goed vastgesnoerd met staalkabels en al.
Uitzicht bij ons uit de stuurhut.
En bij onze vriendelijke buurman john.
Boven het veer van tegelen los gemaakt van elkaar en wij konden weer gelijk mee de sluis in en de buurman moest helaas een ronde wachten.
Het laatste stuk weer zelf gevaren. Hier nog duidelijk zichtbaar welke kant we op moeten.
In sluis roermond weer met een heleboel pleziervaart en andere scouting sleepjes opgeschut.
Hier liggen wij nog even vooranker op de maasplassen in roermond tot onze ligplaats vrij is.
De kempenaar vertrouwen achter ons op de foto moest nog gelost worden. Deze kempenaar had ook diverse vletten geladen van diverse groepen uit de omgeving van het brielse meer.
Na een uurtje wachten konden wij plaats nemen langszij de Jacoba 2 uit groningen en ook konden wij beginnen met het lossen van onze vletten.
Ik en de andere 2 schippers zijn zondagavond weer naar huis gegaan.
En aanstaande vrijdag gaan we weer naar roermond om het schip en de jeugdleden terug te varen naar Krimpen a/d ijssel.
Ik zal dan proberen ook nog wat foto's te maken van andere wachtschepen.
Helaas ontbrak het mij vaak aan de tijd om goede foto's te maken bijvoorbeeld in de sluis omdat het manoeuvreren hier net even wat anders en arbeidsintensiever is als wat ik gewend ben. En uiteraard willen we geen schade varen.
Goed zondagochtend 20 juli weer verder in de opvaart.
En we hadden geluk de avond er voor een leuk gesprek met de buurman voor ons gehad en die bood ons spontaan een lift aan tot belfeld. Dit is toch al snel 45 kilometer.
Dus s'ochtends opzij vast gemaakt en wij stationair meegedraaid. Buurman merkte niks dat wij opzij hingen maar wij merkte dat wel in ons brandstof verbruik
Opvarig aan de camping in maashees.
Met een goeie 11 kilometer in de opvaart ipv 13 kilometer.
We lagen goed vastgesnoerd met staalkabels en al.
Uitzicht bij ons uit de stuurhut.
En bij onze vriendelijke buurman john.
Boven het veer van tegelen los gemaakt van elkaar en wij konden weer gelijk mee de sluis in en de buurman moest helaas een ronde wachten.
Het laatste stuk weer zelf gevaren. Hier nog duidelijk zichtbaar welke kant we op moeten.
In sluis roermond weer met een heleboel pleziervaart en andere scouting sleepjes opgeschut.
Hier liggen wij nog even vooranker op de maasplassen in roermond tot onze ligplaats vrij is.
De kempenaar vertrouwen achter ons op de foto moest nog gelost worden. Deze kempenaar had ook diverse vletten geladen van diverse groepen uit de omgeving van het brielse meer.
Na een uurtje wachten konden wij plaats nemen langszij de Jacoba 2 uit groningen en ook konden wij beginnen met het lossen van onze vletten.
Ik en de andere 2 schippers zijn zondagavond weer naar huis gegaan.
En aanstaande vrijdag gaan we weer naar roermond om het schip en de jeugdleden terug te varen naar Krimpen a/d ijssel.
Ik zal dan proberen ook nog wat foto's te maken van andere wachtschepen.
Helaas ontbrak het mij vaak aan de tijd om goede foto's te maken bijvoorbeeld in de sluis omdat het manoeuvreren hier net even wat anders en arbeidsintensiever is als wat ik gewend ben. En uiteraard willen we geen schade varen.
Schipper MTS Vosta
Re: Wachtschepen van scouting.
Leuk dat we een keer gespot zijn. Desondanks dat wij voor ons doen best veel varen worden we zelden gespot.
Zoals al aangegeven door Klaas is dit inderdaad de Makke Beer 3 van Zeeverkennersgroep Sint Joris uit 's-Hertogenbosch.
Het schip is op de terugweg van kamp in Friesland. De leden zijn daar al niet meer aan boord.
De Makke Beer is in 1985 als Elly-B aangekocht en omgebouwd tot wachtschip. Wij hebben het schip inderdaad overgekocht van de fam. Bakker. Het schip meet iets meer dan 212 ton.
In 1985/1986 is het schip helemaal opgeknapt en aangepast aan de toen geldende eisen en stand der techniek. Inmiddels zijn de toenmalige aanpassingen sterk verouderd waardoor we begonnen zijn het schip volledig over te halen en op te knappen. Afgelopen jaar hebben we de elektra volledig vernieuwd, een andere generator geplaatst (Lister-Petter 13,5kva) en de keerkoppeling (Reintjes WAÖ) laten reviseren.
Hijskraan plaatsen, toiletten opknappen en led-verlichting plaatsen zijn enkele van de werkzaamheden die in een eerder stadium hebben plaatsgevonden.
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Wachtschepen van scouting.
Leuk dat jullie zelf reageren.
Ik zag bij het uit de sluis varen al dat het een bijzonder schip was qua bouw.
Ik kon zelf zo gauw op de scoutingsite niks vinden maar dat is hier zo opgelost.
Ik zag bij het uit de sluis varen al dat het een bijzonder schip was qua bouw.
Ik kon zelf zo gauw op de scoutingsite niks vinden maar dat is hier zo opgelost.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Wachtschepen van scouting.
Het is inderdaad een zeer bijzonder scheepje. Er is in de loop van de jaren veel aan verbouwd. Ik heb De Makke Beer al een keer eerder op het forum geposts en toen kwam er veel informatie los.
Schijnt van origine een Duits zeilscheepje te zijn geweest waar naderhand een nieuwe kop en kont op zijn gezet. Dit verhaal kunnen we verifieeren aangezien de kop en kont gelast zijn en het middenschip geklonken is.
Het model lijkt op een Duitse Motke en naar het schijnt speciaal gebouwd te zijn voor de rivier de Nahe. In de jaren 80 voer het scheepje zand van Lith naar een onbekende plaats aan eerder genoemde rivier.
op www.zv-sintjoris.nl staat meer informatie over onze groep en De Makke Beer.
Overigens wordt bij ons ook de voortstuwing verzorgt door een Deutz. Geen langzaamloper maar wel een oerdegelijk blok waarmee we voor zo'n oud scheepje aardige snelheden kunnen halen.
Schijnt van origine een Duits zeilscheepje te zijn geweest waar naderhand een nieuwe kop en kont op zijn gezet. Dit verhaal kunnen we verifieeren aangezien de kop en kont gelast zijn en het middenschip geklonken is.
Het model lijkt op een Duitse Motke en naar het schijnt speciaal gebouwd te zijn voor de rivier de Nahe. In de jaren 80 voer het scheepje zand van Lith naar een onbekende plaats aan eerder genoemde rivier.
op www.zv-sintjoris.nl staat meer informatie over onze groep en De Makke Beer.
Overigens wordt bij ons ook de voortstuwing verzorgt door een Deutz. Geen langzaamloper maar wel een oerdegelijk blok waarmee we voor zo'n oud scheepje aardige snelheden kunnen halen.
-
- Berichten: 3302
- Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
- Locatie: Spijk Gn.
Re: Wachtschepen van scouting.
Aha jullie hebben er een BAM-DEUTZ in staan.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. )
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
Re: Wachtschepen van scouting.
Het is geen BAM-Deutz. Het betreft een F6M716 zonder oplading, watergekoeld, elektrisch gestart, 1500rpm. De motor is ten behoeve van de keerkoppeling "afgeknepen" naar 140 pk.
Re: Wachtschepen van scouting.
MARINE DONNÉE. de Waal afvarend t.h.v. Ooij. { Waterscouting Venlo }
comfort aanwezig
comfort aanwezig
Re: Wachtschepen van scouting.
WAALBUFFEL. De Waal oversteken naar thuishaven Zaltbommel.{ Zeeverkenners Zaltbommel }
Re: Wachtschepen van scouting.
PW 809 *NAALDWIJK*. Rotterdam.
AMS 60 *BERNISSE*
ASSAM II
RIGEL
AMS 60 *BERNISSE*
ASSAM II
RIGEL