Interessant te weten is dat de wijziging van 1952 op voorstel van de Ministers van Waterstaat, Financiën en Justitie geschied en ook door hen en natuurlijk de koninging ondertekend is.
Van de minister van defensie geen spoor te bekennen!
In een toelichting door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat van 12 juni 1952 op dit voorstel tot wijziging wordt duidelijk gemaakt waarom en wat er achter de groepletter schuil gaat!
We lezen hier een aantal interessante zaken.
1.
Slechts enkele letters hebben werkelijk met het idee achter de groepsletter te maken.
2.
Het idee achter de groepsletter is wat we al dachten.
3.
Dit alles heeft met Defensie te maken, maar defensie wil niet in verband met deze regeling en het toekennen van de letters genoemd worden.
Behalve het door werken van alle andere kopiën rest mij dus:
1.
De Minister van Defensie aan te schrijven.
2.
Het letterraadsel 1939-1952 op te lossen.
3.
De minister van Verkeer en Waterstaat hartelijk te danken.
Letters in cirkels
Voor wie wat lezen wilt:
Maatregel schepen wijziging 1952.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 952-01.jpg
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 952-02.jpg
Maatregel schepen 1948. (herdruk 1963)
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-01.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-02.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-03.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-04.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-05.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-06.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-07.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-08.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-09.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-10.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-11.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-12.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-13.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-14.gif
Maatregel schepen wijziging 1952.
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 952-01.jpg
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 952-02.jpg
Maatregel schepen 1948. (herdruk 1963)
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-01.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-02.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-03.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-04.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-05.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-06.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-07.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-08.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-09.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-10.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-11.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-12.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-13.gif
https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaart ... 948-14.gif
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 139
- Lid geworden op: 15 jan 2008 23:02
- Locatie: zwolle
letters etc
Dag Pieter,
Hoor ik uit de richting van Schoonoord af en toe wat gegniffel en geklets op dijen bij het doorlezen van de voorstellen aan Hare Majesteit?? Zouden ze er toen op Soestdijk en in het Kremlin ook de humor van hebben ingezien?
Maar met kleine stapjes naderen we de kern van Het Raadsel: DE LIJST.
Waarvan we nu dus weten dat sommige onzer schepen een echte letter hebben toegekend gekregen en anderen een fopletter! Als schipper ben je dadelijk helemaal de man als je schip in het FONV Register staat en deze ook een "echte" letter heeft.
Ik blijf persoonlijk tevreden met een chocolade- of boterletter en ben benieuwd naar de afloop.
Han
Hoor ik uit de richting van Schoonoord af en toe wat gegniffel en geklets op dijen bij het doorlezen van de voorstellen aan Hare Majesteit?? Zouden ze er toen op Soestdijk en in het Kremlin ook de humor van hebben ingezien?
Maar met kleine stapjes naderen we de kern van Het Raadsel: DE LIJST.
Waarvan we nu dus weten dat sommige onzer schepen een echte letter hebben toegekend gekregen en anderen een fopletter! Als schipper ben je dadelijk helemaal de man als je schip in het FONV Register staat en deze ook een "echte" letter heeft.
Ik blijf persoonlijk tevreden met een chocolade- of boterletter en ben benieuwd naar de afloop.
Han
Het geheel heeft een hoog "De boodschapper van de Prins" gehalteHoor ik uit de richting van Schoonoord af en toe wat gegniffel en geklets op dijen bij het doorlezen van de voorstellen aan Hare Majesteit?? Zouden ze er toen op Soestdijk en in het Kremlin ook de humor van hebben ingezien?
De nieuwe informatie noopte me echter wel, de informatie in deze kwestie op mijn site te herzien.
Nu we weten dat er slechts enkele letters echt zijn, lijkt de lijst een achterhaalde zaak, maar toch zag ik graag ook nog de laatste paar letters boven water komen.
Nu we weten dat er slechts enkele letters echt zijn, zouden we kunnen gaan discussiëren over welke echt en welke vals zijn.
De K van kanaalschepen, de L van droge-lading schepen, de S van Stoomsleepboten, de O van onderlossers en baggerbakken, de T van tanker, ze maken een goede kans vals te zijn
Nu we weten dat er slechts enkele letters echt zijn en dat de letters na de invoering van het europanummer langzamerhand verdwenen, rees bij mij de vraag "herbergt het europanummer, misschien een verborgen code?"
Nu ja, we kunnen nog wel even doorgaan, maar voorlopig gaat bij mij weer alles in het archief tot ik nieuwe informatie binnen krijg.
Ik zal dus een brief aan de Minister van Defensie moeten schrijven .
Voor de periode 1939-1952 zal ik trachten inzage in de "Wet Gebruik Vervoermiddelen" van 7 sept 1939 (Staatsblad No. 528) trachten te krijgen.
Hulp en initiatieven blijven welkom!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Inmiddels is de Minister van Defensie, middels een email, aangeschreven.
Een ontvangstbevestiging daarop is ook al binnen, maar, naar het zich laat aanzien, zal het antwoord nog enige tijd op zich laten wachten........
Nu ja, na al die jaren maken een paar weken meer of minder ook weinig uit
Een ontvangstbevestiging daarop is ook al binnen, maar, naar het zich laat aanzien, zal het antwoord nog enige tijd op zich laten wachten........
Nu ja, na al die jaren maken een paar weken meer of minder ook weinig uit
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Mijn, zeer hard werkende, contact bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat stuurde me nog een kopie van de Wet gebruik vervoermiddelen 1939 met, schrik niet!, het ingediende wetsvoorstel, de eerste en tweede schriftelijke behandeling in de tweede kamer, het eindverslag van de commissie van rapporteurs en de verslagen van de plenaire behandeling in de eerste en tweede kamer. Ik kan dus voorlopig even voort
Wat bij dit alles opvalt is het tempo waarin dit alles afgehandeld is. De vroegste datum, die ik op deze stukken aantrof was 9 september 1939; een week later was alles in kannen en kruiken.
In artikel 2 lid 1 van de wet gebruik vervoermiddelen is er sprake van de inschrijving van vervoermiddelen in daartoe door onze minister van Verkeer en Waterstaat bestemde registers.
In artikel 2 lid 2 krijgt de minister bevoegdheid tot het stellen van regelen met betrekking tot het gebruik van deze vervoermiddelen.
Afbeelding afwezig!
In de schriftelijk behandeling wordt ons duidelijk gemaakt dat de reeds gebruikte registratie van vervoermiddelen voor dit doel ontoereikend is (en dat er dus iets nieuws moet komen) en dat het inderdaad de bedoeling is om, zonder tot vordering van vervoermiddelen over te gaan, elk gewenst vervoermiddel op een door de minister te bepalen wijze in te kunnen zetten.
Ik moet zeggen dit alles lijkt heel erg op de latere 'Maatregel Schepen'.
Deze wet dient ter voorbereiding van ministeriële regelingen/beschikkingen, die er ongetwijfeld ook gekomen zijn. Voorlopig zijn deze alleen te achterhalen indien men de staatcouranten vanaf 16 september 1939 (tot de intrekking van deze wet) gaat doorlezen. Ik hoop echter nog langs andere wegen informatie te verkrijgen en misschien dat de kwestie dan op een minder vermoeiende wijze op te lossen valt.
De volledige wet:
Afbeeldingen afwezig!
Het kustvaartforum accepteert geen (her)plaatsing van GIF bestanden meer.
Zie Groepletters en bijlages bij Binnenvaarttaal.
Wat bij dit alles opvalt is het tempo waarin dit alles afgehandeld is. De vroegste datum, die ik op deze stukken aantrof was 9 september 1939; een week later was alles in kannen en kruiken.
In artikel 2 lid 1 van de wet gebruik vervoermiddelen is er sprake van de inschrijving van vervoermiddelen in daartoe door onze minister van Verkeer en Waterstaat bestemde registers.
In artikel 2 lid 2 krijgt de minister bevoegdheid tot het stellen van regelen met betrekking tot het gebruik van deze vervoermiddelen.
Afbeelding afwezig!
In de schriftelijk behandeling wordt ons duidelijk gemaakt dat de reeds gebruikte registratie van vervoermiddelen voor dit doel ontoereikend is (en dat er dus iets nieuws moet komen) en dat het inderdaad de bedoeling is om, zonder tot vordering van vervoermiddelen over te gaan, elk gewenst vervoermiddel op een door de minister te bepalen wijze in te kunnen zetten.
Ik moet zeggen dit alles lijkt heel erg op de latere 'Maatregel Schepen'.
Deze wet dient ter voorbereiding van ministeriële regelingen/beschikkingen, die er ongetwijfeld ook gekomen zijn. Voorlopig zijn deze alleen te achterhalen indien men de staatcouranten vanaf 16 september 1939 (tot de intrekking van deze wet) gaat doorlezen. Ik hoop echter nog langs andere wegen informatie te verkrijgen en misschien dat de kwestie dan op een minder vermoeiende wijze op te lossen valt.
De volledige wet:
Afbeeldingen afwezig!
Het kustvaartforum accepteert geen (her)plaatsing van GIF bestanden meer.
Zie Groepletters en bijlages bij Binnenvaarttaal.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hallo,de gele circels zijn van c.b.= centraal baggerbedrijf was / is een club van baggerraarRoy schreef:Over die die letter registratie kan ik geen zinnig woord zeggen. Dat volg ik alleen maar met grote interesse. We worden niet gestoord door enige kennis van zaken zogezeit.
Maar die baggerbak; zou die niet van de Bagger Mij Holland uit Sliedrecht kunnen zijn. Dit, i.p.v. dat er Zuid Holland op zou staan ?. De bak zou dus theoretisch "Holland 27" geheten kunnen hebben. De gele cirkel met H 759 erin zou een vergunningsnummer om te mogen baggeren kunnen zijn. Of al die bakken dat hadden weet ik weer niet.
't Is maar een probeerseltje hoor !.
m.v.g. Roy