Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

In de loop van de jaren ga je met zo'n wachtschip door met het verbeteren van het een en ander. We kregen van een schipper zijn autokraan die hij kromgetrokken had op zijn Mercedes. Na deze ingekort en opgeknapt te hebben bleek deze prima te voldoen om de lelievletten aan boord te hijsen.
Het is vooral een stuk veiliger dan met die kettingtakels.

Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Na een seizoen iedere zaterdagochtend leiding geven aan kinderen tussen de 11 en 16 heb je als vrienden onder elkaar ook zin om eens je eigen feestje te vieren.
En zo'n wachtschip is dan het perfecte vervoermiddel.
1e foto op Terschelling en de 2e tijdens een rondtocht door Belgie.

Afbeelding

Afbeelding

gr. marco
recht zo die gaat
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door akwanaut »

De M.S. Hendrika

De m.s. Hendrika als wachtschip
Het motorwachtschip m.s. Hendrika is een voormalig binnenvaartschip.

In eigen beheer is het ruim geheel omgebouwd en aangepast voor het gebruik tijdens weekeinden en de vakanties.
Onlangs is het ruim gemoderniseerd en voldoet hierdoor aan de huidige (veiligheids-)eisen.

Het ruim is uitgerust met 30 slaapplaatsen, 30 zitplaatsen, een keuken en een toilet.
De m.s. Hendrika is ingeschreven bij de "Landelijke vereniging tot behoud van het Historisch Bedrijfsvaartuig" (voorheen was dit de Landelijke vereniging tot behoud van het Zeilend Bedrijfsvaartuig".

De technische gegevens
bouwjaar : 1913
afmetingen : lengte : 24.45m
breedte : 4.68m
diepgang : 1.13m
voortstuwing : La Rouche Imob, 1939, twee-cilinder dieselmotor, 60 PK
laadvermogen : 98 ton
takel-motor : Deutz, 1956, een-cilinder dieselmotor, 1500 rpm

Het gebruik van de m.s. Hendrika
De m.s. Hendrika wordt regelmatig ingezet als varend clubhuis
Tijdens meerdaagse kampen maar ook voor kortere uitstapjes kan de m.s. Hendrika gebruikt worden om mens en materiaal op de plaats van bestemming te brengen.

Zo wordt de m.s. Hendrika onder meer gebruikt voor de zomerkampen in Friesland, het dagje varen van De Vriendenclub en de weekenden van de speltakken in het voor- en najaar.
Tevens wordt de m.s. Hendrika regelmatig gebruikt voor feesten, bij zeilwedstrijden of andere nautische activiteiten als een vlootschouw.

-----------------------------------------------------------------------------

Voor meer info op www.scoutingmhg.nl

De Hendrika afgemeerd in Zevenbergen (N.Br.)

Afbeelding

Hendrika

Afbeelding
"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
Binnenvaart
Berichten: 28536
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Binnenvaart »

Dinsdag 19 februari 2008 - BREDA - De boot van de waterscoutvereniging ligt er aan de oevers van de Mark verlaten bij. Op vaste grond rijden grote vrachtwagens met onbekende inhoud af en aan

Moraal stoere schippers geknakt
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik moest eerst alle bladzijden eens even bij langs om te zien of ik niet met 'mosterd na de maaltijd' kom... De Tsjerk Hiddes hier nog niet gezien, of ik heb niet goed gekeken.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding
dit was een paar jaar geleden op het Heegermeer.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
hydra
Berichten: 1151
Lid geworden op: 02 mei 2006 21:59
Locatie: utrecht

Bericht door hydra »

Wat zou die Tjerk Hiddes voor een schip geweest zijn?
Zelf denk ik dat we hier te maken hebben met een ex-beurtvaarder.

En is het erg gek, als het mij aan een Stanfries boot doet denken?

gr. marco
recht zo die gaat
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ja dat is vast het geval Marco, een beurtboot lijkt mij zeker, onder stoom. Maar of het een Stânfries is geweest weet ik niet, er waren honderden van dergelijke stoombootjes.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Clicks

Bericht door Clicks »

Moest vandaag even in Vreeswijk zijn. De nieuwe zorg ligt er mooi bij daar bij de brug. Maar wat me opviel, is de stuurhut er af? Wellicht vergis ik me, maar er klopte iets niet toen ik er langs reed...
Opduwerkapitein

Bericht door Opduwerkapitein »

Clicks schreef:Moest vandaag even in Vreeswijk zijn. De nieuwe zorg ligt er mooi bij daar bij de brug. Maar wat me opviel, is de stuurhut er af? Wellicht vergis ik me, maar er klopte iets niet toen ik er langs reed...

Dat Klopt, dit is onze vaste Winter plek.
De stuurhut is er af voor groot onderhoud.
Het houtwerk was hoog nodig aan een nieuwe laklaag toe en dat zijn we nu aan het doen.
Vlakbij de Nieuwe Zorg hebben we nog een gebouw waar we de stuurhut onder warmere conditie's kunnen schuren en lakken.
waterscout

Ook in Vlissingen wordt er onderhoud gepleegd

Bericht door waterscout »

Ook in Vlissingen wordt er onderhoud gepleegd. De Nummer 70 werd vorige week zaterdag over de Westerschelde gesleept naar de Scheldepoort.

Afbeelding

Kijk hier voor meer foto's.
Plaats reactie