Wachtschepen van scouting.

Alles over binnenscheepvaart
Schipperdochter
Berichten: 3258
Lid geworden op: 30 mar 2008 14:23
Locatie: Dieren & m/s Eemspoort

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Schipperdochter » 22 jul 2011 16:27

tollebeek schreef:In Rotterdam opgelopen : DE HOOP, een stoere steilsteven met een driftig motortje.

Sorry Jenet mag het ook een HAGENAAR zijn
Natuurlijk Martin,

Bedankt voor de verbetering! :)
Kan/wil je mij vertellen wat er specifiek is aan dit schip om Hagenaar te heten ?
Ik ben wel nieuwsgierig ,er zijn niet zo veel mensen die ik ken die dat nog kunnen.
Groetjes Jenet a/b m/s "Eemspoort"
Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.


tollebeek

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door tollebeek » 22 jul 2011 17:48

Hoy Jenet dit heb ik kunnen vinden over de Hagenaar,
mijn bron is de Binnenvaarttaal van vereniging De Binnenvaart
~Hagenaar, Gelderse aak :
1>
Klik hier
voor
afbeeldingsoort aak(1), zeilschip, ook in hout gebouwd, redelijk geveegd, boeisel in lijn met de huid, geringe kruiphoogte en naar verhouding vrij smal. [A>]
De Gelderse aak, zoals de Hagenaar oorspronkelijk waarschijnlijk heette, was verwant aan de Keen, maar door zijn mindere lengte, minder dan 20m., wat gedrongener van bouw. Het breedste punt lag bij de mast en naar achtertoe versmalde het schip duidelijk. De vrijwel steile achtersteven vormde een flinke scheg, waarin dan ook een gat was aangebracht om het scheepje voldoende wendbaar te houden. Het was voorzien van aangehangen roer. De schepen waren overnaads gebouwd en hadden de normale brede zwaarden. De oudere exemplaren hadden vaak een korte mast met steng en voerden een gaffeltuig met gaffeltopzeil en soms een kluiver. Naar men zegt waren het vrij goede zeilers, die op de rivieren en op bochtig vaarwater goed uit de voeten konden.
In de tweede helft van de 19de eeuw was er in de steden een grote behoefte aan bouwmaterialen. Naar het schijnt waren het vooral de Gelderse aken, die het meest geschikt waren om Den Haag van bouwmaterialen e.d. te voorzien, want de schepen raakten al spoedig bekend als Hagenaars.
De vaart op Den Haag kende zekere beperkingen ten aanzien van de afmetingen. Een drempel in de Trekvliet beperkte de diepgang in die tijd tot 1,45m, terwijl de Wagenbrug slechts een maximale hoogte van 2,4m en een maximale breedte van 4,17m toeliet. De lengte scheen door de aanwezigheid van enkele krappe bochten tot ca. 24 meter, sommige bronnen zeggen 26 meter beperkt te zijn. De vaartuigen werden ondermeer gebouwd te Dodewaard, IJzerdoorn en Wamel.
Verwant aan de houten Hagenaar zijn, naar men zegt, de Slechtaak en de Turfijker.
Bij de overgang naar staal werd het model van de Hagenaar ronder. Het voorschip werd veel voller, het achterschip werd wat breder en de tuigage werd een normaal gaffeltuig. Ook voor de stalen schepen vormde de vaart op Den Haag een belangrijk werkterrein, maar net zoals bij de houten schepen werden niet alle schepen op die maten gebouwd.
2> veel gebruikt als synoniem van Wagenbrugger, een maatschip, waarmee men tot in het centrum van Den Haag kon komen. Maximaal 24m, sommigen zeggen 26m. lang, 4,17m breed, 1,45m diep bij een kruiphoogte van max. 2,4 meter.
Alhoewel veel houten en stalen Hagenaars genoemde maten bezitten, bestaan er echter ook 'Hagenaars', die beduidend kleiner of groter dan de 'Wagenbrugger' zijn. Voor deze Hagenaars, die geen Wagenbruggers zijn, gebruiken sommigen de term Zuid-Hollandse Aak, maar eigenlijk zou Gelderse aak beter op z'n plaats zijn.
Motorschepen van een willekeurig type maar met deze maten, die van een Wagenbrugger dus, werden onder invloed van dit synoniem door sommigen motorhagenaar genoemd.

3> soms gebruikt als aanduiding van de maat waarmee men met een schip tot in Den Haag kan komen. Eerst waren dat dus de maten van de Wagenbrugger, maar na het graven van de Laakhavens is dat 54 x 7,15m en ca. 650 ton geworden.
Een dergelijke verschuiving van maten ziet men ook bij enkele andere maatschepen. Het is mijnsinziens echter onverstandig deze nieuwe maten aan de reeds bestaande term te koppelen. In de toekomst zal dat zeer zeker tot onnodige verwarring leiden.
Met de aanleg van havens aan het riviertje de Laak is men reeds in 1894-95 begonnen. In 1902 is het definitieve plan en in 1928 de eigenlijke Laakhaven gereed.
Hier vind je ook de geschiedenis van De Hoop
www.hagenaar-dehoop.nl/index.php?page=home

Marco007
Berichten: 966
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:41
Locatie: Delft

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Marco007 » 22 jul 2011 20:15

Martin de maximale maat van een Hagenaar is 24x4,17 meter omdat de maximale maten zijn om de Wagenbrug te kunnen passeren. Er zitten een aantal haakse bochten in de grachten waar men met maximaal 24 meter lengte doorheen kan.
Ik woon vlak achter de Wagenbrug en als ik eerdaags tijd heb, dan zal ik even een foto maken.
Afbeelding

Patrickvld

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Patrickvld » 21 aug 2011 16:02

Vond nog wat foto's van de Cornelia uit Vlaardingen

Afbeelding
Afbeelding

peelander
Berichten: 1262
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door peelander » 12 nov 2011 15:11

Wat foto's teruggevonden van 4 juli 2011 van schepen op het Veersemeer bij de Schelphoek-en Sabbingeplaat.
Afbeelding

Avontuur
Afbeelding

Rambonnet
groeten
Jan van der Pluijm

Binnenvaart
Berichten: 17506
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Binnenvaart » 05 sep 2012 19:07

Scheepsnaam : MS Risico
Scheepstype : Friese maatkast
Bouwjaar : 1913
Werf van aanbouw : "De Vooruitgang" Dirk Boot te Gouwsluis
Eigenaar (1913-1978) : Bron van Dodewaard
Eigenaar (1978-heden) : Scouting AZG
Materiaal : Staal, geklonken
Lengte : 4018 cm
Breedte : 648 cm
Diepgang : 51 cm
Kruiphoogte : 450 cm
Holte : 205 cm
Tonnage : 350,229 m3
Meetbrief : nr. 37632
Teboekstelling : 4911 B Rott. 1930

Gegevens motor

Merk : Klöckner Humbolt Deutz
Type : SA8M517, 8 cylinder, 155pk
Nummer : 2185792-99
Bouwjaar : 1957
Keerkoppeling : Lohmann & Stolterfoht, hydrolisch

Gegevens hulpset

Merk : Lister
Type : SR1, 1 cyinder, 7.75 pk
Bouwjaar : 1967 - 1976

Gegevens aggregaat

Merk : Fimag, Finsterwalder Maschinen und Anlagenbau GmbH
Type : S160, 4 cilinder, 15 kVa
Toeren : 1500
Bouwjaar : 1989

ENI : 02304911

Kijk hier voor meer scoutingschepen op Waterscouting

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

SchipperWillem
Berichten: 498
Lid geworden op: 04 jan 2009 23:15

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door SchipperWillem » 12 okt 2012 19:28

De Oranje Nassau was toch ook een wachtschip, wat is daar in vredesnaam mee gebeurd, ziet er niet uit, Rietbaan ri. jachthaven Zwijndrecht even voorbij voormalige werf v/d Pol:

Afbeelding

Stukje jammer, goede herinneringen van dat scheepje uit de sixties, gebr. Raaphorst Rotterdam ervoor uit Goes.
groet, Willem.

bugsier 5

Re: wachtschepen van scouting

Bericht door bugsier 5 » 14 okt 2012 19:53

ScoutingSkippy schreef:Ja de Rambonnet is al vanaf 1951 in scouting handen
en is eigendom van de tasmania groep uit brielle

als de gegevens van watersouting.com kloppen
maar daar ga ik wel van uit 8)

gr
Arjen
klopt als een bus , de Rambonnet ligt hier in de eigen scouting haven bij de Vissery op het brielse meer alhier!

ohvz87
Berichten: 505
Lid geworden op: 07 nov 2011 21:15

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door ohvz87 » 14 okt 2012 20:08

die Risico, dat is geen Fries maatkastje !

Tim76
Berichten: 1683
Lid geworden op: 01 mei 2008 22:51
Locatie: Vianen

Re: Wachtschepen van scouting.

Bericht door Tim76 » 14 okt 2012 21:18

SchipperWillem schreef:De Oranje Nassau was toch ook een wachtschip, wat is daar in vredesnaam mee gebeurd, ziet er niet uit, Rietbaan ri. jachthaven Zwijndrecht even voorbij voormalige werf v/d Pol:

Foto

Stukje jammer, goede herinneringen van dat scheepje uit de sixties, gebr. Raaphorst Rotterdam ervoor uit Goes.
groet, Willem.
Is het 'Nassau' of 'Oranje Nassau'? Hier is wat meer info, het scheepje ligt te koop (al heel lang, zo te zien).

Groeten van Tim!



Plaats reactie